Felkod P0420 är tillbaka, DTC4201 Volvo V70-2006
|
Sladdaren |
Publicerat 28-11-2023 18:49
|
Super Admin
Inlägg: 4430
Registrerad: 15.05.13
|
Jag köpte en annan begagnad bil från bilfirma för cirka 1 månad sedan. Bilen fungerar kanon fint och är inte alls några som helst problem med den. Idag från ingenstans så tändes motorlampan och en koll med felkodsläsaren så får jag upp P0420 som betyder att katalysatorn inte renar och fungerar optimalt. Denna felkod är bland dem vanligaste felkoderna som bilverkstäder får jobba med.
Direkt så kan man tro att det är katalysatorn som är defekt eller måste bytas ut. Men det kan vara flera andra orsaker att denna felkod triggas igång.
Dessa fel kan trigga igång P0420
*Smutsig, trasig katalysator.
*trasig eller defekt lambdasond eller som det kallas syresensor.
*Läckage i avgassystem.
*Misständningar
*Andra fel i motorn
*Läckande spridare, eller för högt, lågt bensintryck
Om katalysatorn är trasig eller defekt. Vad kan ha orsakat detta?
*Bilen förbränner kylarvätska.
*Bilen förbränner olja.
*Katalysatorn kan ha fått sig en smäll.
*Tankat bilen med fel bränsle.
Bilder på denna felkod och dem åtgärder jag provat kan ni läsa om mer i min projekttråd här http://www.volvosweden.se/forum/viewt...post_10203
Ni som löst denna felkod hur gjorde ni och vad var det som utlöste denna felkod? Tipsa gärna i tråden .
Redigerat av Sladdaren den 14-04-2024 22:00
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 06-03-2024 19:26
|
Super Admin
Inlägg: 4430
Registrerad: 15.05.13
|
Idag började jag seriöst att felsöka och prova saker för att komma framåt i denna felkod. Jag tänkte att jag samlar allt i denna tråd som jag gjort för att lösa denna felkod P0420 eller DTC4201. Har du som läser denna tråd nått att tipsa om så tveka inte att fylla på information och svara i tråden .
Motorlampan började lysa på min Volvo V70 från 2006.
Tog fram Icarsoft och kopplade in den i OBD2 uttaget och fick fram felkod P0420. Läser jag på om denna felkod så kan det även visa DTC4201. Denna kod betyder att katalysatorn inte fungerar optimalt.
Tittar jag i bilens samling av dokumentation så hittar jag några rapporter från BDS. Där ser jag att dem fått upp denna felkod DTC4201 tidigare.
Den förra ägaren som tog bilen till BDS. På verkstan fick han dessa förslag som måste göras innan besiktningen. Nu hittar jag inget kvitto på att katalysatorn blev bytt . Detta måste vi kontrollera. Men förra ägaren har varit noga med alla kvitton och arbetsordrar på bilen så det borde vara så att katalysator byte aldrig blev av. Jag gissar på att BDS har tipsat förra ägaren om att byta katten på grund av felkoden 4201.
Nu vet vi att lösningen på felkoden P420 eller DTC4201 så är det inte alls säkert att det är katalysatorn som är problemet. I tråden början finns alternativa tips på vad som kan vara felet att denna felkod dyker upp. Det första vi ska prova och som är enklast att testa är rengöring av katalysatorn. Denna lilla katalysator rengöring som heter Boost up häller man i bensintanken och kör sedan 3 till 6 mil.
En förklaring hur man använder denna katalysator rengörings vätska.
Redigerat av Sladdaren den 06-03-2024 19:57
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 06-03-2024 20:33
|
Super Admin
Inlägg: 4430
Registrerad: 15.05.13
|
Fick reda på efter lite läsning att felkod P0420 sätts av den syresensorn som kallas downstream. Det ska då vara syresensorn på eller efter katalysatorn. Jag bestämde mig för att kontrollera bägge lambdasonderna (Oxygen sensor även kallat) med hjälp av Icarsoft. I ett tidigare avsnitt av Vloggen på Youtube så har vi ett intressant ämne om syresensorer. I detta avsnitt får du reda på hur du mäter och kontrollerar dina syresensorer. Jag länkar till denna vlogg här https://youtu.be/vKvraZf3f2M?si=gtt3D...D4opDOWkKP
Här nedan ser vi en kort bild av hur det kan se ut när man ska in och kolla lambdasonderna på Icarsoft.
