Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Ford Mondeo 2.0 -97 oljebyte
#1
Jo det börjar komma rost på denna Fåård. Så lite fixande blir det. Men sen blev den nya intrumentpanelen så kostsam att det känns lite som man kom ifatt med lite grann på detta fixande ialla fall
#2
Sladdaren skrev:
Jo det börjar komma rost på denna Fåård. Så lite fixande blir det. Men sen blev den nya intrumentpanelen så kostsam att det känns lite som man kom ifatt med lite grann på detta fixande ialla fall
Gick fortfarande inte igenom bilprovningen
. Fortfarande strul med bromsrör. Enligt protokollet står det så här
Bromsrör vänster längsgående rostsskadat
Det har dessutom tillkommit att det är läckage nu också
.
Mitt fel att detta inte är åtgärdat ordentligt. Jag tittade endast på vänster sida av bilen och hittade ett ställe jag var absolut säker på att det var skadan. Skadan finns inte alls på vänster sida utan finns istället på höger sida av bilen där bägge krets rören finns.
. Det är det vänstra bromsröret av dem 2 på höger sida av bilen som är skadat.
Man lär sig av sina misstag. Jag borde naturligtvis lagt ner mer tid på att kontrollerat bromsrören. Tittade inte alls på höger sida av bilen, var så koncentrerad på texten
"Bromsrör vänster" .
Så nu blir det ett besök till verkstan med detta ändå då tiden inte finns att gå på detta igen.
#3
Ahh... Surt som fanken!
#4
Vilket strul det blev med denna
. Ni som följer tråden lite bakåt i tiden vet att det senaste var att den skulle lämnas in på verkstad för att fixa det rostskadade bromsröret. Sagt och gjort så åktes den in till verkstad och det arbete jag hade gjort med skarvnipplarna togs bort och gjordes om. Detta arbete med skarvnipplarna gjorde jag för att jag inte fick loss bromsnippeln/röret från reduceringsventilen.
Iaf nu lyckades verkstan att dra sönder både reducerings ventil och bromsnippeln till denna. Visst så är detta inte så konstigt, vill man ha det ordentligt så skulle jag oxå gjort så. Jag tordes inte försöka lossa nippeln från r.ventilen just för att den satt stenhårt. Nu fick verkstan problem att hitta en ventil men lyckades till sist hitta en för 700:-. Volvo skulle ha 1300:- för samma reduceringsventil.
Verkstan lyckades bli klara med detta på torsdag och farsan åkte in på efterkontroll på BP.
NEH inte heller denna gång gick den igenom
. Verkstan hade dem också tagit fel bromsrör
. Jaha tillbaka till verkstan och dem tog in bilen omgående igen för att byta ut den 3:e biten bromsrör. Även verkstan kliade sig i huvudet och förklarade att det står fel på BP protokollet.
700.- ännu en gång och på fredagen efterkontroll. Men mycket tveksamhet och hissningar av bilen upp och ner på liften så gick den till sist igenom...
Men vad struligt det kan bli ibland. Detta bromsrörs problem var inte det lättaste
. Skönt att det gick igenom till sist iaf..Nu ska jag ta bilder på dem nya rören och ventilen nästa gång jag är under bilen
, kan vara intressant med dessa bilder i tråden
#5
Oj, det blev lite komplicerat!
Skapat av
Ghurra den 26-05-2016 00:40
#6
Vill man vara säker så får bilprovningen eller vilken firma det nu är som
besiktar visa ordentligt vad de menar är fel för att undvika missförstånd...
#7
Bytte olja idag på farsans bil. Blev Biltemas semi 4l olja och deras oljefilter. Så gör en kort anteckning här bara så jag vet när oljan byttes
.
Tyvärr inga bilder
då det var allt för snålt med lysen och lampor i hans garage. Men allt gick snabbt och smidigt.
På denna Ford Mondeo från 97 så är oljepluggens storlek en 13 mm hylsa och oljefiltret kommer man åt på sidan av hjulhuset på högra sidan. Exakt 4 liter olja gick åt att fylla upp motorn med.
#8
Gott med ny olja och filter!
#9
Forden börjar få allvarliga rostproblem i trösklar. För att försöka spara lite på rosten fram till nästa bilprovning så tar vi fram stålborsten och rostskyddsmedel.
Det är rätt mörkt i farsans garage så det är svårt att både ta bilder och filma.
.
