Ämne: Volvosweden Volvoforum :: kimb0s projekt bilar update på 240in
Skapat av
kimb0 den 04-09-2020 18:25
#1
Sladdaren skrev:
Dem där såg riktigt fina ut. Det går att skifta lite grejer på delarna så blir det som nytt igen
Ja dom vart riktigt fina.. Kunde tvättat glasen lite bättre va lite fläckar på insidan såg jag när dom väl va ihop
men de tar ja nån annan gång för prio 1 nu när ja har lyktor till den e att den ska starta o gå för eget maskineri
Skapat av
kimb0 den 14-01-2021 18:46
#2
Har varit o skruvat lite med mitt eget nu igen skönt o skruva volvo igen efter man pillat med vw bilar en stund nu...
Fick en beställning gjord från KG på lite delar till motorn som ska ner i min 740 tic när den börjar bli klar.
Så vart en sot-sats vattenpump topp bultar o lite små plock
Så gjorde vad jag kunde just nu för oljepumpen glömde jag ju så klart i kompisens garage när jag va där sist
Men den ligger här hemma nu till nästa gång.
Men de jag fick gjort var toppen på o moment dragit den och provmonterat spridarställaget. Och som jag tänkte så får de bli lite kapa
i de och så ska jag nog göra en egen adapter istället för o köpa KL:s till bränsletrycksregulatorn alternativt göra ett spridarställage o sen
köpa spridare så e den biten klar sen.
När motorn är ihop ska den i min garage kompis 740 o se om konceptet funkar bra o så kan han köra in den åt mig
det som posten kom med
payen packning från KG
ej dom spridarna som ska användas utan sitter bara där i test syfte.
har gjort egna "brickor" som jag knackat ner i hålen till k-jet spridarna för att
"vanliga" spridare ska kunna sitta där... och ett svanhals insug ska användas (b230E)
#3
Men kimb0
vilka grymt inspirerande bilder du lägger upp. Den där motorn blir sjukt läcker. Självklart är det smart av dig att kasta på en sprillans topp-packning och bultar
. Riktigt fint att mekka dit nya vattenpump när motorn står på stativ
. Detta blir riktigt snyggt och häftigt, tack för inspirations kicken man fick nu
Skapat av
kimb0 den 20-01-2021 16:05
#4
Sladdaren skrev:
Men kimb0
vilka grymt inspirerande bilder du lägger upp. Den där motorn blir sjukt läcker. Självklart är det smart av dig att kasta på en sprillans topp-packning och bultar
. Riktigt fint att mekka dit nya vattenpump när motorn står på stativ
. Detta blir riktigt snyggt och häftigt, tack för inspirations kicken man fick nu
Man gör så gott man kan
o ger de inspiration åt andra är de ju roligt för den delen också
Nu har jag bara spridare turbo och intercooler kvar innan den kan stoppas ner i en bil igen,, Ska bygga klart grenröret också
men de har jag allt till redan hoppas jag
De märks när jag ska svetsa vidare på det om inte annat. en distans till spjällhuset
måste göras för spjäll läges givaren tar i insuget så de måste flyttas ner en bit eller om jag ska göra 2 flänsar o svetsa på en 2.5" böj o flytta det framåt. Men i stora drag har jag allt.. Ventilkåpan ska bytas till en i bättre skick också så får denna ligga till sig till jag behöver en nån annan gång
#5
kimb0 skrev:
Sladdaren skrev:
Men kimb0
vilka grymt inspirerande bilder du lägger upp. Den där motorn blir sjukt läcker. Självklart är det smart av dig att kasta på en sprillans topp-packning och bultar
. Riktigt fint att mekka dit nya vattenpump när motorn står på stativ
. Detta blir riktigt snyggt och häftigt, tack för inspirations kicken man fick nu
Man gör så gott man kan
o ger de inspiration åt andra är de ju roligt för den delen också
Nu har jag bara spridare turbo och intercooler kvar innan den kan stoppas ner i en bil igen,, Ska bygga klart grenröret också
men de har jag allt till redan hoppas jag
De märks när jag ska svetsa vidare på det om inte annat. en distans till spjällhuset
