Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo S80 - 01 "Lyxkryssaren" Laga rosthål

Skapat av Sladdaren den 24-06-2021 21:57
#1

Åkte på en kort utflykt häromdagen. Brukar åka med familjen till grannkommunen och fika och bara sitta i solen vid fint väder. Mycket uppförsbackar blir det på denna utflykt. Märkte att Lyxkryssaren var väldigt tung i alla uppförsbackar thinking. Trodde att jag skulle få upp en felkod när som helst men hände inget.
Så vi kom fram till platsen och steg ut ur Lyxkryssaren. Oj huu vad det luktade bränt. Trodde först helt klart att någon satt och grillade korv i närheten. Stoppade näsan i närheten av vänster framhjul, och det var där den grillade korven luktade Grin. Kände lite försiktigt på fälgen och det var glödhet. Så varmt att man kunde grilla en korv !! Grin

Jo mitt försök att massera bromsoket på denna sida var misslyckad. Så idag blev det en beställning på ett nytt bromsok. Tänkte att att i vinter så köper jag ett renoveringskit till mitt gamla bromsok och så har jag 1 extra ifall att. Smile

Skapat av InTheWhite den 25-06-2021 09:51
#2

Sådär hade jag på vänster bakhjul på min vite. Plockade isär och upptäkte att kolven satt bergfast!

Var omöjligt att pressa in den, så jag prylade oket lite utvändigt med en hammare, och vips så släppte
den. Motionerade sedan upp den och det har funkat sedan dess.

Men du gör helt rätt i att byta oket!thumpsup Ofta när det blir så är det återkommande. Thumpsdown

Skapat av Sladdaren den 29-06-2021 11:31
#3

Gjorde en motortvätt. Så nu blev det väldigt dammfritt under motorhuven Smile. Tog tråkigt nog ingen bild på före Sad.

i.postimg.cc/cJKHsPNC/Cleaning-engine-bay-volvos80.jpg

Skapat av InTheWhite den 29-06-2021 12:16
#4

Riktigt tjusigt!Holy

Skapat av Sladdaren den 30-06-2021 14:12
#5

Vi ska göra nått åt denna sladdriga baklucka.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20byter%20gasfj%C3%A4drar%20baklucka%20Volvo%20S60%20S80%20V70/Hur_man_byter_gasfj%C3%A4drar_baklucka_Volvo_S60_S80_V70_mm_bild_1.jpg

Tänkte byta ut gasfjädrarna i bakluckan.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20byter%20gasfj%C3%A4drar%20baklucka%20Volvo%20S60%20S80%20V70/Hur_man_byter_gasfj%C3%A4drar_baklucka_Volvo_S60_S80_V70_mm_bild_2.jpg

Gäller att klämma bort låsclipsen på fjädrarna först.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20byter%20gasfj%C3%A4drar%20baklucka%20Volvo%20S60%20S80%20V70/Hur_man_byter_gasfj%C3%A4drar_baklucka_Volvo_S60_S80_V70_mm_bild_3.jpg

Sitter låsclips både uppe och nere.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20byter%20gasfj%C3%A4drar%20baklucka%20Volvo%20S60%20S80%20V70/Hur_man_byter_gasfj%C3%A4drar_baklucka_Volvo_S60_S80_V70_mm_bild_4.jpg

Till Volvo S80 är det dessa artikelnummer 68-529 på gasfjädrar.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20byter%20gasfj%C3%A4drar%20baklucka%20Volvo%20S60%20S80%20V70/Hur_man_byter_gasfj%C3%A4drar_baklucka_Volvo_S60_S80_V70_mm_bild_5.jpg

Försök få dem nya låsclipsen att stanna lite på sidan. Så blir det lättare att få dem på plats när nya fjädern är på plats.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20byter%20gasfj%C3%A4drar%20baklucka%20Volvo%20S60%20S80%20V70/Hur_man_byter_gasfj%C3%A4drar_baklucka_Volvo_S60_S80_V70_mm_bild_6.jpg

Så där, splitter nya gasfjädrar på bakluckan thumpsup

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20byter%20gasfj%C3%A4drar%20baklucka%20Volvo%20S60%20S80%20V70/Hur_man_byter_gasfj%C3%A4drar_baklucka_Volvo_S60_S80_V70_mm_bild_7.jpg

Skapat av InTheWhite den 30-06-2021 14:47
#6

Ja det är inte så skoj att få luckan i skallen. Gott med nya!thumpsup

Skapat av Braweheart den 02-07-2021 22:21
#7

Sladdaren skrev:

