Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Brawehearts 240GL -89
#1
InTheWhite skrev:
Kommer bli gott ljud i han sedan med extraktor när man hör motorpulserna riktigt!
Det hoppas jag att det blir..
#2
Jobbat 04-12 i 2v nu och de har varit en bra omställning i tillvaron. Men det funkar fint..
Dock så var de en pöl under bilen när jag skulle åka hem en dag.. Visade sig att kylet erjat sönder i nedre vänster hörn.
Tomt utan fläkt och fläktkåpa.
Ser för tråkig ut den balken, blir att fixa i sommar.
Fick tag på ett beg kyl ifrån en 740 och dem är ju lika.. Allt funkar fint nu iaf..
Sen till något roligare då..
Fick tag på en V-kam som skall ner i bilen för lite mer kraft..
#3
Ofta slarvas det med byte av kylarvätskan, då börjar det ärga på grejorna tyvärr. Man vet ju aldrig hur föregående ägare skött detta?
V-kam är najs!
Ger lite mer kräm på mellan och högvarvsregistret.
#4
InTheWhite skrev:
Ofta slarvas det med byte av kylarvätskan, då börjar det ärga på grejorna tyvärr. Man vet ju aldrig hur föregående ägare skött detta?
V-kam är najs!
Ger lite mer kräm på mellan och högvarvsregistret.
Ja du, du såg väl vätskan i kärlet under bilen på ena bilden. Det säger nog de mesta hur tidigare ägare har skött om bilen..
Ja ja hörde mig för lite ang kamar och vi kom fram till att V-kamen är den jag skall ha ihop med extrakorröret och de öppna luftfilter jag köpt nu..
#5
Ja passa på nu och få riktigt fint i kylarsystemet
. Sitter säkert massa gegg kvar i kylarkanalerna i motorn som du vill få ut.
Plockade en kylare som såg splitter ny ut från en Volvo 240 på skroten som passade hur fint som helst på "Den vita faran"
#6
Sladdaren skrev:
Ja passa på nu och få riktigt fint i kylarsystemet
. Sitter säkert massa gegg kvar i kylarkanalerna i motorn som du vill få ut.
Plockade en kylare som såg splitter ny ut från en Volvo 240 på skroten som passade hur fint som helst på "Den vita faran"
Skall spola kylsystemet senare.. Nu är felet fixat och bilen rullar igen..
Ja de e samma 2/7/900 så de e smidigt.
#7
Braweheart skrev:
InTheWhite skrev:
Ofta slarvas det med byte av kylarvätskan, då börjar det ärga på grejorna tyvärr. Man vet ju aldrig hur föregående ägare skött detta?
V-kam är najs!
Ger lite mer kräm på mellan och högvarvsregistret.
Ja du, du såg väl vätskan i kärlet under bilen på ena bilden. Det säger nog de mesta hur tidigare ägare har skött om bilen..
Ja ja hörde mig för lite ang kamar och vi kom fram till att V-kamen är den jag skall ha ihop med extrakorröret och de öppna luftfilter jag köpt nu..
Ja du kommer helt säkert bli nöjd med V-kammen!
Dessutom kommer extraktorröret kompensera upp för den något tappade effekten på låg och mellanregistret.
#8
Då har man varit ute och fixat kulsystemet igen.. Kylaren var inte allt utan 1½ dag efter så pissade de ut ur vattenpumpen.
Så ner på biltema och handla igen då.. vattenpump, nedra kylarslangen och termostat inhandlat och bytt..
Passade även på att byta kammen när vi höll på.. Så nu blev de lite roligare att köra..
#9
Vi börjar med att jag fynda hem ett lock till frontspoilern i rätt färg på tradera.. 75:- vart de..
Sen har jag investerat i nytt verktyg till mitt stolprojekt
De var de roliga..
Problemen fortsätter, ja de är vanliga fel men likaså irriterande att de inte kan hålla något mer är några dagar emellan varje sak..
Bilen har små dött då å då någon i veckan tidigare, men nu mer o mer och i tisdags nu 4 gånger på väg till jobbet (4 mil enkel väg).
Kollar runt lite och fick tips att byta mitt bränslepumps relä. Så gjorde detta och de har inte stannat än iaf så var väl det som var fel.. SKÖNT..
Såg dock inga direkta fel på mitt..
