Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern)
#1
Sladdaren skrev:
Nu blev den fin efter tvätten. Bara att ta ut den på vägarna nu igen då
Såg ut som rediga spacers
Ja så länge det nu varar!? Tycker så fort man tvättat bilen blir det regn igen!
Ja dessa spacers är lite rejälare än dom andra "universal" jag kört med tidigare.
#2
Har fått dit spacersen fram, så nu ska det inte ta i vid fullt rattutslag med bredare däck.
#3
Gled en sväng i det vackra vårvädret.
#4
Fick hem nya värmeskydd i titanfiber för tändhattarna, snygg färg tycker jag.
#5
Impulsköpte en A-kam. Vet dock inte om jag kommer montera den då T-kammen
har så bra karaktär för både min körning och automatlådan.
Kammen ser dock jättefin ut förutom några små porer i ena nocken som dök upp
efter ordentlig rengöring av koksad olja. Dock är dom så små så det inte spelar
någon praktisk roll mer än det estetiska.
#6
Nice där..
Jag skall montera ner en A-kam i mitt motorbygge e de tänkt..
Skall ta upp FT bygget nu när jag har bil att lägga ner den i..
#7
Braweheart skrev:
Nice där..
Jag skall montera ner en A-kam i mitt motorbygge e de tänkt..
Skall ta upp FT bygget nu när jag har bil att lägga ner den i..
Ja det är onekligen en bra kam. Har i princip samma kurva som T-kammen upp till 3800r/m, sedan börjar
den sakta ha övertaget för att vid 4700+ dra itrån märkbart.
#8
Det var ett par jack ser man. Men det är nog så små att man egentligen inte borde märka dem
#9
Sladdaren skrev:
Det var ett par jack ser man. Men det är nog så små att man egentligen inte borde märka dem
Ja det är ju det, men jag tror inte det ska ha någon betydelse då det är porer och inte något som sticker ut från ytan!
Har testat med en mjuk metallbit som jag dragit längs nocken på kammen, och det blev inga repor. Tog ändå försiktigt
med ett superfint bryne längs nocken för att vara 100% på säkra sidan. Ska dock ta med kammen till Volvoverkstaden
och rådfråga killarna där.
Skapat av
kimb0 den 17-04-2019 16:04
#10
kul med annan kam. angående porerna så länge dom inte känns hade ja inte oroat mig.
samt att jag kört me kammar som varit rostiga på nockarna men tvättade, det försvinner när motor gått lite
(och det har varit budget motorer o inget seriöst) men ville endå påpeka det
så jag skulle iaf köra på kammen utan o vara särskilt orolig. men varför du funderar förstår jag
#11
kimb0 skrev:
kul med annan kam. angående porerna så länge dom inte känns hade ja inte oroat mig.
samt att jag kört me kammar som varit rostiga på nockarna men tvättade, det försvinner när motor gått lite
(och det har varit budget motorer o inget seriöst) men ville endå påpeka det
så jag skulle iaf köra på kammen utan o vara särskilt orolig. men varför du funderar förstår jag
Man känner dom med nageln, men det är inget som sticker ut från ytan, utan gropar.
Nej det är garanterat inga problem då det bara är ett par porer och ytan runt omkring är fin.
#13
Efter ett tips på Garaget om vacuumslangen (som jag inte tänkt på) mellan BTR och insug
har jag bytt silikonslangen mot armerad bränsleslang. Senariot var att BTR börjar läcka
igenom bensin, som i sin tur löser upp silikonslangen och rinner ut över en varm motor.
Har aldrig funderat över detta tidigare, men risken finns ju faktiskt, om än kanske inte så
stor. Men, men... Nu är slangen bytt i alla fall! [thum]
#14
Då var årets besiktning avklarad!
Alltid lika spännande om avgasvärdena ska ligga inom gränsen, men det gick ju bra i år också.
#15
Blev nya stift i går med! Den har inte rullat mer än två säsonger (2500mil) med dom som satt, men böt ändå. Dom gamla stiften såg riktigt bra ut och motorn förbränner jättefint.
#16
Det var fina värden på utsläppen
. Även bromsarna ser ut att fungera fint på alla hjulen..Grattis till blankt papper
. Jag brukar "slarva" när jag byter stiften och inte använda momentnyckel
" Hur många Nm ska man dra dem ? eller är det olika för tillverkare av stift ?
#17
Sladdaren skrev:
Det var fina värden på utsläppen
. Även bromsarna ser ut att fungera fint på alla hjulen..Grattis till blankt papper
. Jag brukar "slarva" när jag byter stiften och inte använda momentnyckel
" Hur många Nm ska man dra dem ? eller är det olika för tillverkare av stift ?
Tack!
Ja avgasvärdena låg bra i år också. Alltid lite nervöst med den biten då man kör trimmat.
Stiften ska dras 25Nm torra, kvittar tillverkare. Jag har alltid en liten klick fett på för att inte riskera att
gängorna skär i toppen, drar då 20Nm.
#18
Hittade gamla "stegrande älg" dekaler i gömmorna, måste ju provmontera dom!
Vettefanken, men det blev ganska snyggt tycker jag...
#19
Braweheart vet sen tidigare vad jag har för tycke om stegrande älgar. Nått märke skulle passa på den platsen ovanför blinkers men älgarna får hålla sig i skogen tycker jag
#20
Sladdaren skrev:
Braweheart vet sen tidigare vad jag har för tycke om stegrande älgar. Nått märke skulle passa på den platsen ovanför blinkers men älgarna får hålla sig i skogen tycker jag
Haha, okej!
Nja jag tycker nog det är snyggt, men måste gå och "smaka" på det några dagar.
Har även funderat på något kromat lite diskret emblem att ha där, men vad?