Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo S80 - 01 "Lyxkryssaren" Laga rosthål
#1
Smart drag där.. Men vad är de som är fel ifrån början e min fundering..
#2
Braweheart skrev:
Smart drag där.. Men vad är de som är fel ifrån början e min fundering..
Felet ifrån början är att säkringen till bakluckans elektriska motor brinner och går av i jämna mellanrum. Om man bytt säkring till bakluckan så kan den gå sönder igen efter nån timme. Ibland tar det veckor innan den brinner. Har provat bytt låsmotor i bakluckan men det är inte det som är felet
.
Det som är lite problemet med just Volvo S80 är att bakluckans handtag är också elektrisk, ja handtaget kan man mycket väl kalla knapp
. Problemet med bakluckans (handtagsknapp) är att den är kopplad till samma säkring som går sönder hela tiden. Går säkringen till bakluckan så har man inget annat val än att öppna bagageluckan med nyckel. Har man nu armarna fulla med kassar eller paket så är det rätt jobbigt att leta efter nyckeln i fickan till bakluckans lås. Inte nog med det så får man böja sig ner för att leta efter bakluckans låskolv.
Hade varit bättre om dessa S80 modeller hade ett mekaniskt handtag till bakluckan, för som sagt går säkringen så kan man inte öppna den annat än med nyckeln. Jag tycker också nyckelhålet sitter lite dumt på dessa modeller.
.
För den som vill prova att inte kunna öppna luckan, kan ta ur säkringen NR 6 inne i bagageluckan på vänstra sidan . Denna är en 10 ampers säkring. Stäng sedan luckan, men glöm inte bilnyckeln om du lagt denna på mattan i bakluckan för då får du garanterat problem .
Även denna lösning men knappen i stereoramen, hjälper inte mycket om man glömmer nyckeln i bagageluckan. Det är om knappen kopplas till 12 volt konstant så man slipper att vrida till läge 2 på tändningen. Det jag menar i stora hela så är det ganska knepigt att man bygger en bil utan en mekanisk handtag. Den mekaniska biten för att öppna bakluckan, ja det blir då med nyckeln som sitter under bakluckans ram, för det flesta under ett plastlock (
om man inte har tappt detta lilla plastlock )
Men det är klart att vill man inte ha en knapp i kupén som jag gjort så går det säkert att koppla förbi bakluckans handtags(knapp) så det inte går igenom säkring nummer 6. Helst vill jag ta reda på vad egentligen det är som gör att säkringen brinner av hela tiden
. Men så länge får det bli så här tills jag kanske klurat ut det riktiga problemet.
#3
Har börjat att bli lite småsprickor på förar och passagerar stolen. Så tänkte jag skulle rengöra stolarna och lägga på ett skyddande lager så det inte blir fler sprickor. Läste lite om Biltemas lädervårdskit att detta skulle fungera ok. Så idag stack jag iväg ock köpte detta och provade gnugga in detta medel i stolarna. Mer kan du läsa här
http://www.volvosweden.se/news.php?re...admore=316.
#4
Lyxkryssaren har stått still ett tag i garaget. Men eftersom jag funderar på om grabben skulle kanske vilja köpa V70in, så ska nog denna ställas på. Så åkte in till besiktigningen och fick 2 st 2
r. Ena bromsen på höger sida tar lite dåligt, samt att en positions lampa är ur funktion. Då tänkte jag så här att jag köper ett sprillans nytt bromsok, bromsbelägg, bromsolja och nya lampor till positionslyktorna.
#5
På tiden att försöka fixa bilprovnings 2an på höger frambroms som gav ett mätvärde på 1.3. Den vänstra sidan ligger på 2.3 så nått är galet här
.
Det är ett äkta Volvo original bromsok som sitter monterad. Ett test att se om kolven kommer ut nått när man bromsar och den rör sig fint utåt
. Måste vara att glidpinnarna till oket är torra.
Får ändå rengöra och massera kolven när vi ändå har lossat på allt.
Tror dessa glidpinnar var problemet att bromsverkan är lite dålig. Glidpinnarna har säkert kärvat fast broms oket. Så lite ny silikonfett på dessa så tror jag säkert den ska gå igenom.
Då var allt hopmonterad och färdig för ombesiktning på måndag. Får se hur det går.
Blev ett besök till statens egna besiktnings station, brukar vanligtvis inte åka in med bilen på dessa stationer men fick ett erbjudande i brevlådan att göra ombesiktning för 99 kronor så då blev det detta ställe.