måste göras för spjäll läges givaren tar i insuget så de måste flyttas ner en bit eller om jag ska göra 2 flänsar o svetsa på en 2.5" böj o flytta det framåt. Men i stora drag har jag allt.. Ventilkåpan ska bytas till en i bättre skick också så får denna ligga till sig till jag behöver en nån annan gång
Det var inga större fel på den ventilkåpan som sitter på men det är klart att när allt övriga är så snyggt så vill man nog ha en ventilkåpa som är lite *bling *bling
Skapat av
kimb0 den 23-07-2021 17:19
#6
Har ju inte varit så forums aktiv på ett tag pga av att jag inte gjort så jätte mycket med mina egna bilar nu igen
men tänkte dela med mig av lite som hänt
under året
men någon enstaka grej har ju hänt då och då iaf...Har ju gjort mer än vad jag lagt upp nu men de vart lite sammanfattat denna gång
en kompis skrota sin m90 för vi va lata
o inte kolla oljan i den när vi bytte den. Va ingen olja i den. Så en kväll när vi skulle ut o sladda i "vintern" som va
så vart de lager ras på 2 växel stockar.. Men ner med lådan o plocka isär den o byta dom trasiga lagrena efter en ordetntlig tvätt av insidan så blev det 1 fungerande låda igen
kan säga att inte ha handskar på sig va en dum ide för drev o de mesta i lådan var vasst men efter lite blod o svett va den hel än en gång
och till mitt eget en sväng så har jag inte gjort nåt alls knappt men nu slipper jag lyfta av huven på 240in mer iaf vart less på det efter att gjort de
ett tag nu.. så skruva dit gångjärnen o på med en näbbhuv tillsvidare tkr org huven till nyare 240 e så ful så den får stå ett tag framöver
Inte det bästa skicket på huven men ska i framtiden fixa till den om jag inte hittar en i bättre skick tlls dess.
Och näbb grillen finns va bara inte på när jag tog kortet.. har även skruvat dit generator o lite annat som inte varit värt o klicka ett kort på.
De går inte fort men framåt iaf så blir de bil av den igen..... skulle fixat LMM kablarna då jag klippte förlängningen som va när de va turbo i den
men de vart inte så långvarigt för ja hitta inte kontakten så ledsna på de igen
här står den röde o väntar på lite kärlek just nu men snart så är även den rullandes igen hoppas jag.. en liten inflik men kmr o uppdatera den andra tråden när jag
gör mer kul med denna igen
och sist ett projekt som inte kostar mig några pengar
en passat v5 4motion från början. Nåt ja fipplat lite med så som bytt motor då org 5an kastat in kedjan och suget
efter vr6 från ägaren e större vart de en sådan i denna istället. För o byta till en annan tråkig 5a.. Och ett maxxecu är monterat då org systemet inte va lätt
o få till. Så går den nu av egen maskin bara lite broms mek så kan man mappa denna så den går igenom bes o då ska ska den bli 2 hjulsdriven efter det
https://youtu.be/a9iGJNoAhJ4
#7
Trevligt att se lite uppdatering och bilder igen Kimb0
. Det var ett dumt misstag att köra utan olja i lådan
. Men nice att ni fick ordning på lådan igen
.
Ja huven på 240in kanske inte var så där jätte snygg men är säker på att det kommer att ändras och fixas till i framtiden
. Till den röde, så ser det ut som den står och väntar tålmodigt på att få lite kärlek
.
#8
Ja det är ju mindre hälsosamt utan olja!
Gott att den inte tagit mer stryk i alla fall.
Skapat av
kimb0 den 26-07-2021 15:43
#9
Sladdaren skrev:
Trevligt att se lite uppdatering och bilder igen Kimb0
. Det var ett dumt misstag att köra utan olja i lådan
. Men nice att ni fick ordning på lådan igen
.
Ja huven på 240in kanske inte var så där jätte snygg men är säker på att det kommer att ändras och fixas till i framtiden
. Till den röde, så ser det ut som den står och väntar tålmodigt på att få lite kärlek
.
InTheWhite skrev:
Ja det är ju mindre hälsosamt utan olja!
Gott att den inte tagit mer stryk i alla fall.
ja de va ju lite oplanerat o köra utan olja
men har aldrig varit med om att nån tömt oljan när dom ska sälja en låda till någon.
