Ska försöka att flytta över centrallåset från en Volvo 740 årsmodell 1988 till en Volvo 745 årsmodell 1990. I denna guide är tanken att ni som ska koppla centrallås ska få en så lätt och förstående förklaring som möjligt för att koppla och installera detta.
Till hjälp har jag tagit elscheman från Haynes GDS bok och samtidigt kontrollerat hur reläet, säkringar och kabelfärgerna är kopplade i den Volvon som ska bli donator till 745:an. I skrivande stund har jag monterat bort centrallåsen från alla 4 dörrarna ink bakluckan. Bilder på detta nedan
Börjar med reläet
Centrallåsreläet placering är det 3:e från vänster, märkt med L på relä kartan. Och är numrerat från siffra 1 - 5 och siffran 9.
Har börjat studera elschemat till detta relä och detta är vad jag kommit på . Inte riktigt klart och testat detta ännu, men skriver upp mina stolpar här
Siffran 1 på reläet = Ska kopplas till + ( Sitter en röd kabel på denna, så troligtvis stämmer detta )
Siffran 2 på reläet= Ska kopplas till Jord - ( Sitter en svart kabel på detta stift, så troligtvis stämmer detta )
Siffran 3 på reläet= Ska kopplas till alla 4 dörrarnas centrallås dosa ( Sitter 2 kablar på detta stift i färgen Blå/röd )
Siffran 4 på reläet= Ska kopplas till centrallåsets huvudenhet på förardörren ( Sitter en kabel i färgen Grön/svart, och enligt elschemat ska detta gå till en "Länkkontakt". Troligtvis är denna Länkkontakt den som sitter vid huvudenheten dem menar.
Siffra 5 på reläet= Ska kopplas till alla 4 dörrarnas centrallås dosa ( Sitter 2 kablar på detta stift i färgen Röd/Vit
Siffran 9 på reläet= Ska kopplas till centrallåsets huvudenhet på förardörren ( Sitter en kabel i färgen Gul/svart, och enligt elschemat ska detta gå till en "Länkkontakt". Troligtvis är denna Länkkontakt den som sitter vid huvudenheten dem menar.
Lite bilder på relä kontakten och dess kablar ( ursäkta suddigheten beror på den kabelhärva som finns )
Reläet sitter alltså på Kontakt L i relädosan.
Tror att detta är Jordkabeln. Kopplat till siffran 2 på reläet.
Centrallåset huvudenhet sitter på förardörren. Lossa på den stjärnskruv som finns i mitten på bilden så får man ut huvudenheten.
Huvudenheten ute.
3 kablarna till huvudenheten funkar troligt på detta vis. Lås/upplåsning och en jordkabel
Bakre vänster dörr ser ut på detta vis.
Centrallåset fastsättning.
Låsmekanismen på VB
Här sitter pinnen inkopplad med centrallåset.
VB centrallås ute
Pinnen som ska sköta lås/upplåsning
HF centrallås fastsättning
Notera färgen på kablarna
Dålig bild jag inte ens kommer ihåg att jag tog. Men troligtvis låspinnen på HB
Låsmekanismen på HB
Samma pinne som ska dras isär från låsmekanismen.
En bra bild på hur centrallås och låsmekanism är sammankopplade.
Måste loss på den skruven för att få ut plasthöljet till låspinnen.
HF ute
HB centrallås fastsättning
Här ser det lite annorlundare ut än dem andra dörrarna
Sammankopplingen på HB
Bakluckan, vet inte om jag kan använda detta på 745an..Visar sig vid nästa uppdatering.
Fortsättning följer
Redigerat av Sladdaren den 17-03-2017 17:55
Ja då ska vi koppla in och först montera detta. Börjar väll med huvudenheten på förardörren.
Förardörren
Hmmm här blev det direkt problem. Fick inte låspinnen att "dra" i huvudenheten vid Lås/öppning av dörrlåset. ............. Måste kolla på Blue Flame om jag missat nått..Jo da hade missat denna pinne.
Min pinne hade inget stop som denna hade..Stoppet syns nästan i mitten av pinnen.
Nu gäller det att dra kabel snyggt mellan dörren. Så av med gummi skydden mellan dörren.
Lite bökigt att få igenom kablarna i dessa gummiskydd. Men ett tips är att ta en smal tång och pressa in den mellan skyddet och kabeln som går till dörrsidolampan. Ta tag i kablarna och dra igenom. Var noga med att skydda kablarna, då dem säkerligen kommer att skavas mot plåten. Så skydda med hjälp av kabelstrumpa eller som i mitt fall en bit krympslang.
Då är huvudenheten klar. Bara att koppla vidare till alla dörrarna med dessa 3 kablar. Enligt kopplingsschemat som jag skrev i början av tråden så är 2 kablar = Lås/Öppna. Den svarta ska jordas!. Innan jag skriver detta så är det kopplingsschemat jag skrev i början redan testat. Så Grön/svart ska kopplas till siffran 4 på reläet. Gul/svart ska kopplas till siffran 9 på Relät.
Passagerar-dörren
En bild på låsmekanismen i Volvo 745-90. Dock i denna bild finns det inga hjälpmedel i ditt centrallås montering, men kan komma till hjälp ändå ifall nått strular
Även passagerar dörren började strula, så var tvungen att gå tillbaka till doneringsbilen för tips. Så visst denna måste man juh ha..Finns längst ner till höger på dörren. Sitter med 1 skruv. Man behöver inte vara rädd för att pinnar och mojänger ska hoppa åt alla håll..Dessa sitter ihop bra. Bara att skruva ut...
Glöm inte låspinnen
Jahapp, då monterar vi centrallås motorn.
Denna pinne var i vägen för centrallåspinnen..Så här var jag tvungen att böja denna lite så den blev rakt. Syns på bilden hur det ska se ut. Tänkte först kapa denna, men går lätt att bara ta i och böja
Så här ska det se ut när det är klart. 2 bilder
En bild på reläkontakten. Det är denna jag tänker använda att fästa mitt relä på sen. Här syns några av färgerna. Röd ska kopplas till batteri. Här syns oxå Lås/öppna kablarna. Dem kablar som är sammankopplade i par är till dörrarna Lås/öppna.
Tog denna bild på reläkontakten..Den längst ner är kontakt till batteri +
Bakre dörren
Denna svarta plastplupp behövs ( glömde denna i del 1 )
Av med sidopaneler för att få igenom kablar snyggt.
Skyddskåpa till kablage till dörrbelysning. Satt med torx.
Länkkontakt till dörrbelysning. Denna kopplade jag ur för att underlätta kabeldragning av centrallåsen-
Som sagt, underlättar en del att koppla ur denna, så kablarna till centrallåset ska dras igenom.
Ihop monterat igen. Noga att kolla så att gummit sitter ordentligt. Kommer att smutsa ner rejält i dörren annars med tiden.
Ja, då är det bara elektroniken kvar nu då.
Och vad jag skrev i början av tråden så är det bara att följa dem färger till dem siffror på relät. Kopplat in mitt centrallås enligt dem instruktioner och det funkar fint