Denna guide/manual är endast för användare/medlemmar på Volvosweden.
Innan du börjar koppla ur negativa kabeln på batteriet.
Innan du börjar skruva av delar runt om instrumentbrädan kan det vara ett bra tips att ha nått att märka upp alla kablar med. Det kommer att bli mycket sladdar och kablage som blottas. Jag använde vanligt frystejp och bläckpenna som går fint att skriva på och fästa runt kablar. Denna guide/manual visar hur jag gjorde för att få ut brädan. Har du synpunkter eller vill komplettera, kommentera guiden finns det plats för detta längst ner på denna sida.
Lossa ratten Dra av plastkåpan i mitten på ratten, och skruva ur bulten som håller ratten. Märk upp hur ratten sitter/är vriden för lättare montering. Mer bilder hur du lossar ratten finns här http://www.volvosweden.se/articles.ph...ticle_id=8.
Körriktningsarmarna samt armen till spolare, ljustuta Montera bort bägge armarna på vardera sidor om ratten..
Armarna sitter med 4 skruvar. Blinkers till vänster och ljustuta spolare till höger. Observera kontakten i mitten ovanför ratten!.
Märk upp kontakterna till armarna. Samt kontakten som skulle observeras på förra bilden.
Kontakten i mitten som troligtvis är + kabeln till signalhornet
Skruva av skyddsbrädan som sitter vid knähöjd under ratten. Denna sitter oftast med 4 skruvar. Jag hade endast 2 som höll i denna bräda. Obs ta ut munstycket till värmeröret som går till brädan. Den avlånga plastmunstycket som syns på bild.
Dessa plastramar togs loss oxå. Jag tror dock att dessa kan sitta kvar. Men ska du ta loss dessa så tar du fingrarna och drar ut dem. En likadan sitter på andra sidan instrumentpanelen också.
Panelen till ljusomkopplaren tar du loss lätt genom att ta en mejsel och bänd ut panelen något ( var försiktig dock så inget spricker )
Även den andra panelen på andra sidan rattstången ska knäppas ut. Den andra panelen är lite trixigare och vanligare att den spricker. Var försiktigt. Märk upp alla kontakter.
Lossa instrumentpanelen Instrumentpanelen sitter med 2 skruvar. Ta en liten mejsel och bänd ut plastskydden på var sida. Guide och Bilder hur du lossar instrumentpanelen finns på denna länk http://www.volvosweden.se/articles.ph...icle_id=93
Märk upp kontakter som sitter i instrumentpanelen för lättare återmontering.
Instrumentpanel ute.
Så här ser det då ut i min Volvo 740. Jag har monterat bort stereo ( vilket jag inte tror man behöver göra ) , bakre mittkonsol, ratt samt paneler och armar runt i kring. Instrumentpanel och säkringar och reläer ligger inte dolda längre.
Om ni gör som mig, så monterar ni bort stereon, för bakom stereon sitter denna skruv som håller stereohyllan. När denna hylla är borta kan ni lossa på fläktpanelen vilket ni kommer se senare.
När stereohyllan är urskruvad så kan ni även lossa på denna stödhållare till fläktpanelen. Denna sitter med 4 skruvar på varje sida.
Vi kallar denna för stödhållare så länge
För att göra det enkelt här så skruvade jag av fläktpanelen, sitter med 4 skruvar. Märk upp kablar bakom panelen och lägg sedan fläktpanelen lutande på säkringarna. Jag monterade inte bort fläkt panelen helt utan lät den försiktigt vila mot alla säkringar. OBS REGLAGEN LÅTER DU SITTA KVAR. Jag Lossade på dessa men såg senare att dem lika gärna kunde sitta kvar.
Nu monterar du bort handsfacket. Sitter med 3 skruvar. 2 av dessa sitter gömda bakom fyrkantiga kåpor som du lossar med hjälp av en mejsel eller att du trycker kåpan mot sidan. Den 3 skruven sitter nere vid knähöjd till höger i plastkåpan. Tappa inte bort fästena till skruvarna som du ser på bild nedan.
Nu ska fläktutblåsen i mitten lossas på. För att lättare komma åt monterar jag bort denna stödhållare vid säkringsdosan.
Nu vet jag inte om detta är nödvändigt riktigt men jag tog loss ena mittenpanelen. För att få bättre synfält hur allt sitter.
Nu börjar det att komma ner rören till fläkt/luft
Panelen ovanför handsfacket tog jag bort för lättare synfält
Bakom fläktutblåsen i mitten. Finns en fästskruv till luftblandningsburken. Denna måste skruvas ur för att kunna lossa på röret till fläktutblåset i mitten ( har dock ingen bild på denna )
Plastskydden till a-stolparna på bägge sidor ska knäppas ur ( Var försiktigt så dessa inte går sönder ) Vid fläktutblåset vid dörrarna är det inte mycket som krävs för att det ska gå sönder..
OBS var försiktigt när du försöker lossa a-panelen på detta ställe..( GÅR LÄTT SÖNDER )
Nu ska ramen till rattenstången ut..En suddig bild på vad som håller skruven under ratten.
Sitter sedan med 2 skruvar.
Nu har du 4 lite större skruvar vid knähöjd på var sida om dörrarna. ( Inga bilder på dessa )..Men efter detta ska brädan kunna lossas på..Obs Kabelstammen sitter fast på 3 ställen på pinnar fästa med kablar på låsbrickor. Ta en mejsel och bänd ut dessa låsbrickor något, så pass att du kan ta bort dem med tång.
Instrumentbrädan ute
Så här ser det ut inne i Volvon nu.
Komplettera, kommentera, påpeka gärna . Detta var mitt sätt att få bort instrumentbrädan.
Redigerat av Sladdaren den 18-03-2017 16:53
För att komma åt att skruva bort spakarna måste du ta bort svarta kåpan runt dem o rattstången. Dem sitter med 2 skruvar från ovansidan och 2 under ifrån. Signalkabeln i mitten är inte +. Det ska vara - på den då tutan aktiveras genom jorden i bilen
denna guide hade jag glömt bort lite att den fanns på forumet. Hoppas denna hjälper något vid bytet mot 940ins bräda
Oja, detta kommer till använding, kommer jag inte byta till 940n så byter jag till en mycker fräschare 740 ändo. Du har in gen aning om man kan ta 940ns fläktreglage o snaska på 740is?
denna guide hade jag glömt bort lite att den fanns på forumet. Hoppas denna hjälper något vid bytet mot 940ins bräda
Oja, detta kommer till använding, kommer jag inte byta till 940n så byter jag till en mycker fräschare 740 ändo. Du har in gen aning om man kan ta 940ns fläktreglage o snaska på 740is?
Jag har för mig ha sett och hört tidigare att nån har använt reglagen från 940 till 740..Men har själv ingen erfarenhet eller guide på detta