Volvo V70 2,4 - 2003 äntligen gick den igenom
|
Sladdaren |
Publicerat 04-03-2024 19:49
|
Super Admin
Registrerad: 15.05.13
|
Tänkte vi testar att fixa helljus problemet med att prova en annan strömställare. Först besökte vi skroten och köpte en sådan, 50 :- fick vi betala. Jo det var denna omkopplare som var problemet så nu bockar vi av detta fel på Volvon . Bjuder på lite färska bilder på denna V70 .
Först en bild på strömställaren eller som det också kallas halvljus eller helljus omkopplaren. Det är ganska enkelt att byta denna strömställare.
Min yngsta grabb har inte fått bilintresset utan har bilen från att köra från punk A till B. Han räknade inte heller med att ibland måste man laga den för att få fortsätta köra . Jag hoppas smitta av mig med lite kunskaper hur man reparerar, lagar och gör service på sin bil. Det var ganska nyligen han tog körkort så tror även han har prövotid kvar.
Ja min dekal trimning börjar se lite skavankig ut. Kanske måste starta Volvosweden 2.0 eller olvosweden.se .
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Braweheart |
Publicerat 04-03-2024 20:10
|
Super Admin
Registrerad: 08.01.14
|
Så där ser de ut på S80n med ju.. Saknar flera bokstäver med..
|
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 09-03-2024 11:00
|
Super Admin
|
Jobbet med denna fortsätter för att den ska lyckas med att gå igenom en ombesiktning. Idag så undersöker vi var läckaget från styrservon kommer ifrån. Förutom detta så låter styrservopumpen väldigt illa. Det gnisslar och för ett rejält oväsen när man svänger. Så vi börjar med att byta ut styrservo pumpen. Jag har en annan pump liggandes som tillhörde en Volvo S80 från 99, denna blir att montera i denna V70 . Innan man börjar lossa bultarna till styrservopumpen så måste multiremmen av. Jag tycker man kommer åt multiremmens spännrulle bättre från under hjulhuset.
Här är bilen upplyft för att komma åt att lossa remmen inifrån hjulhuset.
Byta pumpen gick rätt smidigt och nu låter Volvon fint igen när man rattar, dessutom hittade vi även hål och läckage på en av gummislangarna. Vi hoppas också att läckaget är fixat nu. Vi får se om ett par dagar om det fortfarande är hål nånstans.
|
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 09-04-2024 23:31
|
Super Admin
|
Det är på tiden vi tittar på dem bakre bromsarna som bilprovningen tyckte var lite väl ojämna. För att låta "nya ägaren" grabben alltså få lära sig lite bra saker att kunna när man är bilägare så får han chansen att fixa den ena sidan av bakbromsarna. Detta blir ganska kul då jag tar och fixar den bakre vänstra sidan och han får fixa den högra sidan bak. Vi ska se om han lärt sig någonting när han såg mig fixa vänstra sidan. Videon hittar du på denna länk https://youtu.be/CLscrVh_gso?si=NJ9EJ...tfSuo-veEY
DEL 1
I nästa avsnitt del 2 kommer vi att överraska grabben utan hans kännedom med nya bromsdelar.
|
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 29-04-2024 10:38
|
Super Admin
|
Bilen har stått ett par dagar efter förra bromfixet. Bromskolven är ihop kärvad och bromsbeläggen är bara nån millimeter kvar på. Grabben jobbar och har fullt upp så jag tänkte vara schysst att fixa broms delarna som behövs och skruva ihop detta . Videon hittar ni här https://youtu.be/rON-KoHjWRc?si=WvPZ3...i0YBn2CpoC.
|
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 29-04-2024 18:42
|
Volvoswedens VolvoGuru
Registrerad: 01.03.14
|
Kan vara riktigt drygt att få loss en fastgången kolv... |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 30-04-2024 21:59
|
Super Admin
|
Ja denna kolv var totalt fastrostad, så inte konstigt alls att bilprovningen fick skumma värden på bromsverkan . Men nu är det sprillans nytt bromsok och belägg . Det är lite drygt också för grabben har varit förkyld en längre tid så en ombesiktning har inte kunnat göras ännu. Tror att det blir en hel besiktning som måste göras nu och då kanske det dyker upp fler grejer, det kommer visa sig .
|
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 04-06-2024 09:31
|
Super Admin
|
Grabbens Volvo då, hur går det med den ?. Ja en period med mycket jobb och familjen som var varit förkylda och massa annat så beställde han äntligen det sista som behöver göras på bilen innan besiktning. En slang eller rör till servostyrningen. Denna ska då monteras från pumpen ner till styrväxeln. Det ska visst läcka ganska mycket från en sån där klämkoppling på den gamla slangen.
