#1
Har renoverat topplocket nyligen på denna Volvo 740 med 230E motor. Det är mekanisk insprutning på denna. Nu efter topplocks renovering så vill den inte starta. Jag får gnistor på stiften men ingen bränsle till insprutarna.
Har lossat bränsleslangen till bensinfördelaren och dit har det kommit soppa ialla fall. Har även bränsle till kallstartsventilen eftersom det läckte där vid första startförsöket.
Nu när jag lossade bränsleslangen till kallstartsventilen så rann det ut soppa, så bränsle får den så långt. Skruvade av 1:ans insprutare men ingen bensin kommer där. Nu har jag skruvat av insug och luftmängdmätare i hopp om att jag hittar nått i härvan där, men allt ser ut som det ska.
Hittar dock en kabel jag inte vet alls var den ska sitta. På kabeln finns ett nummer M1362420-1 men hittar inte alls på var denna ska vara. Postar en bild oxå var den sitter.
Alla tips tar gärna emot
augusti 19 2014 21:52:03:
Har beställt en manual till motorn b230e Volvo Bosch K-Jetronic
http://www.lafri.se/product.asp?produ...oduct=7895. Får se om man kanske kan få lite tips i denna oxå..
augusti 21 2014 15:41:58:
Lite uppdatering i denna tråd.
Får fin gnista på tändstiften. Samt att kallstartsventilen får bensin. Bensinpumpen låter när man försöker starta. Får bensin till returslangen oxå..Problemet är nu att spridarna INTE får bensin. Tips och hjälp välkomnas varmt.
augusti 22 2014 13:27:24:
Idag provade jag skruva av spridaren från bensinslangen i hopp om att det kanske är spridaren som är stopp i. Öppnade skivan från mängdmätaren manuellt och provstarta. Då pyser det luft från bensinslangen som ska in till spridaren. Undrar om det kan vara nått med bensinfördelaren
augusti 30 2014 20:24:01:
Börjar misstänka att nått i mätskivan har hängt sig. Blir att kolla siffrorna på bränsletryck och byta bensinfilter först. Hjälper inte detta blir det att öppna mätskivan och se om nått kan lagas
september 04 2014 14:35:49:
Då har kompisen Dollar som är chefmekaniker här på forumet fått öppnat upp mängdmätaren. Bränslefördelaren satt löst och det var några o-ringar som var slitna och behöver bytas. Samt lite slitage och smuts på plungern som släpper igenom bränsle till spridarna. Det var väldigt smutsigt inuti mängdmätaren men nu är allt rengjort och nya o-ringar ska införskaffas så får vi se om detta kan hjälpa.
Bilder på öppnandet av Bosch k-jetronics mängdmätare kan du hitta här
http://volvosweden.se/articles.php?ar...cle_id=120
september 19 2014 17:20:29:
Nu kommer det ingen bensin från första bensinpumpen ( den som sitter under bilen ). Så det blir att testa byta ut den pumpen som sitter i tanken.
Har nu bytt bensintankpumpen, dock får jag inte igång den nya pumpen. Såg nu att en kontakt lossnat under tankarmaturen.
undrar vad denna ska gå nånstans. Får inte 12v nånstans med multimetern där jag tror kontakten ska lödas fast
. Nån som kanske vet var denna ska kopplas?? Bifogar bilder på vad jag tror denna ska gå och hur det ser ut. För visst är det väll så att pumpen ska gå igång omgående efter 2ans läge på tändningen?
oktober 09 2014 14:36:39:
Okey hittade på en bild från när vi höll på med projekter Bettan..Kontakten ska lödas där jag misstänkte..
Sista bilden visar lödningar under tankarmaturen på Volvo 740
oktober 15 2014 22:02:31:
Nu ikväll har jag monterat förpumpen och provstartade. Nu kommer det bensin till spridarna
. Så nu kan vi låsa denna tråd. Felet var att bränslepumpen som ligger i tanken inte fungerade. Orsaken var kontakten som sitter i tank armaturen hade bränt sönder. Bilder och mer info om hur vi löste detta finns här.
//Låser tråd då detta är löst
http://volvosweden.se/articles.php?ar...cle_id=121