Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern)
#1
Haha! Det var faktiskt inte hastigheten, utan backar och kurvor som överhettade dom.
#2
Jaha!
Kommer ut i garaget och ser en pöl på golvet under bilen, känner på det och det är glykol.
Startar bilen och kollar under, där pissar det ut glykol!
Kollar i motorrummet och ser att
värmekranen läcker som ett soll. Stannar bilen och känner på kranen, då lossnar hela övre
anslutningen från den!
Tur att det inte hände i lördags då jag var iväg tio mil på utställning.
Som tur var hade jag en ny kran på hyllan, och jag är glad att värmekranen sitter i
motorrummet på denna!
Plasten i gamla kranen var minst sagt sprött och plocka ut biten
som satt kvar i slangen gick lätt då anslutningen sprack på flera ställen när man klämde på
den.
#3
Så! Då har jag även beställt en ny värmekran från Volvo som ska läggas på hyllan. Kan vara bra
att ha på lager för framtiden.
#4
Har fått hem bromsklossar till frambromsarna med, nu ska bara nya slitsade Bremboskivor
beställas.
#5
Ja ibland, inte ofta så har man tur
. Vore typiskt ifall värmekranen skulle gått sönder på väg till utställningen, tur den inte gjorde det
.
Fina bromsbelägg du skaffat
#6
Sladdaren skrev:
Ja ibland, inte ofta så har man tur
. Vore typiskt ifall värmekranen skulle gått sönder på väg till utställningen, tur den inte gjorde det
.
Fina bromsbelägg du skaffat
Ja jag hade en jäkla tur!
Ja dessa sportbeläggen tål mer värme än originalen. Bromsarna får ju jobba mer på en automatare.
#7
Så, då har jag fått hem en ny värmekran att lägga på hyllan, men förhoppningsvis behöver den
inte användas på ett bra tag.
#8
Då har jag kört några dagar med den nya värmekranen. Kan konstatera att den håller tätt och
fungerar klanderfritt trots att det var en "billig" eftermarknads från Proffessional parts.
Kranen som monterades kostade knappt 300kr mot Volvos på drygt 900kr. Men vi får se hur
länge den håller? Hoppas på väääääldigt länge!
#9
InTheWhite skrev:
Så, då har jag fått hem en ny värmekran att lägga på hyllan, men förhoppningsvis behöver den
inte användas på ett bra tag.
En sån behöver jag till min vita.. Har ingen alls nu då puckot innan mig tog bort den
#10
InTheWhite skrev:
Då har jag kört några dagar med den nya värmekranen. Kan konstatera att den håller tätt och
fungerar klanderfritt trots att det var en "billig" eftermarknads från Proffessional parts.
Kranen som monterades kostade knappt 300kr mot Volvos på drygt 900kr. Men vi får se hur
länge den håller? Hoppas på väääääldigt länge!
Har du länk till den kranen??
Gött att de funkar
#11
Braweheart skrev:
InTheWhite skrev:
Så, då har jag fått hem en ny värmekran att lägga på hyllan, men förhoppningsvis behöver den
inte användas på ett bra tag.
En sån behöver jag till min vita.. Har ingen alls nu då puckot innan mig tog bort den
Ja det är ju inte helt optimalt!
#12
Braweheart skrev:
InTheWhite skrev:
Då har jag kört några dagar med den nya värmekranen. Kan konstatera att den håller tätt och
fungerar klanderfritt trots att det var en "billig" eftermarknads från Proffessional parts.
Kranen som monterades kostade knappt 300kr mot Volvos på drygt 900kr. Men vi får se hur
länge den håller? Hoppas på väääääldigt länge!
Har du länk till den kranen??
Gött att de funkar
Köpte den här på Vparts:
https://vparts.se/se/volvo-940/volvo-...ed-ac.html
#13
Blev glatt överraskad i dag när jag tankade bilen! Den hade bara tagit 1,03l/mil på enbart
korta turer, inte dåligt för ett gammalt rödblock med ca 200hk och automatlåda.
#14
InTheWhite skrev:
Blev glatt överraskad i dag när jag tankade bilen! Den hade bara tagit 1,03l/mil på enbart
korta turer, inte dåligt för ett gammalt rödblock med ca 200hk och automatlåda.
Det är väldigt bra bensinförbrukning. Ja korta turer brukar vara värst
. Landsväg och uppvärmd motor så drar det rätt vanligt 0,6 l/milen på min, det gillar jag
.
#15
Sladdaren skrev:
InTheWhite skrev:
Blev glatt överraskad i dag när jag tankade bilen! Den hade bara tagit 1,03l/mil på enbart
korta turer, inte dåligt för ett gammalt rödblock med ca 200hk och automatlåda.
Det är väldigt bra bensinförbrukning. Ja korta turer brukar vara värst
. Landsväg och uppvärmd motor så drar det rätt vanligt 0,6 l/milen på min, det gillar jag
.
Ja det lustiga är att när motorn var original med 135hk drog den 1,2l/mil samma körning.
0,6 var sannerligen bra!
#17
Det var ingen dum ide att skaffa en ny oljefälla
. Det borde jag skaffa en till min med
.
#18
Sladdaren skrev:
Det var ingen dum ide att skaffa en ny oljefälla
. Det borde jag skaffa en till min med
.
Ja det är inte fel att ha till ett byte! Dom tenderar att bli igensatta med koxad olja som är väldigt svår att
få bort med tiden.
#19
InTheWhite skrev:
Sladdaren skrev:
Det var ingen dum ide att skaffa en ny oljefälla
. Det borde jag skaffa en till min med
.
Ja det är inte fel att ha till ett byte! Dom tenderar att bli igensatta med koxad olja som är väldigt svår att
få bort med tiden.
Förresten, vet du om det finns nån tidmässig bytes intervall på oljefällan
?. Tror knappast min har någonsin blivit utbytt.
#20
Sladdaren skrev:
InTheWhite skrev:
Sladdaren skrev:
Det var ingen dum ide att skaffa en ny oljefälla
. Det borde jag skaffa en till min med
.
Ja det är inte fel att ha till ett byte! Dom tenderar att bli igensatta med koxad olja som är väldigt svår att
få bort med tiden.
Förresten, vet du om det finns nån tidmässig bytes intervall på oljefällan
?. Tror knappast min har någonsin blivit utbytt.
Tror inte det finns någon bytesintervall, men på service ska det kollas vå vevhusvänten inte är igensatt genom att blåsa i den.