I detta vlogg avsnitt så kan ni följa med och titta på när jag kontrollerar syresensorna på min Volvo S80 årsmodell 2001. Jag kan voltmäta båda syresensorerna och lätt se bägge sensorerna på displayen och deras vågformade utslag. Nu ville jag gå in med Icarsoften och se sensorerna även på denna Volvo V70 från 2006. Det jag endast kan se på denna V70 är utslagen för sensor 1 bank 2 ( Alltså den syre sensorn som sitter efter katten. Denna sensor går upp och ner som en vågformad rörelse när bilen är varm och vad jag kan se så är det inget fel på denna syre sensor. Men nu kommer det problem och det börjar klia i huvudet rejält, jag kan inte se vågrörelsen på bank 1 sensor 1 ( alltså första syre sensorn, före katten ). Nu är det inte alls säkert att denna första lambdasond har nått med felkod P0420 att göra men jag vill gärna veta att bägge lambdasonderna fungerar på denna V70.
Snilleblixten nummer 1
För att ta reda på så bägge syre sensorerna fungerar på denna V70 så tänker jag göra så här . Jag skruvar bort syresensorn B1S1 på V70 som jag INTE kan läsa av eller ens hitta med hjälp av Icarsoft. Har lite tur så att jag har min Volvo S80 sovandes i garaget . Jag kopplar i V70ins syresensor B1S1 i min sovande Volvo S80 och försöker läsa av den där.
Här är jag igång med att lossa denna s1b1 sensor från V70in. Denna gick ganska lätt att lossa när man har specialverktyget för just syresensorer.
Skaffade denna korta hylsa för att komma åt att lossa lambdasonden utan att runddra den.
Här är lambdasonden B1S1 från Volvo V70. Den var lite fastbränd och fick övertygas rejält för att lossa men till sist så fick den ge upp och jag vann.
Denna syresensor ska vi då skruva in i den sovande Volvo S80 som står i garaget. Först blir det att gå in och lossa på S80 b1s1 syresensor.
Här har vi den sovande Volvo S80 lambdasond B1S1. Nu ska vi skruva in V70ins syresensor på Volvo S80 B1S1 och koppla in diagnos verktyget och se om vi får ok utslag på värdena. Värdet på voltutslagen ska gå upp och ner och vara vågformade. Alltså mätvärdet ska gå i intervall mellan 0.1 - 0.9 V.
FORTSÄTTNING FÖLJER
Redigerat av Sladdaren den 06-03-2024 21:46
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 07-03-2024 20:25
|
Super Admin
Inlägg: 4430
Registrerad: 15.05.13
|
Har inte hunnit prova V70 "Alien Greys" lambdasond i min Volvo S80. Egentligen tror jag heller inte att detta ska behövas till denna felsökning på denna felkod, men nu får det vara med här eftersom jag lagt ner ett par timmar nu på att lossa bägga syresensorerna.
Jag hittade en begagnad katalysator på marketplace idag och åkte och köpte den. Fördelen är att denna katalysator sitter det redan påmonterat med flexrör så det är bara att kasta på denna på V70in , alltså ingen svetsning behövs. Dessutom var denna katalysator riktigt billig, bara 1000 kronor ville säljaren ha . Den ser jättefin ut i alla svets skarvar . Förra ägaren tog denna från sin V70 årsmodell 05 och motor 2,4, så den borde passa min utan problem .
Det som jag gjorde idag var att kolla tillverkningsnumren på bägge lambdasonderna och dem har exakt samma nummer. Sedan har jag skruvat i S80ins syresensor i V70in. Att jag tog syresensorn från S80 och monterade denna i V70in blev inte så populärt . V70in började rycka litegrann och stretade emot lite när man accelerera den . Ja nu märks det att felkoden P0420 finns i systemet, det gjorde det inte innan jag bytte.
