Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo S80 - 01 "Lyxkryssaren" Laga rosthål
#1
Åkte på en kort utflykt häromdagen. Brukar åka med familjen till grannkommunen och fika och bara sitta i solen vid fint väder. Mycket uppförsbackar blir det på denna utflykt. Märkte att Lyxkryssaren var väldigt tung i alla uppförsbackar
. Trodde att jag skulle få upp en felkod när som helst men hände inget.
Så vi kom fram till platsen och steg ut ur Lyxkryssaren. Oj huu vad det luktade bränt. Trodde först helt klart att någon satt och grillade korv i närheten. Stoppade näsan i närheten av vänster framhjul, och det var där den grillade korven luktade
. Kände lite försiktigt på fälgen och det var glödhet. Så varmt att man kunde grilla en korv !!
Jo mitt försök att massera bromsoket på denna sida var misslyckad. Så idag blev det en beställning på ett nytt bromsok. Tänkte att att i vinter så köper jag ett renoveringskit till mitt gamla bromsok och så har jag 1 extra ifall att.
#2
Sådär hade jag på vänster bakhjul på min vite. Plockade isär och upptäkte att kolven satt bergfast!
Var omöjligt att pressa in den, så jag prylade oket lite utvändigt med en hammare, och vips så släppte
den. Motionerade sedan upp den och det har funkat sedan dess.
Men du gör helt rätt i att byta oket!
Ofta när det blir så är det återkommande.
#3
Gjorde en motortvätt. Så nu blev det väldigt dammfritt under motorhuven
. Tog tråkigt nog ingen bild på före
.
#4
Riktigt tjusigt!
#5
Vi ska göra nått åt denna sladdriga baklucka.
Tänkte byta ut gasfjädrarna i bakluckan.
Gäller att klämma bort låsclipsen på fjädrarna först.
Sitter låsclips både uppe och nere.
Till Volvo S80 är det dessa artikelnummer 68-529 på gasfjädrar.
Försök få dem nya låsclipsen att stanna lite på sidan. Så blir det lättare att få dem på plats när nya fjädern är på plats.
Så där, splitter nya gasfjädrar på bakluckan
#6
Ja det är inte så skoj att få luckan i skallen. Gott med nya!
#7
Sladdaren skrev:
Åkte på en kort utflykt häromdagen. Brukar åka med familjen till grannkommunen och fika och bara sitta i solen vid fint väder. Mycket uppförsbackar blir det på denna utflykt. Märkte att Lyxkryssaren var väldigt tung i alla uppförsbackar
. Trodde att jag skulle få upp en felkod när som helst men hände inget.
Så vi kom fram till platsen och steg ut ur Lyxkryssaren. Oj huu vad det luktade bränt. Trodde först helt klart att någon satt och grillade korv i närheten. Stoppade näsan i närheten av vänster framhjul, och det var där den grillade korven luktade
. Kände lite försiktigt på fälgen och det var glödhet. Så varmt att man kunde grilla en korv !!
Jo mitt försök att massera bromsoket på denna sida var misslyckad. Så idag blev det en beställning på ett nytt bromsok. Tänkte att att i vinter så köper jag ett renoveringskit till mitt gamla bromsok och så har jag 1 extra ifall att.
De var ju mitt vänster fram ok jag fixade med ju
vilket sammanträffande
Blir fint med nytt OK där..
#9
Ha ha ha tack för tipset Braweis
. Ska absolut beställa en sådan. Nu har jag ju länken till dem som säljer dem också.
#11
Jäkligt bra guide och jäkligt bra att det löste sig!
#12
Tack white. Ja blev lite orolig efter jag blåste rent cylinder 2 och fortfarande gick Volvon knepigt. Men kom på att det fanns fler fel
#13
Hittade en rätt fin Volvo S80 på skroten häromdagen. Så tänkte jag skulle plocka kabel härvan till tändspolarna
. Men såg att det är inte det allra lättaste att ta bara kablar och kontakter till tändspolarna
. Dessa sitter tillsammans med hela tjocka kabelstammen under huven
. Fick förslag av ägaren till skroten att klippa kablarna på skrot volvon. Men nä, då tror jag att hellre lagar den trasiga kabeln som finns på min istället.
