Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern)
#1
Jo, blir fjärde behandlingen i min ägo.
Kan hålla med om att det inte är det roligaste man kan pula med.
#2
En fundering..Tänkte väll mest på underredsmassan på balkar och sånt.
Kör du detta en ny omgång varje år också?. Försöker du skrapa bort och göra rent från gammal massa innan du kletar på ny? Eller går det att kleta på ny massa på den gamla ?..
#3
Underredsmassan sitter så jäkla bra att man bara undantagsvis måste bättra på på sina ställen, och långt ifrån varje år. Om det skulle visa sig att underedsmassan lossnat på något ställe skrapar jag först rent med en kniv så jag får bort allt löst, sedan brukar jag ta ett varv med stålborsten om det behövs. Sist tvättar jag riktigt rent med bromsrengöring för att få en helt fettfri yta, nu "grundar" jag först med Dinitrol ML tunnflytande och detta får torka ett dygn innan jag sprutar på Dinitrol CAR underredsmassa.
#4
Så, då var besiktning bokad för denna! Fredagen 22 april faller domen.
#5
Får man gissa på lite fel dem kan hitta
*Rostskada höger balk
*Rostskada reservhjulsbalja
*Co-halt 14.9
Nehda, skojar bara..Om det är nått dem hittar på Den Vite så måste nog kontrollanten har en riktigt dålig dag
. Denna lär väll gå igenom prickfritt och med kontrollanter som står och skakar på huvudet och undrar om det är den mest omhändertagna Volvo 945 dem sett
..Kanske att nån lampa kanske slocknar på vägen till bilprovningen som du missar..
#6
Haha! Men faktum är att avgasvärdena är det jag är mest orolig för. Sedan jag böt till högflödes sportkat har avgasvärdena ligget allt annat än optimalt, dock inom gränsvärdena. I år ska jag inte slå av motorn och låta kissen svalna medan jag väntar på min tur, katen är jäkligt känslig för detta.
#7
Har ju legat krasslig i förkylning nu ett par dagar, men i dag kände mig lite piggare så jag stoppade i mig två Panodil och tog tag i hålrumsbehandlingen. Det gick åt 2,5 liter Dinitrol ML och det fullkomligt rann ut ur alla dräneringshål. Nu skal det väl hålla rosten borta ett tag till.
Färdigbehandlad och byggfläkten står och värmer.
#8
Jasså du har med råkat ut för förkylning. Likaså här, hostigt, alvedon och nässpray i 2 veckor. Men börjar släppa lite nu
.
Byggfläkten kommer verkligen till användning. Såg en annons på en sån nyligen jag oxå som jag funderade på om man skulle skaffa
. Ja det kan inte skada att spraya i alla dräneringshål.
#9
Jo, blev dålig i torsdags och fick köra hem från jobbet. Byggfläkt är en bra investering tycker jag. Jo det gör verkligen gott att rostskydda i alla balkar och hålrum, kommer nog att stoppa rosten ett bra tag nu.
#10
Tråkigt att bli dålig.. men skönt att få de gjort med rostskyddet..
Sen funderade jag på dina B & C stolpar.. Dessa skulle passa sjukt bra i svart.. Och de e ju grymt enkelt att klä i vinyl..
#11
Med facit i hand skulle jag nog gett fanken i det i går, mår inte sådär jäkla bra i dag. Aja, är man dum ska man lida, haha!
Jo, riktigt skönt att ha det gjort. Inget direkt svårt eller ansträngande, men fan så kladdigt när rostskyddet rinner ner över en när man ligger där och krälar under bilen.
Funderade mycket på svarta stolpar i början, men då jag vill hålla den så original det går utseendemässigt lade jag dom planerna åt sidan.
#12
Braweheart skrev:
Tråkigt att bli dålig.. men skönt att få de gjort med rostskyddet..
Sen funderade jag på dina B & C stolpar.. Dessa skulle passa sjukt bra i svart.. Och de e ju grymt enkelt att klä i vinyl..
Håller med
. Vita herrgårdsvagnar är riktigt snygga med svarta stolpar.
#13
Visst kan det vara snyggt, men nej, kommer inte bli så på denna.
#14
Attans då..
#15
Hehe!
#16
Har fått hem lite grejer till uppgraderad vevhusventilation. Väntar dock med detta eftersom jag läst både ris och ros om "öppen" vevhusvent, så jag vill skaffa mig
lite mer kött på benen först.
B20 oljelock och K&N vevhusfilter. Nu saknas bara silikonslang och catchtank.
#17
Ja nu har du grejerna hemma ialla fall om du bestämmer dig för detta.
#18
Precis! Ska söka lite mer på nätet angående detta och ringa till GIK Turboteknik och fråga om råd.
Skapat av
Yazdak den 02-02-2016 04:18
#19
Kan tipsa om RödBlock tuning på facebook där får du svar om det mesta som gäller volvos rödblocks motorer, bra och seriös sida. Fått hjälp några gånger där riktigt trevliga personer på den sidan
www.facebook.com/groups/redblocktuning
#20
Tack så mycket för tipset!