Åkte på en kort utflykt häromdagen. Brukar åka med familjen till grannkommunen och fika och bara sitta i solen vid fint väder. Mycket uppförsbackar blir det på denna utflykt. Märkte att Lyxkryssaren var väldigt tung i alla uppförsbackar thinking. Trodde att jag skulle få upp en felkod när som helst men hände inget.
Så vi kom fram till platsen och steg ut ur Lyxkryssaren. Oj huu vad det luktade bränt. Trodde först helt klart att någon satt och grillade korv i närheten. Stoppade näsan i närheten av vänster framhjul, och det var där den grillade korven luktade Grin. Kände lite försiktigt på fälgen och det var glödhet. Så varmt att man kunde grilla en korv !! Grin

Jo mitt försök att massera bromsoket på denna sida var misslyckad. Så idag blev det en beställning på ett nytt bromsok. Tänkte att att i vinter så köper jag ett renoveringskit till mitt gamla bromsok och så har jag 1 extra ifall att. Smile


De var ju mitt vänster fram ok jag fixade med ju Smile vilket sammanträffande Grin
Blir fint med nytt OK där..

Skapat av Braweheart den 02-07-2021 22:29
#8

Skönt med nya gasdämpare på luckan.. Smile

Men nu e de f-n dags att du beställer en

dl.dropboxusercontent.com/s/jcepugo3y8vcflq/volvosweden-reg.png

https://www.funplate.se/funplateskylt...ard-9.html

Men dessa hållare https://www.funplate.se/funplateskylt...te-91.html

För kartongen ser förfärlig ut ju Smile

Redigerat av Braweheart den 01-01-1970 01:00

Skapat av Sladdaren den 06-07-2021 23:00
#9

Braweheart skrev:

Skönt med nya gasdämpare på luckan.. Smile

Men nu e de f-n dags att du beställer en

dl.dropboxusercontent.com/s/jcepugo3y8vcflq/volvosweden-reg.png

https://www.funplate.se/funplateskylt...ard-9.html

Men dessa hållare https://www.funplate.se/funplateskylt...te-91.html

För kartongen ser förfärlig ut ju Smile

Ha ha ha tack för tipset Braweis Hilarious. Ska absolut beställa en sådan. Nu har jag ju länken till dem som säljer dem också. japp

Skapat av Sladdaren den 06-07-2021 23:03
#10

Fick en obehaglig felkod i början av veckan här. P0300 vilket betyder Slumpmässig / multipelcylinderfel. Men felet hittades och lösningen kom jag på också. Nu slocknade motorlampan av sig själv efter detta så behövdes inte släckas heller. Felsökningen med bilder och lösningen hittar ni nedan..thumpsup

Vi har fått felkod P0300 som betyder Slumpmässig, multipelcylinderfel på denna Volvo S80. Detta uppkom strax efter en motortvätt med högtryckstvätten. Bilen misständer och går inte på alla cylindrar.
Det märks tydligt vid gaspådrag då bilen inte alls vill accelerera. Det studsar och skakar och märks kraftigt vid 2 och 3ans växel vid gaspådrag.
Motorlampan tänds i instrumentpanelen och servicerutan varnar att man ska "köra sakta, service omgående".
Vi ska idag fixa detta fel och visa er en guide på hur man gör.


volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%201.JPG

Vi ska ta bort denna kåpa så vi kommer åt tändstiften och tändspolarna.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%202.JPG

Kåpan sitter med 8 torx T30 skruvar som vi skruvar bort.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%203.JPG

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%204.JPG

Nu har vi fått bort kåpan som skyddar tändspolarna och tändstiften. Sen har vi även tagit bort den lilla kamrems kåpan.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%205_1.JPG

Så här ser det då ut när kåpan är borta. Då kan vi se tändspolarna och deras kontakter.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%205.JPG

För att få bort den lilla kamrems kåpan behöver vi även knäppa ur kåpan från dem 2 clips som är inringat på bilden nedan.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%206.JPG

Vi börjar med att ta ur en kontakt i taget. Starta gärna med kontakten till cylinder 1 (den tändspole längst till vänster).
Rengör denna kontakt så gott det går med att spraya "oxid clean" inne i kontakten. Använd gärna kompressor och blås rent.
Efter oxid clean så kan man gärna använda en annan skyddsspray "contact protector" som skyddar mot oxid.


volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%207.JPG

Nu ska vi ta bort tändspolarna och kontrollera hur det ser ut. Vi lossar på tändspolen till cylinder 1. Denna sitter med en 10 mm bult.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%208.JPG

