Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Lillablå" 240 DL -83
#1
Håller tummarna för dig!
#2
Ja då e vi 2 som gör de..
#3
Tagit och demonterat grenrör, insug och ventilkåpan idag.. Blir att lyft toppen senare ikväll eller imorn.. Blev så kallt ute..
Men lite bilder vart de..
Här ser de ju nästan löjligt rent ut ju..
Allt har lossat mycket enkelt och smidigt.. Hoppas toppen gör de med..
#4
Gott att allt gick smidigt, hoppas resten med gör det.
#5
Ja allt fram tills dess gick fint.. Men inte längre..
#6
Vad hände?
#7
Vad har hänt ?
#8
Var ut en sväng och lossa alla cylindertoppsbultar, och dem satt riktigt bra..
En sate gick ju av...
Dock gick den av precis där gängan börjar på bulten så den skall ju inte hålla kvar toppen.. Men toppen sitter bom fast.. Rubbas inte ur fläcken..
Nya tag imorn igen..
#9
Inte kul det där!
#10
ååh fyf¤n
. Det är sånt man är riktigt skraj för när man ska dra ur eller av topplocksbultarna att det ska hända. Har du några idéer hur du ska göra för att få ur resterna ?.
Det är väll stenhårda bultar det där men man kanske får försöka borra lite försiktigt och sen prova gäng avdragare. Men man vill heller inte ha borr flisor i det där utrymmet direkt men vad finns det för val
.
#11
Ja de är skit.. Första prio nu e att få lös toppen och hitta felet som gör att bilen inte går riktigt.. När de är gjort så får man ta tag i operation få ur bulten.. Har inga idéer alls nu..
#12
Påt igen då.. Kommer ut och funderar på hur i h----e jag skall få lös toppen..
Bankar bänder och knackar mm men inget händer.. Funderar och funderar och kommer på att min hyresvärd har en större pallyft i garaget, kollar med han om jag kan låna denna och lyfta toppen med så man får lite tyngdkraft ifrån motorblocket när jag lyfter i toppen och knackar bankar bänder och bryter..
Efter lång tids arbete utan minst resultat ser jag en lite springa på avgassidan..
bevisligen så är de toppbulten som håller allt kvar på plats.. får upp toppen såpass mycket att jag kan vrida den runt bulten.. Men mer vill den F-N inte lossa.. Så lyfte lite till och och tog fram stora bändjärnet och mickla in de precis under termostathuset och bände rejält och då gav de med sig och lossa..
Höll på ifrån 10:00 till 14:00 med bara detta..
Kollar av och packningen är hel o fin på ovansidan och toppen ser jag inget på (än iaf, skall ta in och rengöra denna i veckan)
Och en sista bild på bulten..
Så nu återstår de att fortsätta felsöka skiten..
(
#13
Tur att det gav med sig till slut!
#14
Men vad smart
. Riktigt schyssta bilder du tog fast du hade sånt elände
. Skönt att du fick bort toppen till sist nu blir väll nästa elände att försöka loss på resten av bulten. Får se om du kan komma på nått fel på Lillablå. Tummen upp för coola bilder
#15
Ja men hade jag haft en dynamit hade inte bilen funnits mer idag..
#16
Sladdaren skrev:
Men vad smart
. Riktigt schyssta bilder du tog fast du hade sånt elände
. Skönt att du fick bort toppen till sist nu blir väll nästa elände att försöka loss på resten av bulten. Får se om du kan komma på nått fel på Lillablå. Tummen upp för coola bilder
Några snabba mobilbilder bara.. Ja de tog bara 6h innan toppen lossa.. Men skam den som ger sig..
fortsättning följer..
#17
Det ser mer o mer ut som att jag skaffar hem en 945:a LTT för ett motorbyte på Lillablå och ev frontbyte och lite mer på BigRed (745an).
Skall iväg idag för att kolla och lyssna på motorn och efter de ta ett beslut..
#18
Håller tummarna då att motorn är okej!
#19
Motorn låter riktig utan missljud el knack.. Men har rullat ca 40k mil..
Men de lutar åt ett köp..
#20
Braweheart skrev:
Motorn låter riktig utan missljud el knack.. Men har rullat ca 40k mil..
Men de lutar åt ett köp..
40k mil ska kanske inte betyda så mycket, bara att föregående ägare har varit noga med oljebyten.
. Har du nått besiktnings protokoll på bilen motorn sitter i ?. Kan man kolla om den har några höga utsläpps värden, kan då misstänka att nått i motorn är lite slitet. Slitna kolvringar tror jag visar sig på utsläpps kontrollen
.
Vore coolt om du fick byta motor..Då slipper du förgasar krångel på Lillablå
. Törs man fråga vad man får ge för en 40k motor idag ungefär ?