Hej alla.
Första gången jag postar och naturligtvis är det för att be om råd.
Jag har provat att renovera en styrväxel på en V70 årsmodell 2005 som jag fick till skänks och har lyckats så till vida att den inte läcker och har servoverkan. Styrväxeln är ZF med artikelnummer 30 723 736.
Dock är den nu så kärv att den inte gick igenom besiktningen eftersom bilen inte ville återgå till neutralläget. Om jag vetat att detta kunde bli ett problem hade jag kanske reagerat när den var lite kärv efter att jag bytt tätningarna, men den gick ju mellan ändlägena jämnt och utan missljud.
Det första jag gjort är att lätta på förspänningen som var väldigt hårt spänd. ZF reparationsböcker är ju inte tillgängliga så jag hade bara dragit tillbaka den lika långt som den satt från början. Men nu har jag lättat på den tills fjädern inte hade någon spänning alls och sedan dragit åt den tills glappet nästan försvunnit helt.
Nu får jag hyfsad återgång, men den är inte alltid 100% och vid lägre hastigheter (0-10) vill den inte återgå om man inte gasar till lite eller om det är ojämn väg. Den verkar också vara mer ovillig att återgå vid vänstersväng. Raggarkompisen som gjort liknande jobb på en Cheva tyckte att det var tillräckligt bra.
Men jag är lite mer orolig och vill gärna slippa fler ombesiktningar.
Det jag funderar på är om den plasthylsa som sitter på "cylinderhuvudet"/gaveln på växelns högra sida nyper mot pistongen. Hylsan och packboxen sitter i huvudet och sedan träs huvudet in i cylindern och låses med en låsring. När jag skulle trä på denna igen var den så trög att jag var tvungen att knacka ner den med komposithammare.
Eftersom kuggstången gled in med handkraft när jag drev den genom den vänstra packboxen och cylinderkolven också gled in lätt är jag tämligen säker på att den högra hylsan är boven.
Men jag tänkte att med nya delar så skulle det slitas in så att kärvheten skulle försvinna. Jag oljade eller fettade inte plasthylsorna eftersom de inte tätar och fettet skulle ändå försvinna relativt snabbt, men det kanske också var fel. Jag oljade dock naturligtvis in alla packboxar, o-ringar och tätningar med servoolja.
Jag var också noga med att både ta bilder och anteckna vilken del som skulle sitta var och hur den skulle vara vänd så jag är säker på att allting sitter rätt. Och det läcker ju inte.
Eftersom jag också måste byta bromsskivor också så funderar jag nu på att också riva loss växeln igen och försöka göra något åt plasthylsan samtidigt.
Så ni som har erfarenhet av styrväxelrenovering ska jag:
1. Köra mer och försöka "slita in" den?
2. Ta isär och se ifall man kan göra något åt plasthylsan?
3. Något annat?
Jag har inte gjort någon professionell hjulinställning på verkstad. Jag tänkte att det skulle räcka genom besiktningen med att räkna gäng och mäta längd på styrstagen för att ta sig igenom besiktningen. Sen skulle jag göra inställningen när jag visste att jag inte behövde ta isär styrningen igen. Och eftersom växeln är kärv tror jag inte någon grads felinställning är huvudorsaken. Men jag har ingen tidigare erfarenhet så jag kan ha fel. Dock vill jag prova allt annat först så jag inte kastar bort en hjulinställning.
En lång första post, men jag hoppas att jag fått med all info. Jag trodde att det skulle vara åtminstone någon mer som dokumenterat sina renoveringar, men det är sparsmakat med att fixa V70 styrväxlar verkar det som. Det läcker lite från styrventilhuset på min andra V70 och jag har en packningssats till, så om jag får till den här kanske man ger sig på att fixa den och skriva ner/filma processen.