#9
Hej hopp!
Har inte hänt så jättemycket, men en del. Sammanfattar det här nedan:
december 24 2017 05:55:28:
Har beställt lite nya grejer till kärran! Tänkte jag skulle laborera lite med kamtider för att justera var i registret effekten blir bäst, så jag har beställt ett svart Nuke
justerbart kamdrev, en ny kamremskåpa som det ska tas upp hål för kamdrevet i, ny bult och bricka som håller kamdrevet samt ett 121mm hålsåg får kamremskåpan.
Kamren och spännrulle har jag på hyllan sedan tidigare.
Kamdrevet:
http://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/m...motor.html
december 24 2017 05:59:58:
Då har jag fått hem kamremskåpan och skruven till kamdrevet, brickan tar några dagar extra då den kommer från GCP.
Nya kåpan.
Ny skruv.
Tagit bort dekalerna och putsat upp kåpan med plastrekond.
Märkt ut med vitt var centrum på hålet för kamdrevet skall vara.
december 24 2017 06:02:16:
Ska byta kamrem, spännrulle och kilremmar på Fredag. Passar även på att montera ett Nuke ställbart kamdrev.
Tror detta kan bli bra...
december 24 2017 06:05:30:
Har börjat att riva för kamremsbytet som blir i morgon. Passade även på att lackera vevens remskiva då den såg så tråkig ut.
december 24 2017 06:07:44:
Äh, fick ett ryck så jag bytte rem, spänrulle och kamdrev nu i natt, kunde inte hålla mig!
Återmontering av det andra får dock vänta tills i morgon.
december 24 2017 06:11:28:
Helheten i motorrummet. Börjar bli riktigt nöjd nu.
december 24 2017 06:14:14:
Störde mig på att dom gamla bältespadsen var så slitna jämfört med det nya samt att loggan inte var samma, så jag köpte nya till alla bältena.
december 24 2017 06:17:06:
Då har det blivit en ordentlig tvätt med både flugmedel och fälgrengöring, samt invändig städning på denna i
dag! Planen är att köra med denna månaden ut, sedan ställs den av för vintern och min blåa 945 tas i bruk.
december 24 2017 06:19:39:
Har köpt hem lite grejer för avställningsservice på kärran. Olja, oljefilter, kopparbricka till pluggen och en magnetisk oljeplugg. Nytvättat luftfilter också för montering.
Moddade två emblem, ett 3,2 och ett 2,5T, till ett 2,3T
december 24 2017 06:23:46:
Avställningsservice 2017-10-14 265568km avklarad!
Blev olja, oljefilter, luftfilter och ny magnetisk oljeplugg med kopparbricka.
Köpte mig även ett nytt tvåstegs-relä till kylfläkten, men det ska läggas på hyllan.
Fläktreläet.
Upphissad och dax att kavla upp ärmarna...
Lite grejer som behövs...
Ut med gamla oljan och av med filtret...
Ner med bilen på backen igen så all olja rinner ut...
Byter luftfiltret under tiden oljan rinner ut...
Gamla filtret av! Kommer få sig en ordentlig tvätt och inoljning...
Nya fina grejer som ska dit...
Nytt på plats...
Stryker lite ny olja på nya filtrets gummitätning...
Nytt filter och ny oljeplugg med magnet på plats...
I med ny fräsch olja över vintern...
Klart!
Tvätt av gamla itg filtret...
Nu får detta stå och lufttorka ett bra tag innan det oljas in så det är redo för nästa avställning.
december 24 2017 06:26:54:
Då var motorn konserverad utvändigt med! Sprayat motorblocket med WD40 så den värsta rosten håller sig borta. Har även sprayat avgassystemet utvändigt som jag gör till varje vinteravställning.
december 24 2017 06:35:48:
Köpte mig ett par Sparco minipads att ha på handbromsen. Fyller väl inte direkt någon funktion, mest en kul grej att ha.
december 24 2017 06:37:56:
Köpte mig en renoverad och nygalvad bakre lyftögla till motorn från Fordonsdelen. Nu sitter det "ny" på alla tre ställena.
Gammal vs ny!
