Hej! Jag har en Volvo 940 -93 i bra välvårdat och rostfritt skick. Det är mycket problem med instrumentpanelen och det runtomkring. Det är ABS bromsar på den och den som har eller har haft en så´n bil vet att då är det en orange lampa som sitter bredvid handbromslampan, som ska lysa när jag vrider på nyckeln. 2014 var det problem med den lampan - lyste inte, 2 på besiktningen. Efter en dust med Volvoverkstaden och lite tips här på forumet så löste det sig då. Något år senare började annat problem istället, inga lampor alls lyste när jag vred på nyckeln, men bilen startar och går ändå. Till att börja med så brukade det ta ungefär en kvart, sedan var det normalt igen - jag testade genom att dra i handbromsen. Men på senare tid har också det ändrat sig. Nu kanske ingen lampa lyser när jag åker bort en kväll t.ex. Inte när jag åker, och inte när jag är framme vid destinationen. Men 4 timmar senare när jag kommer ut och ska åka hem, då lyser allt som vanligt, tills jag kommer hem. Då lyser ingen igen. Jag har haft bil i mer än 40 år och aldrig varit med om nåt så knepigt. Vad kan det vara ? Nån som har nåt bra råd?
Detta verkar spännande. Kan det vara nått med den vridratten som kontrollerar ljusstyrkan i instrumentpanelen . Har inte namnet just nu vad den heter. JO reostaten..
Nej, jag menar alla varningslamporna typ laddning, oljetryck osv. när jag vrider på nyckeln. Där är problemet.
Blinkers lamporna fungerar också normalt ? fast varningssymbolerna är svarta ?. Lampan för bältes varningen funkar den som vanligt ?
Redigerat av Sladdaren den 18-04-2017 19:38
Nej, jag menar alla varningslamporna typ laddning, oljetryck osv. när jag vrider på nyckeln. Där är problemet.
Blinkers lamporna fungerar också normalt ? fast varningssymbolerna är svarta ?. Lampan för bältes varningen funkar den som vanligt ?
Blinkerlamporna fungerar, Helljuslampan och Överväxellampan också. När jag var ute i garaget nu så spökade det till sig: allt fungerade inkl. varningslampan för ABS bromsar. Jag fotade av det, och har skrivit ut - får se vad de säger på besiktningen på torsdag om det. Om det nu inte skulle lysa något just då.
Detta borde vara ett solklart fall av dåliga lödningar bakom instrumentpanelen . Lödpunkter som börjar bli gamla och spricka. Kan du skruva loss instrumentpanelen och inspektera alla lödpunkter bakom så kanske du hittar nån lödning som ser misstänkt ut. Hittade ett par bilder på en Volvo 940 som har exakt samma strul med varningslamporna du har. Jag lånar dessa bilder till denna tråd.
Bakom instrumentpanelen finns en hel del lödningar.
I närbild ser man tydligt att flera är i dåligt skick.'
Lösningen är pillrigt och svårt och det gäller att bättra på lödnings punkterna lite grann. Antigen genom att värma eller smälta dem gamla punkterna så pass att dem får nytt liv igen. Helst ska man lägga på lite nytt lödtenn. Det får inte bli att lödningarna går ihop med varann . Och det gäller att vara stadig på handen med lödpennan.
Problemet löste sig för denna kille som lyckades snygga till sina lödningar bakom instrumentpanelen. En närbild efter.. Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 18:17
Tattig v50 införskaffad. Ska man göra den mattsvart med flakes eller låta den vara lökig??? Givetvis också röktona bakljus, gula lyktor och dechrome