Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern)
#1
Har precis bytt till nya tändkabelhållare på ventilkåpan då dom som satt hade gulnat och blivit sköra av värmen från turbon. Var inne på Volvo i dag och köpte sex
stycken nya så jag har för två framtida byten. Dom säljes som två delar, brickan för sig och plastklammern för sig. Syndigt dyra är dom med, 75kr för EN komplett
hållare!
#2
Oj hjälp
75.- st. Det lät inte så roligt.
#3
Nej, jag höll på att sätta mig på arslet när han sade priset.
#4
Har även Dinitrol ML behandlat inuti i botten av dörrarna.
Nu vore det väl fanken om det skulle börja rosta!
#5
Var inne på Volvo i dag och köpte ytterligare sex tändkabelhållare, men nu blev det bara plastbitarna.
#6
Ja dem plastbitarna och brickorna e svindyra.. Tur man har såna liggandes..
Alltså din bil kommer leva minst 50 år till efter all rostskydds behandling..
#7
Jo, bra att ha lite sådant småplock i reserv liggande!
Haha! Ja bilen överlever nog mig!
#8
Då var justerbart panhardstag beställt Från LMR. Funderade länge om det skulle bli ett med polybussningar eller uniballs, valet föll på polybussningar.
#9
Var en sväng till Biltema i dag och inhandlade en momentnyckel 20-100Nm samt en 3/8 sexkantshylssats 8-19mm. Nu är man redo att spänna det mesta med rätt
moment, har en 0-20Nm, denna nya 20-100Nm och en 20-210Nm för lite mer "grovjobb".
#10
Ja nu är du nog redo att skruva fast allt i rätt åtdragning oxå. Sen är det lite roligare att skruva med nya grejer
. Men inte så ofta man får chans att använda momentnyckel. Jag håller också på att bestämma mig för en momentnyckel har fått låna då man dragit bultar till topplock.
#11
Kan varmt rekommendera dessa från Biltema. Riktigt prisvärda och funkar ypperligt. Köp en 0-20Nm och en 20-100Nm i så fall, den mellan 20-210Nm är jäkligt svåravläst men funkar trots det bra när man väl har lyckats ställa in rätt moment.
#13
Mumms
riktigt fina bromsskivor det där.
#14
Jo dom ska vara riktigt bra. Får bli till att spara till sådana framöver.
#15
Har funderat som fan på det här med bromsskivorna hela dagen och kommit fram till att jag nog skippar den biten ändå då bromsarna funkat bra med TarOx beläggen.
I alla fall skjuts detta på framtiden.
För närvarande väntar jag besked från LMR om när jag kan tänkas få mitt panhardstag.
#16
ser fram emot lite läckra bilder på bytet av panhardstaget när det dyker upp.
#17
Jo, bilder kommer! Hoppas det inte dröjer allt för länge innan jag får hem det.
Pengarna som skulle gått till bromsskivorna lägges i stället på proffstoning av skuffrutorna.
#18
Har varit inne på Volvo och fått min tätning mellan oljefilterförflyttaren och oljekylet samt de två slangarna till oljekylet. Blir till att byta detta när bilen är påställd så
man kan låna en lift hos lokala Volvo. Detta ska bytas då det fuktar ur någon droppe olja mellan oljefilterförflyttaren och oljekylaren.
#19
Har funderat fram och tillbaka angående ett alternativt panhardstag med uniballs som dom hade på hyllan. Men jag är rädd för att det helt stumt monterade staget
då hade fortplantat vibrationer upp i karossen från drivlinan, så jag beslöt mig för att vänta på att dom får hem det med polybussningar från USA.
#20
Vet att jag skrev att jag skulle behålla original bromsskivorna, men jag kan fan inte släppa det här med slitsade sportskivor... :roll:
Hittade slitsade Brembo hos Gtech för det mycket överkomliga priset av 2000kr/par, dom är även rotationsbundna till skilnad från TarOx som jag kollade på innan.
Har mejlat Gtech angående kvalitet på skivorna och väntar på svar, men Brembo ska ju vara bra grejer.
Känns som att jag vill prioritera bättre bett i bromsarna
framför annan kamaxel faktiskt. Sedan är ju liksom hela chassi/broms uppgraderingen klar.