Nu gick Volvon ändå igenom efter lite massage av höger frambroms.
#6
Gött då.. GRATTIS.. Min skall in nu i slutet på jan..
#7
Då var det dax att byta bränslefilter på Lyxkryssaren, en Volvo S80 årsmodell 2001. Vet inte när det senast är bytt av förra ägare.
Jag lyfter upp bilen och ställer pallbockar på både höger och vänster sidan.
Jag borstar rent och rengör dem bägge anslutningarna. Spraya även på nått rostlösande medel på bulten till bränslefilter hållaren. Skruva även av ventilskyddet och släpp lite på bensintrycket med en mejsel. Även fast du släpper på trycket så ställ en tom burk eller hink under filtret innan du lossar anslutningarna, det kommer rinna ganska mycket bensin när du lossar anslutningarna till filtret.
Nu kan du prova lossa bägge bränsle slangarnas anslutningar. Om du inte lyckas med att trycka på knappen till anslutningarna så kan du behöva hjälp av en tång eller polygrip.
När bägge bränsle slangarnas anslutningar är lossade så kan vi lossa på bulten till bränslefilter hållaren. Detta är en 12mm.
Rengör ytan där bränslefilter hållaren suttit med bromrengöring eller liknande.
Då har vi kärlet med bensin och det gamla bensinfiltret. Det satt ett gammalt Volvo original filter
.
Då ska vi montera på det nya filtret. På detta filter sitter det ingen pil, så vi monterar det exakt som det gamla filtret satt.
För att underlätta monteringen så tar vi hjälp av detta verktyg som klämmer fast hållaren medans vi skruvar det på plats.
Så då var bensin filtret bytt på denna S80. Starta och kontrollera så det inte är några läckage. Postar en bild så jag kommer ihåg mätarställningen när vi bytte soppa filter
.
#8
Har gjort oljebyte och oljefilter byte idag på Lyxkryssaren
.
En liten kom ihåg bild på miltalen när oljan är bytt nu. Den är på väg åt 23.000 mil
. Har gått bara 700 mil sen senaste oljebytet
.
#9
Lyxkryssaren har börjat rosta på bakskärmen. Så det är bäst att fixa detta innan det blir värre.
Det är 2 ställen som är angripna av rost. Tror jag fixade detta en gång tidigare, men då gjorde jag bara en snabbåtgärd. Ska försöka att göra detta lite noggrannare denna gång
.
Denna rostfläck är nog den värsta. Jag ska nog slipa detta och kolla hur det ser ut.
Rostfläcken längre ner är inte lika illa, men ska åtgärdas ändå.
Börjar och slipa lite på den ena fläcken.
Åh fy, det har gått hål rakt igenom
. Så tar kapmaskin och försöker så gott jag kan att kapa bort runtom hålet.
Här är det 2 alternativ jag har. Antigen svetsa på en plåtbit ( vilket borde vara det bästa ). Men jag är ingen kung av svetsning så det får bli detta alternativ med nät istället.
Så där då, lägger i nät i hålet och spacklar igen detta hål
. Inte så kul att Lyxkryssaren har börjat rosta på detta vis med ett hål.
Efter ett tag så är hålet igen spacklat och det känns stenhårt. Bara att slipa och vatten slipa nu så vi får en fin och jämn yta.
Kastar vi på lite 2k primer.
Sen lackar vi över detta med färgkod 417.
Ser bättre ut i verkligheten. Nu ska vi bara vatten slipa med 1000 papper och polera detta vid nästa fina sol dag så blir detta kalas
.
#10
Snyggt jobbat där.. Wihoo '
#11
Tack Braweis
Nu har jag bytt fjäderbenslager och fjädersäte fram på Lyxkryssaren. Det har varit ett oljud länge och jag har länge trott att inner skärmen fram har varit lite sned monterat men så var inte fallet. Det enda som jag kan tänka mig kan orsaka detta höga knarrande oljud när man svänger är just lagret på fjäderbenet. Så nu har vi skaffat både ett nytt lager och fjädersäte till förarsidan. Det blev en lång video när jag gjorde detta arbete, hoppas den uppskattas
. När jag väl hade återmonterat allt och tog en provåktur så tändes en varningslampa i instrumentpanelen ABS service omgående visade displayen
. I denna video får du även veta vad som hade hänt för att ABS lampan började lysa.
Filmen
Hur man byter fjädersäte och fjäderbenslager på Volvo S60 V50 S80 V70 XC70 XC90 finns på denna länk
https://youtu.be/1TBegrEMiIg