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%209.JPG

När du lossat på bulten till tändspolen så kan du bara "dra tändspolen, rakt upp". På bilden nedan ser du tändspolen till cylinder 2 är inringad.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%2010.JPG

Tändspolen kontaktstycke kan du också välja att rengöra med exempelvis "oxid clean" samt blåsa rent med luft.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%2011.JPG

Luft från kompressor är ett användbart hjälpmedel när man kontrollerar och byter tändstift och tändspolar.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%2012.JPG

Ska du byta tändstift så ser du tändstiftet i hålet.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%2013.JPG

En av orsakerna till felkod P0300 är bilden nedan. Hela tändstift hålet till cylinder 2 var fuktigt efter motortvätten.
Men även efter nogrann renblåsning av fukten i cylinder 2 så var felkoden kvar och motorn gick fortfarande inte rent. Misständningen var kvar.

Lösningen som jag inte visar på bild är denna.
Ett tändstift test gjordes på cylinder 1. Tändstiftet fick ej någon gnista med tändspolen i cylinder 1. Så bytte tändspolen till cylinder 1 så försvann misständning och felkoden.
Kan dock säga att tändstift hålet till cylinder 1 var helt torr och inga skador sågs varken på tändstift eller tändspole. Men med hjälp av att jorda tändstiftet i karossen med cylinder 1 tändspole så såg man tydligt att inga gnista kom.


volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%2014.JPG

Hittade även en av skalad och skadad kabel till cylinder 3 tändspole kontakt. Ser ut att vara en jord kabel då färgen på kabeln var svart. Lite rengöring med Oxid clean och en bit eltejp fick bli plåster på detta så länge.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%2015.JPG

Lösningen trodde jag berodde på massor med fukt i cylinder 2 hålet, men det visade sig att felkoden P0300 hade även känt av att tändspolen till cylinder 1 inte funkade. Så bytte tändspole i cylinder 1, samt rengöring och tryckluft för att få bort fukten i cylinder 2 hålet, och lagning av jord kabeln på kontakten till cylinder 3 tändspole.
Nu är felkoden borta och Volvon går som en dröm igen.

Tanken var att se om jag fick gnista på alla stiften, med början på cylinder 1. Vilken lotto träff det blev på en gång då det var den som direkt visade sig inte ville tända tändstiftet. Hade det kommit gnista på cylinders 1 tändstift så hade jag fortsatt göra gnist testet på cyl 2 osv...

Hoppas du gillade guiden. Kommentera, komplettera gärna. Lycka till


Den skadade kabeln i närbild

i.postimg.cc/GtfGDSv7/skadad-kabel-kontakt-t-ndspole.jpg

Redigerat av Sladdaren den 06-07-2021 23:14

Skapat av InTheWhite den 07-07-2021 13:28
#11

Jäkligt bra guide och jäkligt bra att det löste sig!thumpsup

Skapat av Sladdaren den 07-07-2021 15:52
#12

InTheWhite skrev:

Jäkligt bra guide och jäkligt bra att det löste sig!thumpsup

Tack white. Ja blev lite orolig efter jag blåste rent cylinder 2 och fortfarande gick Volvon knepigt. Men kom på att det fanns fler fel Grin

Skapat av Sladdaren den 17-07-2021 10:59
#13

Hittade en rätt fin Volvo S80 på skroten häromdagen. Så tänkte jag skulle plocka kabel härvan till tändspolarna Smile. Men såg att det är inte det allra lättaste att ta bara kablar och kontakter till tändspolarna Sad. Dessa sitter tillsammans med hela tjocka kabelstammen under huven Thumpsdown. Fick förslag av ägaren till skroten att klippa kablarna på skrot volvon. Men nä, då tror jag att hellre lagar den trasiga kabeln som finns på min istället.
Så kommer bli en klippa och laga kabel dag strax thumpsup. Även kabelstrumporna till tändspole kablaget på min Volvo håller på att vittra sönder. Så blir att köpa nya kabelstrumpor på Biltema och göra det snyggt under huven igen.Wink

Skapat av InTheWhite den 17-07-2021 11:38
#14

Jasså det var så omständigt!? Ja då verkar det vettigare att laga befintlig.thumpsup