Sen har det luktat bensin om bil till o från, så kollade nu hur tankarmaturen såg ut på ovansidan då jag vet att de kan rosta satan i infästningarna på rören. Ja och det var ju precis de som var här med.
Ny armatur e beställd på skruvat och kommer till veckan.
Sen lite reklam då.. För nostalgidagarna i Härnösand.
Plus att grannen min kom förbi med detta reservdäck, aldrig använt eller monterat..
#10
Ja ett bränslerelä som börjar spricka i lödningarna kan göra bilen hur konstig som helst. Är man desperat att prova laga bränslereläet så går det att värma lite på alla lödningar och hoppas på det bästa. Vissa gånger kan man se vart lödningen är dålig men inte alltid.
Kul att du ska testa att fixa stolarna
. Ska det bli omklädsel från grunden ?.
Rostigt på tankarmaturen är vanligt och ser det lite rostigt ut så ska man nog inte försöka lossa nått föräns man har en ny. Blir lätt sprickor i rosten..vad fick du ge för en helt ny tankarmatur ?
Den stora klumpen till höger man ser på armaturen är nog strömmatningen till pumpen. Har för mig att detta hade rostad av inuti klumpen på Blueflame
. Väldigt svårt att se detta när det är inuti klumpen, men kommer man åt och mäter på baksidan så vet man direkt. Nu ska du få en helt ny armatur så det gör detsamma, men till dem som kliar sig i huvudet och inte förstår varför pumpen inte snurrar så är detta ett bra tips
..
Du har mycket spännande på gång här Braweis, ser fram emot nästa inlägg
#11
Så nu rullar bilen igen efter en veckas felsökning.
Bilen stendog, bogsering hem, trodde de var pumpen i tanken då armaturen var kass innan. Hade beställt ny redan innan så bytte den utan resultat, bilen död. Får ström till huvudpumpen men inte den i tanken. (mätt på säkringarna). Ingen ström på bränslepumpsrelä heller, hittar till slut att det är säkringen på matarströmen till relät som gått (denna mätte jag upp och fick ström igenom den tidigare, men nu tog jag ur den och ser att ena stiftet bränt av nere i hållaren). Så bytte denna och sen funkar allt igen. 🤟
Så nu efter 5v pendlande till nya jobbet har jag dem senaste 3v bytt kylare, vattenpump, nedre kylarslang, termostat, bränslepumpsrelä och ny tankarmatur med soppapump.
Lite bilder på armaturbytet.
Denna lilla fina säkringen kan då ställa till de rejält..
Sen bestämde jag mig för att leta upp kablaget tidigare ägare lagat för att kolla så de inte var de som fela nu.
De var inte de felet bevisligen men detta skall fixxas inom kort.
#12
Riktigt mysigt med en sprillans ny tankarmatur på snövit
. Mycket nya delar nu på bilen, det är skoj men kanske inte för plånkan
..Bra jobbat
#13
Vart uppställning på Bus1 igår
#14
Den ser riktigt fin ut
. Bara den trötta regplåten som pajar bilden något.
#15
Sladdaren skrev:
Den ser riktigt fin ut
. Bara den trötta regplåten som pajar bilden något.
Har nya skyltar till henne men de blir senare de..
Men nu skall hon bytas mot en 245a tänkte jag
#16
Tjusigt!
#17
Bilen har funkat fint nu sen alla fel vilket är grymt skönt.. Men lust rann ur en helt så har inte fixat något sen dess..
Men igår ramla jag över kommande vinter fälgar till Kritan (kallar den de då den är kritvit
) Såg en uppsättning XC fälgar på KBS facebook. Skrev till han och sen vart de affär..
Provmontera en av dem idag och dem kommer bli kanon till vinter, bara ny lack på dem så blir de fint..
#18
Ja då de skramlar som om bilen så lyfte jag upp den och kolla.. Mitten ljuddämparen har innanmätet lossnat i så den åker bort inom kort..
Kollade lite snabbt under och bilen ser riktigt bra ut under med undantag 1 rosthål vid främre tvärbalken.
Sen kollade jag även bussningar och finner momentstagen helt lös pga bussningarna
Så dessa är nu hemma och skall bytas i helgen.
#19
Då lär du känna stor skillnad på väghållningen efter bytet då
#20
Tror inte de faktiskt.. Då jag inget problem har med väghållningen idag..