Att få sponsring kräver oftast väldigt mycket åttagende å hög kavlitet på bygget dvs att man måste ut på olika träffar runt om i landet och visa upp produkten,göra mycket reklam,vill företaget man sponsras av ha en till en mässa eller event så e det bara att åka,sjuk å feber kan inte åka...glöm det ..bara se till att bilen kommer dit den ska vara.
Hålla sina dealines är oxå mycket viktigt . samt uppdatera med byggbilder ofta till sin sponsor.
Följs inte avtalen kan man bli återbetalnings skyldig för allt dom sponsrat med samt retur å återlämning av samtliga produkter.
Att få sponsorer är ju varje billbyggares dröm, men det innebär nästan alltid att man får saker helt gratis eller till kraftigt reducerade priser...fullspons e det nästan inga bilbyggen som får inte ens den stora lukas kooz har det.
För att ansöka om sponsring krävs ett mycket bra bilkoncept med ritningar,samt god egenekonomi,å helst vara tidigare känd i bilbyggar branshen,då man alltid får bygga sina saker själv..detta gör inte sponsorerna.
Efter timmar,veckor ,månader av besök i butiker,samtal,mail etc så kankse man får sig en sponsor.
Dom som har sponsorer har oftast byggt ett antal bilar på egenbekostnad från grunden å kan då visa sina tidigare byggen som refrens,att komma med * jag har en bil som jag vill styla ..sponrar ni? * den brukar inte funka så bra.
Att få sponsor till en volvo är bland det svåraste att få, gammal som ny bil då det är en vanligt förkommande bil i sverige...så ska man söka spons för en volvo måste man vara extreme.
Sponsring är oftast lättare att få med en nyare sport bil från tex asien..å gärna en import bil etc.
har man lyckats få sig en sponsor så gäller det att man håller dom uppdaterade med bilder,mail,telfonsamtal för att visa att man varit aktive under säsongen inte bara jag ska stå på vallåkra eller rättviksträffen mm....min bil tex har varit på 18 event samt ett 10 tal vanliga träffar bara denna sommar.
det är ett enormt åtagande man har om man har sponsorer, samt att även om man har spons så kräver det mycket pengar ur egen ficka för att bygga bilen man drömmer om.
Min bil tex en gammal 945a från -96 va grymt svårt att lyckas få spons på.
jag har ur egen ficka redan lagt 200?000 kr p? bilen.
en kompis v70 ...han har lagt 500.000 på sin bil så det med spons är inte som folk tror att man bara får sakerna å dom bygger sen har man en grym bil som va nästa gratis.....det kan man glömma totalt.
Visst kanske dom bygger sakerna åt dig men då får du betala för jobbet dom gör men du får inhandla tex sakerna/matrialet för bygget till ett bättre pris....som sagt fullsponsrade bilar ...dom finns det inte många av.
alla bilar som har sponsorer har lagt enorma summor på sina bilar ändå.
detta e bara en kort förklaring om hur det är å hur man skaffar sig sponsor.
vill man nu försöka skaffa sponsor tänk på några av dessa saker:
?sätt ett fast datum då bilen ska vara klar. (detta datum måste hållas)
?har jag ekonmi att göra denna bil klar på tex en vinter.
?gör en ekonomiskt kalkyl på hela bygget på allt.
?gör ritning på bygget in och utvändigt.
?planera med scheman å bygg en sak i taget.
?inskaffa allt till bilen innan du börjar bygga ,det underlättar för planeringen.
?har jag tid att vara bort nästan varje helg och åka runt på event,venm kan köra bilen till event om jag personligen skulle få förhinder pga sjukdom.
?har jag råd att betala bensinen å reparationer på bilen under sommaren då den tar endel stryck å behöver underhållas.
?har jag råd med försäkring till den nya bilen som har mer extra utrustning än original sma t antal milsom körs perår blir ruskigt mer än man tror.
?vilka kontakter har jag som kan hjälpa mig privat med bilen om det blir tajt med tid (det blir det nämligen alltid) å kan jag förlita mig på dessa personer.
?gör en tidsplan med tex lackerare etc å boka klara datum när bilen skall vara där.
? vart kan jag jobba å skita ner omkring mig utan att stöar andra ( det blir nätter att jobba på bilen,tro mig)
?fotografera allt som görs på bilen..minsta sak,samt skriv upp timmarn man jobbar på bilen. (för att kunna visa försäkringbolaget vid nyförsäkringen av din stylade bil samt till sponserna...till sponsorerna gör man en fin presentation + pärm.
? kan jag ta kritik...en sponsor kan ibland inte gilla dina ideer under byggets gång å då får manbygga omigen...extra tid måste planeras för detta.
?har jag förstående familj/flickvän etc som kan leva med att man kommer bo i garaget
? är jag beredd att montera dekaler på bilen eller i lacken eller på rutorna på bilen när den e klar.
dessa kilommer är bra att ha med i en presentation till sökning av sponsring men ger inga som helst garantier att man får det...företag får 100 samtla å brev om dagen gällande detta så man är en i mängden som tjatar tycker dom.
har man som sgat tifdgare bygge eller lyckats figurera som vinnar epå många event å tidningar,internet så kan en sponsor om man har riktig tur höra av sig till dig., men den chansen e minimal å oftast blir det ett okänt fabrikat som hör av sig som vill lansera sig på markanden.
så det va lite lätt info om sponsring.
//Mvh Paln