Imorgon blir det att skruva i V70ins lambdasond i S80in och kolla om vi får nån diagnos diagram på detta via Icarsoft .
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 09-03-2024 10:02
|
Super Admin
Inlägg: 4430
Registrerad: 15.05.13
|
Sladdaren skrev:
Jag gör denna fel av felsökningen med lambdasonderna för att jag inte kan mäta spänningen i V70ins främre syresensor med Icarsoft. Därför gör jag detta sidospår, bara för att påminnas om varför.
Har inte hunnit prova V70 "Alien Greys" lambdasond i min Volvo S80. Egentligen tror jag heller inte att detta ska behövas till denna felsökning på denna felkod, men nu får det vara med här eftersom jag lagt ner ett par timmar nu på att lossa bägga syresensorerna.
Jag hittade en begagnad katalysator på marketplace idag och åkte och köpte den. Fördelen är att denna katalysator sitter det redan påmonterat med flexrör så det är bara att kasta på denna på V70in , alltså ingen svetsning behövs. Dessutom var denna katalysator riktigt billig, bara 1000 kronor ville säljaren ha . Den ser jättefin ut i alla svets skarvar . Förra ägaren tog denna från sin V70 årsmodell 05 och motor 2,4, så den borde passa min utan problem .
Det som jag gjorde idag var att kolla tillverkningsnumren på bägge lambdasonderna och dem har exakt samma nummer. Sedan har jag skruvat i S80ins syresensor i V70in. Att jag tog syresensorn från S80 och monterade denna i V70in blev inte så populärt . V70in började rycka litegrann och stretade emot lite när man accelerera den . Ja nu märks det att felkoden P0420 finns i systemet, det gjorde det inte innan jag bytte.
Imorgon blir det att skruva i V70ins lambdasond i S80in och kolla om vi får nån diagnos diagram på detta via Icarsoft .
Tänkte att jag måste komplettera detta inlägg som jag gjorde tidigare samt att avsluta den del av felsökningen. Jag skrev i inlägget ovan att bägge lambdasonderna hade samma tillverkningsnummer och var av samma sort. Tyvärr i efterhand så kontrollerade jag detta igen och hittade (knappt synbart) ett annat tillverkningsnummer på V70ins lambdasond. Dessutom har jag när jag kört med S80in lambdasond i V70in så får jag en felkod P0131 på att syresensor S1B1 i V70in inte får tillräckligt med spänning. Tillverkningsnumret på dem bägge främre syresensorerna är nedan.
Volvo S80-01 140 hk vanlig 2,4 : 9497252
Volvo V70-06 140hk vanlig 2,4 : 8658237
Skillnaden på dessa är att dem specifikt måste vara monterade till chassinummer upp till Volvo V70 - 297035
Volvo S80 syresensor passar chassinummer upp till 28#### nått sånt.
Hur som helst så fungerar det inte att byta lambdasonder mellan V70 och S80 eftersom det skilljer i chassinummer och troligtvis är det skillnad i databoxarna som läser syresensorerna. Men eftersom V70in gick så dåligt med S80in lambdasond så borde det inte vara några fel på dessa 2 lambdasonder. Jag har kontinuitetstestat syresensorn till V70in som ger utslag för att den fungerar. Jag får heller ingen felkod på främre syresensorn i V70in. Så nu monterar vi tillbaka dessa syresensorer i respektive Volvo och avslutar denna lite långdragna del av felsökning på felkod P0420.
Om vi nu ska fortsätta denna tråd så är nästa steg att kontrollera avgassystemet. Jag tycker jag hör ett läckage i systemet vid start. Vid nästa kontroll så får jag kasta mig under bilen och kolla så skarvar och rör är hela. Fortsättning följer .