Skapat av Sladdaren den 22-07-2021 19:17
#15

Ja en 20 år gammal bil, så börjar det bli dåligt lite här och där. Hade nyligen fel på ett par tändspolar som jag fixade. Hittade samtidigt ett kabelbrott eller en trasig kabel till en av tändspolarna. Ett sånt här litet kabelbrott kan bli ett elände om bilen börjar gå dåligt. En trasig kabel kan ge en rad olika felkoder och driftstörningar på bilen. Har man riktigt otur kan många timmar gå åt att felsöka och hitta på vart problemet ligger. Som tur är så hittade jag denna lilla trasiga kabel och tänkte idag fixa detta. Samtidigt så ska vi byta ut alla kabelstrumpor som ska skydda dessa kablar från alla sorters oväder och fukt, kyla. Så nu får ni hänggggaaaaa på !!! Tummen upp

Ja min Lyxkryssare som vi kalla den är en Volvo S80 från år 2001. Den slår snart om till 22.000 mil och är rätt fin för sin ålder. Den går bra som tusanjapp.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild1.JPG

I ett tidigare inlägg så fixade jag felet på tändspolarna. Så skyddskåpan här har jag redan tagit bort. Ni kan se detta arbete på denna länk http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=502.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild2.jpg

Som vi kan se så håller kabelstrumporna till kablarna på tändspolarna på att vittra sönder. Det blir bara massa smulor av dem gamla strumporna, så detta tänkte jag vi skulle kunna snygga till och göra det snyggt och prydligt igen. thumpsup

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild3.jpg

Samtidigt så ska vi fixa den trasiga kabeln som håller på att gå av. Ser ut som en jord kabel eftersom den har en svart färg. Tillfälligt nu under veckan har vi fått köra med den omplåstrad i eltejp. Smile

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild4.jpg

Vi börjar att märka upp alla kontakter och kablar till Cylinder 1, Cylinder 2, Cylinder 3 o.sv. Vi vill inte på nått vis koppla in kontakter fel när vi monterar allt igen. Här använder jag bara frystejp eller maskeringstejp och skriver på.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild5.jpg

När allt är uppmärkt så kopplar vi ut alla kontakter. Men nu är vi säkra på att vi får alla kontakter på rätt ställe sen när vi är klara japp

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild6.jpg

Vi måste även lossa på dem 2 x 10 mm bultar som jord kablarna sitter fast i. Här på bilden ser ni en av två jord kablar.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild7.jpg

Bara för att ni ska se var jord kabel nr 1 sitter så ser ni det på bilden nedan. Alltså en 10 mm bult.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild8.jpg

Och här nedan på bilden ser ni var jord kabel nr 2 sitter. Också den med en 10 mm bult. Vi har nu lossat på alla kablar så vi kan komma åt att jobba med mer utrymme.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild9.jpg

Nu kommer vi åt kablarna lite bättre. Som jag sa i ett tidigare inlägg så sökte jag efter helt nya kablar och kontakter på skroten. Det fanns en bil som hade super fina kontakter som jag ville ha. Men det jobbiga är att dessa kablar sitter ihop och är vriden tillsammans med en del av kabelstammen. Så därför väljer vi att laga och snygga upp alla kablar istället.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild10.jpg

Kabelskydden eller kabelstrumporna bara smular sönder. Detta blåser vi bort med tryckluft från kompressorn. japp

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild11.jpg

Kabel skadan eller som håller på att bli ett kabelbrott ser ni nedan på bilden. En liten förstoring av detta uppe i vänstra hörnet. Tror att när någon har bytt tändstift en gång i tiden så har denna kabel fastnat i nån bult som går till skyddskåpan. Den har blivit ordentligt klämd. Dessa kabelskador kan bli ett elände att hitta på och felsöka om man inte vet var felet på bilen beror på.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild12.jpg

Här klipper vi av skadan på kabeln. Vi ska ersätta denna lilla bit med en hel.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild13.jpg

Nedan på bilden så är skadan nu bortklippt. Vi ska ersätta denna bit med en fin och hel kabel igen.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild14.jpg

Vi måste även även använda krympslang för att skydda denna lagning ytterligare. Så gäller att komma ihåg att få igenom krympslangen innan vi börjar laga och löda ihop kabeln igen. Annars kan det lätt bli en stupid.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild15.jpg

Vi tar fram lödkolven, nu kommer det roliga att löda Cool.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild16.jpg

Ja man är inget löd proffs Pfft men detta ska nog gå bra för att få denna kabel att kännas lite hållbarare än innan Evilgrin. Ett tips för att det ska gå lättare att löda är att smeta på lite lödpasta på ytan du ska löda. Detta gör att det blir snabbare värme på lödtennet och smälter in bättre in i kabeln.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild17.jpg

