Jag är helt grön på att mecka.
Har fått en 744 gl (B230f) 88:a av min farsa.
Den har stått i varmgarage i många år.
Startade upp fint i dag, men tempmätaren gick upp
på max så fort jag slog på tändningen.
Spolade med vattenslang igenom övre
kylslang med nedre lossad. Spolade in i kylaren. Spolade igenom värmepaketet. Bytte termostat. Bytte vattenpump. Bytte tempgivare (Den för tempmätaren) Ingen skillnad. När jag ska fylla i ny kylvätska, får jag bara i c:a 6 liter.
Vad ska jag göra?
Mycket tacksam för hjälp!
Det är vanligt fel på dessa modeller att själva instrumentet (mätaren i sig ) som är defekt. Har ägt en massa 740 med just f-modellen som alltid har nått fel i själva mätaren.
Har flera gånger fått bytt ut givaren i blocket som jag tycker är nummer 1 i detta fel att mätaren visar fel.
Jag vet inte just nu hur vanligt det är att man hittar dessa modeller på skroten men om du ser någon med instrumentpanel så går det att byta ut tempmätaren för sig.
Tack för tipsen Sladdaren! Den här borde väl kunna funka? https://www.gcp.se/products/1363770
Ursäkta för sena svaret, är ute i vildmarken och svårt med tillgång till nätet . Men, ja den där ser ut att kunna passa in i din instrumenthus. Det ska finnas en guide här på forumet nånstans där det visas hur man testar en sådan tempmätare. Man vill ju inte bara lägga ut 1400 :- för att testa uteslutningsmetoden.
Om du går in här och plockar och tittar lite så ska nog guiden på tempmätaren finns där i 7/900 avdelningen http://www.volvosweden.se/articles.php.