Redigerat av Sladdaren den 09-03-2024 10:42
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 25-03-2024 23:43
|
Super Admin
Inlägg: 4430
Registrerad: 15.05.13
|
Idag var jag ute igen med diagnos verktyget Icarsoft. Tänkte att jag skulle kolla hur syresensorn Bank1 sensor 2 ser ut på värdena. Detta är alltså den syresensor som signalerar och sätter felkoden P0420 eller DTC4201 Catalyst System efficiency Below threshold bank 1.
Jag så här ser menyn ut i Icarsoft och man går alltså in på OBD2 menyn och väljer därinne live data
Jag väljer att titta lite extra på Oxygen sensor voltage output B1S2. Innan man börjar att titta på diagrammet och vad syresensor ger för utslag så lär bilen vara i arbetstemperatur. Den här syresensorn vill vi helst se ge ett så rakt sträck som möjligt, då har vi en fungerande katalysator. Men istället så ger våran lambdasond (syresensor) massa upp och ner utslag . Det är klart tydligt att katalysatorn på denna Volvo V70 inte fungerar som den ska.
Men hur vet vi att det inte är syresensor som är trasig eller defekt? Jo man kan orsaka ett vacuum läckage genom att dra ut en vacuum slang under motorhuven. Det ska ge utslag på en gång på Icarsofts syresensor diagram att luftflödet ändras. Ett annat enklare sätt att lura "diagnos verktyget" är att vi använder bilens bromsservo. När man trycker på bromsen så byggs det upp ett lufttryck i bilens system och vi kan omgående se att värdet på syre sensorn ändras. På bilden nedan ser man som sagt tydligt när jag trycker några gånger på bromspedalen. Hade lambdasonden (syre sensorn) varit defekt hade man inte sett denna ändrig i utslaget.
Så enligt dessa värden på oxygen sensor b1s2 så fungerar inte katalysatorn. Vi ska också göra ett annat test på katalysatorn för att få ett till kvitto på att det är just katten vi ska koncentrera oss på. Fortsättning följer.
Redigerat av Sladdaren den 25-03-2024 23:50
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 05-04-2024 11:35
|
Super Admin
Inlägg: 4430
Registrerad: 15.05.13
|
Har gjort en video guide om denna felkod P0420 eller som det också kallas ECM-4201. Guiden är i 2 delar och tar upp både en grundlig felsökning och om orsaker och lösningar till denna felkod. Här nedan hittar du bägge avsnittet. Glöm inte att tumma upp och prenumerera.
Länken till avsnitt 1 hittar du här https://youtu.be/NbAOfBUMdg4
Länken till avsnitt 2 hittar du här https://youtu.be/2CAqealrDJM?si=Yzy-s...ftdoBQiNaZ
Redigerat av Sladdaren den 14-04-2024 21:36
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 14-04-2024 21:52
|
Super Admin
Inlägg: 4430
Registrerad: 15.05.13
|
Det var lite av en känsla jag hade i slutet av avsnitt 2. Felkoden dök upp igen en vecka efter . Trots att den förra katalysatorn inte var den vackraste och dessutom såg trasig ut inuti så var en ny katalysator inte lösningen på problemet. Visst kan det vara flera orsaker och att en annan katt var bara en av bovarna i denna felkod. Tyckte att syresensor B1S2 rörde sig lite väl mycket upp och ner på diagnos verktyget icarsoft. Ja vad ska man göra nu . Vi får försöka klura på detta ett tag och försöka komma på vad vi ska koncentrera oss på härnäst. Denna felkod kan ibland vara riktigt svår att komma på en lösning på.