Så kommer bli en klippa och laga kabel dag strax
. Även kabelstrumporna till tändspole kablaget på min Volvo håller på att vittra sönder. Så blir att köpa nya kabelstrumpor på Biltema och göra det snyggt under huven igen.
#14
Jasså det var så omständigt!? Ja då verkar det vettigare att laga befintlig.
#15
Ja en 20 år gammal bil, så börjar det bli dåligt lite här och där. Hade nyligen fel på ett par tändspolar som jag fixade. Hittade samtidigt ett kabelbrott eller en trasig kabel till en av tändspolarna. Ett sånt här litet kabelbrott kan bli ett elände om bilen börjar gå dåligt. En trasig kabel kan ge en rad olika felkoder och driftstörningar på bilen. Har man riktigt otur kan många timmar gå åt att felsöka och hitta på vart problemet ligger. Som tur är så hittade jag denna lilla trasiga kabel och tänkte idag fixa detta. Samtidigt så ska vi byta ut alla kabelstrumpor som ska skydda dessa kablar från alla sorters oväder och fukt, kyla. Så nu får ni hänggggaaaaa på !!!
Ja min Lyxkryssare som vi kalla den är en Volvo S80 från år 2001. Den slår snart om till 22.000 mil och är rätt fin för sin ålder. Den går bra som tusan
.
I ett tidigare inlägg så fixade jag felet på tändspolarna. Så skyddskåpan här har jag redan tagit bort. Ni kan se detta arbete på denna länk
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=502.
Som vi kan se så håller kabelstrumporna till kablarna på tändspolarna på att vittra sönder. Det blir bara massa smulor av dem gamla strumporna, så detta tänkte jag vi skulle kunna snygga till och göra det snyggt och prydligt igen.
Samtidigt så ska vi fixa den trasiga kabeln som håller på att gå av. Ser ut som en jord kabel eftersom den har en svart färg. Tillfälligt nu under veckan har vi fått köra med den omplåstrad i eltejp.
Vi börjar att märka upp alla kontakter och kablar till Cylinder 1, Cylinder 2, Cylinder 3 o.sv. Vi vill inte på nått vis koppla in kontakter fel när vi monterar allt igen. Här använder jag bara frystejp eller maskeringstejp och skriver på.
När allt är uppmärkt så kopplar vi ut alla kontakter. Men nu är vi säkra på att vi får alla kontakter på rätt ställe sen när vi är klara
Vi måste även lossa på dem 2 x 10 mm bultar som jord kablarna sitter fast i. Här på bilden ser ni en av två jord kablar.
Bara för att ni ska se var jord kabel nr 1 sitter så ser ni det på bilden nedan. Alltså en 10 mm bult.
Och här nedan på bilden ser ni var jord kabel nr 2 sitter. Också den med en 10 mm bult. Vi har nu lossat på alla kablar så vi kan komma åt att jobba med mer utrymme.
Nu kommer vi åt kablarna lite bättre. Som jag sa i ett tidigare inlägg så sökte jag efter helt nya kablar och kontakter på skroten. Det fanns en bil som hade super fina kontakter som jag ville ha. Men det jobbiga är att dessa kablar sitter ihop och är vriden tillsammans med en del av kabelstammen. Så därför väljer vi att laga och snygga upp alla kablar istället.
Kabelskydden eller kabelstrumporna bara smular sönder. Detta blåser vi bort med tryckluft från kompressorn.
Kabel skadan eller som håller på att bli ett kabelbrott ser ni nedan på bilden. En liten förstoring av detta uppe i vänstra hörnet. Tror att när någon har bytt tändstift en gång i tiden så har denna kabel fastnat i nån bult som går till skyddskåpan. Den har blivit ordentligt klämd. Dessa kabelskador kan bli ett elände att hitta på och felsöka om man inte vet var felet på bilen beror på.