Trösklarna ser ut att ha lite angrepp av rost. Vissa ställen skulle man kunna gå igenom med en mejsel. Sist nu på bilprovningen fick vi fixa nya bromsrör på vissa ställen pga rostangrepp. Nu försöker vi att skydda trösklarna. Så fram med stålborste och rostskyddsspray. Men det är inte lätt i detta mörka garage att få till bra bilder på detta.
#10
Det där ser inte helt kul ut.
#11
Tydligen har en av hjulsidorna flygit av. Så hade ett par gamla lite slitna 15" hjulsidor liggandes på garage hyllan. Problemet är att det är Audi loggan på dessa. Men detta ska vi ändra på lite snabbt
.
Först ett snabbt bad
Ganska rena på ena sidan iaf
Audi märkena i mitten var lätta att riva av i alla fall på 2 av hjulsidorna. Dessa märken var lite slitna.
Dem andra 2 hjulsidorna fick jag maskera lite snabbt och spraya över Audi loggan.
Nu går det nog bra att sätta dessa på Fååården
. Dem avrivna märkena limmar jag dit med superlim igen
#12
Hade hellre kört utan hjulsidor jag.. vilket jag gör på Fiestan..
#13
Ja du kan ju inte köra runt med Audilogga!
#14
Farsan är närmare 80 år och är super noga med att så lite rost som möjligt visas utåt
. Mondeon har börjat fått rost lite här och där. Fälgarna är inte alls vackra. Dessutom har ena fälgen som är rostigast lite problem att hålla tätt och man får fylla på luft då och då.
Iaf så tänkte han köpa ett par nya hjulsidor men så kom jag på att dessa till Audi ligger bara och tar plats. Bara att spraya över Audi loggan
. Hade han haft snyggare fälgar hade han nog kört utan hjulsidor.
#15
Ja det blev ju kanon med lite färg!
#16
Har en uppsättning med Volvo hjulsidor liggandes jag
15"
#17
Ja den här Forden finns kvar men hur länge till är osäkert. Börjar bli en del rost på denna. Skärmkanter, bromsledningar och balkar börjar bli lite väl rostiga. Så vi får se detta år vad dem säger på bilprovningen. Den går hur fint som helst i motorn och växellådan samt att allt elektriskt fungerar. Så lite tråkigt är det att rosten börjar äta upp bilen.
Idag ska vi ändå göra ett oljebyte och oljefilter byte på denna.
Krockskadan som gjorde att vi fick köpa bilen billigt är fortfarande kvar och man får hela tiden undersöka och lägga på lite skydd på denna kant för att det ska inte bli värre.
Den här skadan är okänd för min del. Ser ut som det har varit något i vägen när det skulle backas
. Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att laga har jag hört
.
Skärmar och skärmkanter på dessa Ford Mondeo är utsatt område för rost.
Byta olja idag så kastar vi inga extra kronor på olja. Det blev Lidl olja och oljefilter från Biltema.
Vi ska börja med att skruva av oljelocket så oljan kan rinna ut lite bättre
Vi kör upp bilen på ramper så vi kommer åt att skruva loss plastskyddet under.
Plastskyddet sitter med dessa skruvar.
Så där, då har vi fått ner plastskyddet.
Kom ihåg att skruva av oljelocket under huven innan nästa steg att lossa oljepluggen.
Oljepluggen lossar du med en 13 mm hylsa eller nyckel.
Eftersom oljepluggen är placerad på sidan av oljetråget så går det ha bilen fortfarande kvar på ramperna.
På dessa oljepluggar så sitter det ingen traditionell kopparbricka. Dessa brickor är av plast. Så bäst att kontrollera så inga sprickor finns på plastbrickan.
Du kan välja att åka ner från ramperna så du får bilen helt plan för att få ut det sista oljedropparna.
Nu ska ta ur det gamla oljefiltret. Detta kan du bäst komma åt under bilens högra framsida. Det är också bra att ha en oljefilter avdragare till hands om filtret sitter hårt.
Den nya oljefiltret lägger vi på en tunn hinna olja på gummipackningen.
Nya VS gammalt oljefilter
Nu när vi fått på det nya oljefiltret och oljepluggen är på plats igen så kan vi fästa tillbaka plastskyddet under bilen.
Nu häller vi i den nya oljan. Kontrollera nivån på oljestickan.
Så där. Då har vi bytt olja och oljefilter på denna Ford Mondeo MK2 årsmodell 1997.
#18
Gott jobbat!
Ja det är synd på rosten, för den ser ju fin ut annars.