Jag sitter och funderar på vad nästa anfall skulle kunna vara . När bilen är kall eller ljummen så är den lite ryckig och känns lite som en smutsig spridare. Det är det enda riktiga felet jag känner av på denna bil. Kan vara som sagt en spridare som är defekt eller att det skulle kunna vara bränslefiltret som är något igensatt. Så borde vara nått åt det hållet jag ska gå i lösningen på denna felkod. Ni som läser och har sett dem båda videorna på detta ämne får gärna tipsa och bolla lite här.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 25-05-2024 14:50
|
Super Admin
Inlägg: 4430
Registrerad: 15.05.13
|
Har nyligen bytt tändstift, luftfilter, olja och oljefilter. Även tändspolarna byttes ut. Gjorde detta för att jag inte alls har någon aning om när förra ägaren gjorde detta senast. Har nu idag också bytt bränslefilter för att kunna så småningom sikta på att byta ut spridarna. Det blev en video på Volvoswedens Youtube kanal där du kan se bränslefilter bytet. https://youtu.be/9rdRJ-NZupo?si=PX3p0...ryoOltW24_.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 15-06-2024 15:01
|
Super Admin
Inlägg: 4430
Registrerad: 15.05.13
|
Åter en uppdatering på felet och kanske lösningen och varför denna felkod genereras. Gjorde ett kompressionsprov på motorn och enligt specifikationen ska dessa årsmodeller och motorer ge ett resultat på 13 till 15 bar på varje cylinder. Mitt resultat gav 12 bar på varje cylinder. Detta är som sagt ett bar mindre än vad specifikationen tillåter. Men detta resultat ser jag som ganska normalt eftersom motorn har gått nära 35.000 mil och är nära 20 år gammal.
Vill ni också göra ett kompressions test på er bil så hittar ni guiden här http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1533.
Tipsa gärna vad ni tror om detta komp test. Är det så att resultatet kan göra så att motorlampan tänds och att felkod P0420 genereras. Jag gissar på att databoxen känner av denna lilla procent som inte förbränns i cylinder kamrarna. Volvon har gått igenom besiktningen varje år så det är inte så att det är nått med utsläpps kriterierna som spökar heller. Det är bara så irriterande att felkoden dyker upp. Frågan är om den enda lösningen på problemet är att renovera motorn eller att kasta in en annan motor. Ja tipsa gärna om dessa funderingar .
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 15-06-2024 18:45
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2447
Registrerad: 01.03.14
|
Tycker det är konstigt att den skulle sätta felkod på lite nedsatt komp faktiskt. |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 15-06-2024 22:04
|
Super Admin
Inlägg: 4430
Registrerad: 15.05.13
|
InTheWhite skrev:
Tycker det är konstigt att den skulle sätta felkod på lite nedsatt komp faktiskt.
Ja tack White för att du fortfarande gör så att hoppet att hitta ett annat fel finns kvar . Det kommer bli ett spridarbyte också på denna, får se om det kan göra nån skillnad. Har inte helt gett upp lösningen ännu men det är klart att ett komp prov som var enligt specifikation skulle varit fint .
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
peto1970 |
Publicerat 07-12-2024 19:34
|
Nybörjare
Inlägg: 4
Registrerad: 29.10.24
|
Fick du reda på vad som var fel här? Jag har exakt samma problem med den bakre syresensorn i livedata från testaren |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 09-12-2024 11:23
|
Super Admin
Inlägg: 4430
Registrerad: 15.05.13
|
peto1970 skrev:
Fick du reda på vad som var fel här? Jag har exakt samma problem med den bakre syresensorn i livedata från testaren
Har inte lyckats lösa detta ännu. Nu vet jag att du inte har den irriterande lampan i instrumentpanelen lysande, vilket jag har. Skaffade en sådan här för tillfället så man slipper se lampan tills man går på nästa test http://www.volvosweden.se/news.php?re...admore=339. Nästa steg nu är att jag ska besikta bilen och kolla om värdena är så pass okey att den går igenom.
Jag har faktiskt inget mer just nu som jag skulle kunna komma lösningen närmare.
Som jag skrivit tidigare så är det enda felet jag kan tänka att kompen är 1 bar för litet på varje cylinder. Läckage i förbränningskammaren kan göra så syresensorn får fnatt. Önskar dock att någon mer kan tipsa i felsöknings tråden vad man kan kolla.
Får också en känsla av att det är just denna årsmodell -06 som detta fel är väldigt vanligt .
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
InTheWhite |
Publicerat 10-12-2024 16:14
|
Volvoswedens VolvoGuru
Inlägg: 2447
Registrerad: 01.03.14
|
Drygt som fan med sådana fel. Ibland vet man inte var man ska börja felsöka. |
Dela den här posten: |
|
|
|