Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern)
#1
Absolut! Står ju torrt och fint i garaget om än det är lite kallt.
#2
Har så smått börjat att rostskydda balkarna invändigt med tunnflytande Dinitrol ML, är ju ett par år sedan sist. Fyller balkarna rikligt så det rinner av dom i
dräneringshålen. Blir väl en hel sprayburk i vart ramben ungefär.
#3
InTheWhite skrev:
Har så smått börjat att rostskydda balkarna invändigt med tunnflytande Dinitrol ML, är ju ett par år sedan sist. Fyller balkarna rikligt så det rinner av dom i
dräneringshålen. Blir väl en hel sprayburk i vart ramben ungefär.
Det är ganska kul att rostskydda. Brukar bli lite rostskyddad själv efteråt.
. Det där rostskyddet fastnar överallt
#4
Rostskyddet fortsätter...
Är klar med båda främre rambenen, tvärbalken framför bakvagnen och höger tröskel. Har bakre ramben, vänster tröskel, balkar vid kardantunnel och dragbalken kvar,
men får vänta med detta tills jag får hem mer dinitrol.
Utrustningen.
Det ska sprutas flödigt.
#5
Ser fint ut
. Bara att spraya på.
#6
Jepp! Blir en ordentlig "rundsmörjning".
#8
Oj häftigt med en ventil på oljelocket. Den hade jag inte sett innan. Det ser vi fram emot lite bilder på när denna kommer
. Vadå hur funkar denna då?. Ska du dra en en slang från denna till den lilla oljetanken vid vevhusventen?.
#10
jaha då är jag med lite bättre. Man kanske in te behöver tömma den efter varje gång man varit ut och kört. Är väll beroende på hur hårt man kör antar jag.
#11
Tror inte det kommer så mycket olja faktiskt. Är ju en inbyggd "oljefälla" i oljepåfyllningslocket jag beställde.
#12
Hmm... Verkar som mina planer angående vevhusventen får läggas på is då jag läste att man inte får ha öppen vevhusvent på en turbomotor!? Då det blir atmosfärstryck
i vevhuset då så skulle tydligen inte oljan från turbons oljeretur orka rinna tillbaka ner i tråget med ett kommande turboras stundande. Katten också, jag som både beställt
lock och vevhusfilter! :?
#13
InTheWhite skrev:
Hmm... Verkar som mina planer angående vevhusventen får läggas på is då jag läste att man inte får ha öppen vevhusvent på en turbomotor!? Då det blir atmosfärstryck
i vevhuset då så skulle tydligen inte oljan från turbons oljeretur orka rinna tillbaka ner i tråget med ett kommande turboras stundande. Katten också, jag som både beställt
lock och vevhusfilter! :?
Hmm de lät ju kass de.. Inte vill man ha ett sånt kommande
#14
InTheWhite skrev:
Hmm... Verkar som mina planer angående vevhusventen får läggas på is då jag läste att man inte får ha öppen vevhusvent på en turbomotor!? Då det blir atmosfärstryck
i vevhuset då så skulle tydligen inte oljan från turbons oljeretur orka rinna tillbaka ner i tråget med ett kommande turboras stundande. Katten också, jag som både beställt
lock och vevhusfilter! :?
Vilken tur att du fick info om detta ändå. Bra info till forumet också
. Men va drygt att du nu har beställt grejerna
.
#15
Nej ett turboras vill man verkligen inte ha!
Grejerna kommer läggas på hyllan för eventuellt framtida bruk när man kanske kommit på en lösning.
#16
Nä roligare kan man ju allt ha de
Låter fint de..
#17
Har fått hem ett paket från Harald Nyborg i dag. Detta innehåll rostskyddsmedel som bör räcka till årets behandling av balkar och trösklar invändigt.
#18
Det var ett gäng rostskydds burkar det där
. Nu har du så det räcker ett tag.
#19
Jepp, men räknar med att alla går åt. Det ska dränkas flödigt.
#20
Härligt att du tar hand om pärlan.. Själv e jag för jävla kass på att fixa sånt här..