Så därför va vi lite lata o skruva dit den istället för o kolla om de va nån olja i, så vi får skylla oss själva till mer jobb
Ja den röde kmr o få de som behövs o så ska jag se om de kan bli en bes på den nu snart så man får veta om de blir mer jobb lr om den går igenom på första
väldigt osannolikt men man kan ju hoppas
Skapat av
kimb0 den 28-09-2023 10:51
#10
Har ju varit tvungen o flytta på 2 av mina bilar nu. Så 240in fick komma till garaget o min rostiga 740tic fick bo hos min farbror, tills garaget är ledigt för den
Men nu när den är vid garaget så kan man ju skruva lite med den igen under tiden man väntar på att köpa grejer
till 745an. det ända jag vet som behöver köpas är 2 remmar lambda svets mutter och lite olja såhär på rak arm tillkommer säkert mer saker
Den får ju ärva lite saker från min röda 740 som den växt ur som styrboxar lmm osv... och en ljuddämpare o annat som
kan tänkas behövas för o få denna körbar
Flyttade bilen i helgen som va men fick lite ledig tid igår att åka o skruva med den så började med att tvätta av all mossa o dylikt. Taket var svårt att få bort alla svarta prickar men ska gno lite mer någon dag igen vartefter.
men nu vart den elfenbensvit(603) igen iaf behöver en polering för att få bort oxiden som blivit men känns inte värt o göra förrens den fått ny färg istället. Och de får vi se när det blir denna bil har inte super hög prio men vill endå få den körbar nu när den står vid garaget
Hann till och med höra den brumma lite igår efter lite felsökning på tändningen samt lite plock med tändkablar o nån spole.
Vet inte vad som hände med denna bild. Avkörd från släpet och lysena dit skruvade
före tvätt svårt o se. Det syns att förrar dörren är 189 vit
före tvätt
Efter lite skruvande fick jag höra den brumma till
men att starta den på multispray lukta inte gott (som när man testa och elda hårspray som ung)
Tvätta även ur motorrummet en aning syns tillvänster bakom framlyset o upp till fjädertornet.
Hann ju bli mörkt innan kameran åkte fram igen men bakluckan var också svart prickig förut
Och här lämnade jag bilen innan jag åkte hem för denna gång.
Så har ju även bromsar att fixa på denna efter den stått så länge. Oken bak funkar men fram vet jag att kolvarna sitter fast.
Måste bygga ett avgas rör kommer att bli ett komplett avgas på denna och ut på rätt sida för 240.Sen måste jag bestämma mig för vad för motor som ska ner.
Har ju min ny renoverade b23et eller om jag ska sälja båda mina b23et motorer och köpa en vitmotor istället. eller om jag ska ta nåt helt annat
en merca m103 lockar ju lite också. men får se det här kommer o bli brukisen när den är brukbar en stund iaf typ en sista vinter innan den bara körs på sommaren sen.
#11
Det börjar bli lite ovanligt att man ser 200 serien på vägarna. Riktigt kul att se ett projekt här inne på en sådan
. Den ser ut som du sa, behöva lite jobb på lacken men samtidigt ska dem se lite råskinnade ut
. Jasså det luktar inte så gott med starthjälp från multispray
. Kul att se att du är igång med en gammal klenod kimb0.
Skapat av
kimb0 den 03-10-2023 20:49
#12
Sladdaren skrev:
Det börjar bli lite ovanligt att man ser 200 serien på vägarna. Riktigt kul att se ett projekt här inne på en sådan
. Den ser ut som du sa, behöva lite jobb på lacken men samtidigt ska dem se lite råskinnade ut
. Jasså det luktar inte så gott med starthjälp från multispray
. Kul att se att du är igång med en gammal klenod kimb0.
Här runt norrköping/söderköping rullar det väl mellan 5-7 st som e vanliga bilar.
Tror jag men det är ju inte så många de heller
Nae de va ingen hit o starta bilen på multispray men allt annat va slut så tog vad som fanns
ska prova o tvätta med en såndär lera man kan köpa till lacken o se om det hjälper till o få bort de sista prickarna.
#13
Man blir lite avundsjuk faktiskt.. En 240 e alltid en 240 och man vill alltid ha en..
Skapat av
kimb0 den 19-04-2024 13:32
#14
Har ju grejat lite till o från med 240in, även försökt sälja den utan framgång vilket inte gör nåt nu. Men vart ju av med en parkeringsplats så var tvungen o bli av med nån bil o då vart det den röda fick en reservdelsbil o en påse pengar för den
så de var ju bra.
Men 240in har ju varit ett problem barn tills nu. Efter lite skruvande så har jag vunnit kampen om ingen start av motorn.