Gamal ögla...
ny!
Nytt på alla platser nu...
december 24 2017 06:45:03:
Har länge tyckt att muttrarna till termostathuset ser tråkiga ut, så i dag fick jag tummarna loss och åtgärdade detta!
Muttrarna hade givetvis utgått ur Volvos sortiment, men efter lite letandet i Lokala Volvos sortimentlådor hittades andra M6 kragmuttrar, dock av låstypen "ihopklämd".
Fick bli till att dra igenom en gängtapp för att få bort "låsningen".
Gamla muttrarna ser inte så jättekul ut!
Nya svarta ser betydligt trevligare ut!
Huvudsponsorerna.
december 24 2017 06:47:53:
Tack till KL Racing för rabatten och de snabba leveranserna!
december 24 2017 06:51:37:
Liten och obetydlig grej kan tyckas, men jäkligt bra om olyckan skulle vara framme! Nu sitter det bälteskniv på alla platserna.
december 24 2017 06:53:33:
Volvoträffen Kristianstad Augusti 2017.
Längtar redan till att få plocka ut bilen igen! [thum]
december 24 2017 06:55:24:
Jäkla skit!
Var precis ute i garaget och såg då att framrutan spruckit, bara sådär!? :?
Hoppas bara det går att få tag på ny ruta... :roll:
december 24 2017 06:57:00:
Då var ny framruta beställd hos Volvo, ska hämta den i morgon. Det gick alltså att få tag på en originalruta.
Köpte den nu då jag inte vågar vänta till våren då dom kanske utgår. Jag betalade den själv nu, sedan när jag fått den bytt skickar jag bara in kvittot till Volvia så
får jag ersättning.
Har även investerat i en liten smidig varningstriangel att ha i bilen, samt att jag har köpt nya varningsdekaler till motorrummet då de som satt såg för jäkliga ut!
Liten och smidig triangel.
Klistrat kardborrband och fäst den på verktygsfacket.
Nya fina dekaler.
Dom gamla ser inte så roliga ut längre.
Nya fräscha på plats.
december 24 2017 06:58:35:
Då var den nya vindrutan hemma och undanstoppad tills våren.
december 24 2017 07:00:35:
Köpte mig en "ny" främre domkraftsplatta av Fordonsdelen då den gamla började se riktigt tråkig ut.
Gamla plattan:
Nya plattan:
Tunnflytande Dinitrol ML på sidan mot karossen och underredsmassa Dinitrol CAR på undersidan:
På plats och rostskyddet torkat:
december 24 2017 07:02:50:
Skall bygga lite smidigare laddtrycksstyrning i stället för att behöva justera stången på wastegateklockan.
Har ett grundladd på 0,75 bar injusterat på klockan, men jag vill smidigt kunna justera upp till maxgränsen för
bränslechipet på 0,9 bar om andan faller på.
Valet har fallit på en pysventil från ATM, den vet jag att den funkar och ger 100% stabilt laddtryck då jag kör med
sådan på vinterkärran.
Har svarvat lite rostfria distanser och skaffat rostfria skruvar och muttrar samt rostfria rörklammor. Tanken
är att dessa ska skruvas i avskärmningen för luftfiltret och de gummerade klammorna ska hålla om slangen till
och från pysventilen på var sin sida om den.
Har även handlat rostfria slangklämmor och armerad bränsleslang till ändamålet. Vill inte köra silikonslang till
detta då jag råkat ut för att Samco slangen jag hade tidigare sprack med skenande ladd som följd! Som tur var
såg jag att laddtrycksmätaren stack!
Pysventilen i fråga:
http://atechmotor.com/universal/turbo...lerventil/
Grejerna och hur det är tänkt att det ska sitta:
december 24 2017 07:04:37:
ATM laddtrycksstyrningen dök upp i dag, så har blivit montering. Tycker ventilen är snygg och diskret.
Slangarna monterade och flödesriktningen utmärkt.
Hål borrade i avskärmningen för fästena.
Grejerna på plats.
december 24 2017 07:06:18:
Dekal på plats!
december 24 2017 07:07:18:
Så mina vänner, det var det hela...