Här klipper vi av skadan på kabeln. Vi ska ersätta denna lilla bit med en hel.
Nedan på bilden så är skadan nu bortklippt. Vi ska ersätta denna bit med en fin och hel kabel igen.
Vi måste även även använda krympslang för att skydda denna lagning ytterligare. Så gäller att komma ihåg att få igenom krympslangen innan vi börjar laga och löda ihop kabeln igen. Annars kan det lätt bli en
.
Vi tar fram lödkolven, nu kommer det roliga att löda
.
Ja man är inget löd proffs
men detta ska nog gå bra för att få denna kabel att kännas lite hållbarare än innan
. Ett tips för att det ska gå lättare att löda är att smeta på lite lödpasta på ytan du ska löda. Detta gör att det blir snabbare värme på lödtennet och smälter in bättre in i kabeln.
Nu blev det ganska varmt så krympslangen som jag hade förberett gillade inte det. Vi får använda en ny krympslang över denna del av lagningen. Nästa del av kabel lagningen vi ska löda så MÅSTE du ha förberett krympslangen på kabeln.
Nu har vi lagat dem båda kabelstumparna och vill kolla så att kabeln verkligen får kontakt med kontakten och fungerar. Vi tar fram OHM mätaren och kollar av innan vi trär över krympslangen. Denna lagning fungerar perfekt. Ohm mätaren piper och meddelar att allt får kontakt och fungerar felfritt
.
Då sätter vi över krympslangen över lödningen och värmer detta med tändare. Då krymper slangen och blir ett kanon skydd för oxider och sånt elände. Även om man nu inte skulle ha lyckats så bra med lödningen så blir krympslangen ett extra skydd för att hålla ihop en dålig lödning.
Då ska vi fixa nya kabelstrumpor och skydd över alla kablarna till tändspolarna. Dem gamla som funnits sedan bilen var ny håller på att vittra sönder och det kommer inte att hålla bra för alla slags väder. Bilden nedan har vi börjat få på kabelstrumpor till cylinder 3s kablar. För att inte flex slangen ska släppa kablarna använder vi en bit eltejp runt början och slutet på kabeln, detta bara för att det inte ska peta ut kablar nånstans.
Nu ser det lite roliga och snyggare ut med nya skydd på alla kablar. Du ser även jord kabeln som satt med en 10 mm bult. Denna passar vi på att spraya oxid clean på och stålborstar denna lite. Då blir den blank och fin och får en kanon kontakt med det elektriska
.
Spraya på gärna lite av denna. Contact protect, det skyddar kablar och kontakter, samt min jordkabel att inte få massa oxid och smuts på sig igen.
Då ska vi kunna ansluta alla kontakter igen. Blev riktigt snyggt och prydligt igen
. Jag blev kanon nöjd.
Kan hända att det dyker upp en video på detta inom kort på Youtube kanalen. Roligt och grymt nöjd blir man när det är snyggt och ordentligt igen.
#16
Mycket bra dokumentation!
#17
Tack White
.
Idag byter jag tändstift på Lyxkryssaren. Kör Bosch
#18
Ja Bosch är bra stift.
#19
Bytte tändstift igår. Så bara en service påminnelse här när det är gjort. Första gången jag byter tändstift på denna. Dem gamla stiften satt inte alls så hårt som det ibland brukar på gamla bilar, mycket troligt att det använts momentnyckel vid förra bytet
. Vet att ägaren före mig lämnade in denna jämt på Volvo då det var service på gång.
Och vad händer nu ???
..Jo bilder dyker upp strax
#20
Helt ärligt tror jag inte att verkstaden momentdrar stiften, har aldrig sett det i alla fall. Möjligt att "yngre"
generationen mekare gör, men på den "gamla" sitter momentet i nävarna!