Nu blev det ganska varmt så krympslangen som jag hade förberett gillade inte det. Vi får använda en ny krympslang över denna del av lagningen. Nästa del av kabel lagningen vi ska löda så MÅSTE du ha förberett krympslangen på kabeln.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild18.jpg

Nu har vi lagat dem båda kabelstumparna och vill kolla så att kabeln verkligen får kontakt med kontakten och fungerar. Vi tar fram OHM mätaren och kollar av innan vi trär över krympslangen. Denna lagning fungerar perfekt. Ohm mätaren piper och meddelar att allt får kontakt och fungerar felfritt Smile.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild19.jpg

Då sätter vi över krympslangen över lödningen och värmer detta med tändare. Då krymper slangen och blir ett kanon skydd för oxider och sånt elände. Även om man nu inte skulle ha lyckats så bra med lödningen så blir krympslangen ett extra skydd för att hålla ihop en dålig lödning.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild20.jpg

Då ska vi fixa nya kabelstrumpor och skydd över alla kablarna till tändspolarna. Dem gamla som funnits sedan bilen var ny håller på att vittra sönder och det kommer inte att hålla bra för alla slags väder. Bilden nedan har vi börjat få på kabelstrumpor till cylinder 3s kablar. För att inte flex slangen ska släppa kablarna använder vi en bit eltejp runt början och slutet på kabeln, detta bara för att det inte ska peta ut kablar nånstans.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild21.jpg

Nu ser det lite roliga och snyggare ut med nya skydd på alla kablar. Du ser även jord kabeln som satt med en 10 mm bult. Denna passar vi på att spraya oxid clean på och stålborstar denna lite. Då blir den blank och fin och får en kanon kontakt med det elektriska thumpsup.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild22.jpg

Spraya på gärna lite av denna. Contact protect, det skyddar kablar och kontakter, samt min jordkabel att inte få massa oxid och smuts på sig igen. japp

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild23.jpg

Då ska vi kunna ansluta alla kontakter igen. Blev riktigt snyggt och prydligt igen Tummen upp. Jag blev kanon nöjd.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild24.jpg

Kan hända att det dyker upp en video på detta inom kort på Youtube kanalen. Roligt och grymt nöjd blir man när det är snyggt och ordentligt igen.Smile

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur-man-lagar-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-S60-XC70-XC90-C70-S40-V40/Laga-kabelskador-kabelbrott-till-t%C3%A4ndspolarna-Volvo-S80-V70-XC70-C70-S40-XC70-XC90_bild25.jpg

Redigerat av Sladdaren den 01-01-1970 01:00

Skapat av InTheWhite den 22-07-2021 20:30
#16

Mycket bra dokumentation!Tummen upp

Skapat av Sladdaren den 23-07-2021 12:06
#17

InTheWhite skrev:

Mycket bra dokumentation!Tummen upp

Tack White thumpsup.
Idag byter jag tändstift på Lyxkryssaren. Kör BoschSmile

i.postimg.cc/WbgzPkYL/Bosch-sparkplugs-volvo-S80.jpg

Skapat av InTheWhite den 23-07-2021 12:24
#18

Ja Bosch är bra stift. thumpsup

Skapat av Sladdaren den 03-08-2021 10:14
#19

Bytte tändstift igår. Så bara en service påminnelse här när det är gjort. Första gången jag byter tändstift på denna. Dem gamla stiften satt inte alls så hårt som det ibland brukar på gamla bilar, mycket troligt att det använts momentnyckel vid förra bytetSmile. Vet att ägaren före mig lämnade in denna jämt på Volvo då det var service på gång.

i.postimg.cc/Jz96LHJy/Byta-sprakplugs-22000-mil-1.jpg

i.postimg.cc/wvzwtKwg/Byta-sprakplugs-22000-mil.jpg

Och vad händer nu ??? unsure..Jo bilder dyker upp strax Smile

i.postimg.cc/GhX456Vt/stereo-byte.jpg

Redigerat av Sladdaren den 01-01-1970 01:00

Skapat av InTheWhite den 03-08-2021 12:11
#20

Helt ärligt tror jag inte att verkstaden momentdrar stiften, har aldrig sett det i alla fall. Möjligt att "yngre"
generationen mekare gör, men på den "gamla" sitter momentet i nävarna!Smile

Redigerat av InTheWhite den 01-01-1970 01:00