Vi började med att tömma all servoolja i oljebunken.
Nu var det faktiskt så att detta jobb skulle "bara ta 15 minuter" sa vi. Så lite för bråttom hade vi här. Som tur var det att min andra grabb Kevjard också var på besök samtidigt och gjorde den smarta saken att titta närmare på den nya slangen från skruvat .
Javisst var det en servoslang, så långt stämde det.
Men denna slang passar inte på en årsmodell 03 tyvärr . Denna koppling till servopumpen skulle passa till min årsmodell 06.
Just denna koppling in till servopumpen sitter på S60, S80 och V70 åtminstone fram till årsmodell 2003. Grabben får skicka tillbaka den nya slangen och beställa om, så ytterligare väntetid innan besiktningstid kan fixas.
|
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 05-06-2024 01:03
|
Volvoswedens VolvoGuru
|
Så retsamt när man får fel grejor. |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 03-07-2024 10:33
|
Super Admin
|
Då har vi fått rätt slang nu då till servostyrningen.
Måste flika in här att den felaktiga som köptes från Skruvat har för längesedan blivit tillbaka skickad. Tråkigt nog är den inte behandlad ännu så grabben fick beställa en ny från ett annat ställe
För att komma åt att lossa det gamla röret så monterade vi bort denna.
Det blev nån centimeter extra att röra sig på.
Servoslangen eller röret sitter direkt i styrväxeln. Dem två rören som sitter där är fastsatt med detta clip. Det är trångt nått så inni......så bara att ta bort detta lilla clips var en stor bedrift .
Det var inte alls lätt detta att lossa det trasiga röret, slangen. Men här var den ändå .
Det nya röret skulle på nu då. Helst sjukt vad trångt detta var . Fick skruva isär halva bilen.
Långt här bak i motorn, längst ner i mörkret ser man en bit av röret som ska åter skruvas i styrväxeln.
Detta var inte alls lätt så vi fick ge upp. Om ett par dagar provar vi igen .
|
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 03-07-2024 11:01
|
Volvoswedens VolvoGuru
|
Kanon att det var rätt rör nu, men tråkigt att ni fick ge upp.
Ibland undrar man hur dom tänkte när dom konstruerade bilarna... |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 08-07-2024 09:23
|
Super Admin
|
Nu är röret bytt. Blev inga bilder på detta då det är alldeles för trångt för kameran och dåliga vinklar. Det var rejält eländigt att byta det servoröret.
|
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 08-07-2024 09:28
|
Volvoswedens VolvoGuru
|
Gott att ni lyckades i alla fall. |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 04-08-2024 10:33
|
Super Admin
|
Med ett par åtgärdade punkter så äntligen är grabbens bil igenom. Tyvärr efter den stått ett tag efter bytet av servoröret så hade vänster bakbroms kärvat ihop lite. Sedan tidigare så hade vi bytt ut det högra oket så det var helt okey.
Gick rätt fort att riva den kärvande sidan.
Det som var felet var att det inte fanns nått glid på glidpinnarna. Efternytt silikonfett såglider det fint igen .
Efter bromsfixet så blev det ett återbesök och nu gick den igenom . Skönt att grabben och familjen har bil igen.
Grabben hade köpt ny olja och filter till denna. Dock så köpte han endast 4 liters dunk så blev en komplettering och sväng till Biltema. Men oljan byttes till sist så nu har vi lagt upp en minnesbild här när den byttes .
Redigerat av Sladdaren den 01-08-2024 10:28
|
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 04-08-2024 20:53
|
Volvoswedens VolvoGuru