Jag tog en titt på tank pumpen o den funka så satte tillbaka den igen
Men fortfarande ingen soppa fram till motorn. Pumpen under låter frisk så den har fått vara kvar. Bytte filter men fortfarande ingen soppa fram endå. Bytte tank pump till en från en 740 jag hade va olika längd på dom så fick kapa röret den sitter på så funka de sen.
Stoppa i den i tanken o då läcker ju såklart slangen som går ner till den andra pumpen
bytte den till en annan o vips fanns det soppa vid motorn men även på den också. De visade sig vara btr:ens oring som va hårdare än bakelit bytte den då. Då kom nästa problem alla 4
spridare va stumma så kom ingen soppa genom dom heller. Rota fram ett par spridare som kmr från min v8a för de va dom enda som klicka som dom skulle när ja bänk testa dom o dom va bara 4-5 cc större än dom gula som ska sitta så de funkar ju då. Så nu när jag fick dit dom så starta bilen nästan direkt så nu kan man fortsätta med alla grejer som måste fixas inför Bess som bromsar osv.. De e skönt att ett så envist problem e löst nu
och de stora problem va
Ju att behöva bogsera den upp varje gång. Men nu när den e körbar så blir de enklare att ta in den i garaget o skruva på den.
Så nästa på listan e o fixa alla små grejer o kanske bygga ett avgasrör eller titta på bromsarna innan. Måste mäta kolvarna så jag kan beställa rätt renoverings sats till oken fram bak har ja bara handbromsen o fixa.
Lägger länken här ifall youtube mojängen inte funkar
https://youtube.com/shorts/XKJ7HV8F43...35uE4t8KLd
YouTube video
#15
Jäklar vad kul att du fått igång den nu då äntligen. Vet hur det känns när man fått igång en grej som inte fungerat på länge. Förstår att du vill sätta igång med exempelvis bromsar eller nått nu
. Fint bluddrande på videon. Fix av bromsar är nästan rutin sak att göra så det lär du fixa lätt
. Du hur ser denna 240 ut med rost ? brukar vara en hel del hål på dessa Volvos. Dem är över 30 år nu så borde finnas lite svets jobb
?
Skapat av
kimb0 den 22-04-2024 14:34
#16
Sladdaren skrev:
Jäklar vad kul att du fått igång den nu då äntligen. Vet hur det känns när man fått igång en grej som inte fungerat på länge. Förstår att du vill sätta igång med exempelvis bromsar eller nått nu
. Fint bluddrande på videon. Fix av bromsar är nästan rutin sak att göra så det lär du fixa lätt
. Du hur ser denna 240 ut med rost ? brukar vara en hel del hål på dessa Volvos. Dem är över 30 år nu så borde finnas lite svets jobb
?
Ja det kändes bra o få igång den till slut. när jag hade turbo motor i den sist gick den inge bra men det var troligtvis tankpumpen redan då.
Som hade börjat o kasta in handduken. men nu sitter det en b230e intank pump så de borde komma soppa då tkr man ju.
de blir nog lite broms mek vartefter men ska mäta kolvarna först så jag kan beställa renoveringssatsen till dom.
Angående rost så vet jag 1 hål jag måste laga o det är hjulhus högerbak som har ett litet hål något större än en gammal 5 krona.
Annars så e de mest ytrost lite här o där som jag sett. men så kan det ju även gömma sig rost bakom underredsmassan också. finns lite
av den berömda rosten i hörnen på dörrarna men jag hoppas det går o göra i ordning
Så utöver de så ska det vara minimalt med rost som tur är.
Det som e skönt e att 240in är ganska välbevarad och mest bara skruvad med under huven men inuti ganska orörd med några tillägg som el hissar bak
varvräknare o sånt små plock. den har ju bara gått 24.1k mil också.
Lägger in dom senaste bilderna ja tagit på den för annonsen jag hade, Men den vart ju inte såld som tur
Finns ju en del o göra på den utvändigt men målet är o fixa bort all ytrost till o börja med. så min tanke var o lacka under list först
när bromsar o avgas rör o sånt e klart. backljus glaset ska jag limma nästa gång jag far till garaget.
Denna hade ju elhissar fram AC och c-lås orginal och så satt det mittarmsstöd i med mugghållare från början och vingen är orginal till bilen.
Och så sitter det ett myntfack till vänster om ratten ovanför luftutblåset. men armstödet sålde kompisen som hade bilen innan tyvär
varvräknare och turbo mätarhållaren är ju efter monterat
och sist min favorit bild på bilen änsålänge
Ja så det ska väl bli bil av denna igen ser det ut som
#17
Ja den ser faktiskt rätt fin ut och grymt fräsch inuti. Har varit på jakt efter en 200 serie själv men det är ont om dem, dessutom så kostar även rosthögarna en hel del
. Ska bli intressant att följa ditt projekt här nu när du bestämt dig för att behålla den
. Det är kanske inte är så enkelt heller att få tag i delar till 200 serien längre heller på skrotarna? Är kanske nya delar som gäller?
Skapat av
kimb0 den 23-04-2024 19:12
#18
Sladdaren skrev:
Ja den ser faktiskt rätt fin ut och grymt fräsch inuti. Har varit på jakt efter en 200 serie själv men det är ont om dem, dessutom så kostar även rosthögarna en hel del
. Ska bli intressant att följa ditt projekt här nu när du bestämt dig för att behålla den
. Det är kanske inte är så enkelt heller att få tag i delar till 200 serien längre heller på skrotarna? Är kanske nya delar som gäller?
Ja den är skaplig i skicket men finns ju o göra som på dom flesta gamla bilar.
jag är ju egentligen en 740 entusiast men 240 e ju kul o ha också dom har nåt eget som inte 740 har på något sett.
Har kollat lite på 240is innan jag gjorde min egen annons för kunna få en prisbild på min, och såg också att dom som är rostiga o allmänt sunkiga
va i högre pris än man vill ge pengar för så de e svårt o hitta något vettigt nu förtiden som inte kostar över 25k o uppåt.
Hitta delar på skrotar går väll o göra men det är ju inte många som finns där längre heller. Men som tur är har ju eftermarknaden för 240
större utbud än 7/900 serie bilarna så mycket går o köpa nytt till skapliga priser tycker jag iaf.
Det kmr inte bli något jätte projekt på denna men ska göra det som behövs o lite till just nu. Sen i framtiden får vi se vad som händer med den.
Kan bli en turbomotor i den som ska reggas isåfall men mer unikt än så har ja inga planer på.
Skapat av
kimb0 den 31-05-2024 21:59
#19
Dags för en liten uppdatering kände jag har hänt en del sen sist.
Skrotat ner en 945a jag fick i delbyte mot den röda för delar e ju alltid bra o ha
Och golvet skulle jag ha till min andra 740 så nu är det fullt i det lilla garaget
Men det ska sorteras vad som ska sparas på osv... ligger ju en hel hög med grejer i min vita 740 också
Så nu har 240in flyttat ut på landet där den inte står i vägen längre och det finns mek möjligheter där så man kan fixa det sista på den då.
Och min 740 tic som jag sparat på länge nu har fått komma in i garaget för rostlagning o allt runtomkring.
Utöver det har det inte blivit så mycke skruva för att jag har börjat på ett nytt jobb så nu har man bara helger o mysa i garaget på sålänge man inte
åker på stoppjobb på nån fabrik för då blir det inget ledigt
240in lastad mot sin nya parkering
framme på sin nya plats nästan ska stå längst bort till höger men den ville inte starta när vi va där
så fick bli där till nästa gång jag är där ute
som tur är har den ju ett bra sällskap iaf
projektet som har fått vänta allt för länge lastat på väg mot garaget (körde den innan 240in)
andra sidan mycke jobb på den men de ordnar nog upp sig
Inne i värmen permanent och för första gången på många år. Börjar bli trångt med alla grejer
Ett smak prov på vad som finns o göra, Förarsida tröskel längstbak mot hjulet. Vid dom röda strecken ska det vara
ett domkrafts fäste
men kolla på den för ett tag sedan när jag va o hämta lådan (m46) som satt kvar i bilen o såg att
det ser bättre ut längre fram inuti tröskeln så ska nog gå hyffsat fort o få ordning på rosten iaf hoppas jag
Allt för nu men kmr som vanligt mer när de finns något o bjuda på!
#20
Det är alltid intressant vad du gör
. Du har en hel del Volvos att fixa med, många guldklimpar som behöver lite svetsloppor på
. Ja 240in verkar ha fint sällskap och ser ut som han hamnat i sitt egna gäng.