Ämne: Volvosweden Volvoforum :: 240 GL 1990 Instrumentpanelen funkar växelvis.
Skapat av
olden den 15-09-2017 07:06
#1
Hej,
Nybliven ägare till en 240 GL automat. En pärla med minimalt med rost och helt original, slaviskt Servad av samma ägare på inköpsställe från start och var 1500e mil fram till nuvarande 31 500. Det jag missade i mina efterforskningar var att den knappt körts dom senaste 4-5åren, så det har blivit byta av batteri, generatorremmar och lite annant
Åker på motorvägen och od hoppar plötsligt ur och pilen tänds, forskar lite här på forumet och kommer fram till troligt solenoidproblem (kan slå av och på lampan samt hör relät).
Så långt är jag med och tror jag kan reda ut det hela, men nu har något annat hänt.
Hastighetsmätare, trip och temp funkar plötsligt inte, batterilampan och pilen för od tändes när jag körde, sedan slocknade batterlilampan vid av/påstängning.
Men sedan dag 2 så funkar det igen och även Bränslemätaren som varit livlös hoppar igång och visar korrekt. Day 3 är jag tillbaka på samma igen, d v s allt utom klockan är dött.
Det jag kunnat se är att när allt är dött, så lyser INGA kontrollampor när jag vrider på tändningen samt att bilen startar med att pilen lyser (od ur).
När den är ok, så lyser ALLA kontrollampor samt att den startar med od i (pilen lyser inte, men problemet med att växla upp till 4an kvarstår).
Är det någon här som har lite input på vad det kan vara? Finns det någon "huvudkabel" till hela instrumentpanelen eller liknande.
Det är dött på morgonen, för att sedan funka vs start några timmar in på dagen (antar att det är fukt/kylrelaterat.)
Tacksam för alla hjälp! // Johan W
#2
Hej Olden
Välkommen till Volvosweden. Fin Volvo du verkar äga
. Vid dessa miltal så brukar det vara såna här smågrejer som spökar. Jag tycker också att det lutar åt att det skulle vara fukt relaterat detta. Du skulle kunna plocka ur instrumentpanelen och rengöra dem kontakter som går in i panelen. Använd gärna nån slags oxidspray eller elektronikspray.
Det kan även vara själva kugghjulet som sitter i hastighetsmätaren som börjar ge upp. Dessa kugghjul brukar torka så pass att dem helt smulas sönder. Kan även vara brända kondensatorer på själva kortet. Men jag skulle nog börja med att försöka rengöra kontakterna och se om det blir nån förbättring.
Lägger upp 2 videos du kan ha hjälp av
. Dessa visar hur du monterar bort instrumentpanelen samt byter det där kugghjulet.
http://www.volvosweden.se/infusions/f...deo_id=852
Denna video nedan är lite onödigt lång och tråkig men visar dem här brända kondensatorerna som sitter på kortet till hastighetsmätare.
http://www.volvosweden.se/infusions/f...deo_id=853
Skapat av
olden den 15-09-2017 14:54
#3
Sladdaren skrev:
Hej Olden
Välkommen till Volvosweden. Fin Volvo du verkar äga
. Vid dessa miltal så brukar det vara såna här smågrejer som spökar. Jag tycker också att det lutar åt att det skulle vara fukt relaterat detta. Du skulle kunna plocka ur instrumentpanelen och rengöra dem kontakter som går in i panelen. Använd gärna nån slags oxidspray eller elektronikspray.
Det kan även vara själva kugghjulet som sitter i hastighetsmätaren som börjar ge upp. Dessa kugghjul brukar torka så pass att dem helt smulas sönder. Kan även vara brända kondensatorer på själva kortet. Men jag skulle nog börja med att försöka rengöra kontakterna och se om det blir nån förbättring.
Lägger upp 2 videos du kan ha hjälp av
. Dessa visar hur du monterar bort instrumentpanelen samt byter det där kugghjulet.
http://www.volvosweden.se/infusions/f...deo_id=852
Denna video nedan är lite onödigt lång och tråkig men visar dem här brända kondensatorerna som sitter på kortet till hastighetsmätare.
http://www.volvosweden.se/infusions/f...deo_id=853
Hello,
Stort tack för infon! Jo mycket riktigt så tänds allt som det ska nu på eftermiddagen när bilen är varm och alla mätare rör på sig och visar rätt.
Jag ska börja med kontakterna där, i o m att alltihop verkar påverkas så känns det som något övergripande fel.
Noterade även i morse att od pilen och batterilampan blinkade unisont samtidigt som hastighetsmätaren hoppade upp och ned från 0 till aktuell hastighet i samma takt.
När jag kopplade i od och släckte pilen så slutade även hastighetsmätarnålen att röra på sig.
Kanske trots allt är ngt med od relät som orsakar krånglet med.
Redigerat av
olden den 15-09-2017 15:02
#5
Ang övervxlen.. Så är det precis lika vanligt om inte vanligare att kablarna går av ner till lådan ifrån knappen samt att silinojden lägger av i lådan..
Skapat av
olden den 16-09-2017 07:59
#6
👍 Tack, ska kolla kablaget också!
Skapat av
olden den 21-11-2017 08:57
#7
*Liten update*
Kollat kontakter mm, men egentligen inte gjort någon åtgärd. Sambon pendlar dagligen och ja i kallt vinterväder och dagligt bruk så visar allt som det ska (hittills
)
Men har kvar problemet med överväxeln där. Läste på annat forum att ngn borrat upp ventilen i den, är det någon här som gjort det, och kan ge en kort guide?
Tänkte annars köpa en bypass, men det var sån jäkla lev tid från staterna.
Har inte något behov av att kunna låsa 3an.
//Johan W
#8
Tack för updaten
. Vore kul att få en lösning på detta på forumet. Håller tummarna att du löser detta.
Skapat av
olden den 01-09-2018 21:10
#9
Sladdaren skrev:
Tack för updaten
. Vore kul att få en lösning på detta på forumet. Håller tummarna att du löser detta.
Jaha, hösten börjar komma och med det samma problem som sist
För en liten update kring problemet med att od hoppade i och ur, så gjorde jag en bypass operation
Det var lätt åtgärdat. Plockade loss solenoiden och slipade med dremmel ett litet spår i den så att oljan tar en genväg rätt över. Nu har jag den ständigt i men har inte upplevt några konstigheter med det. Säg till om någon vill ha en närmare beskrivning.
Men, efter att hela sommaren funkat klockrent (torrt och varmt) Så kommer problemet med att instrumentpanelen inte lyser på morgonen när od lampan lyser vid start. (Temp, hastighetsmätare funkar inte. handbroms lyser inte. inget lyser vid läge 2 på tändningen) Det enda som lyser är just od och helljus går också.
Är det banalt att tro att det här med od relät att göra? Tänker att eftersom just den pilen lyser då, när det blir problem (fukt, krypström) men inte lyser annars, vid start när allt är ok.
Någon som har input?
//Olden
#10
Ett nytt relä är ganska lätt att skaffa vid nästa skrotvända. Det kan inte vara nått med tändningslåset
. Bara en gissning. Mitt egna tändningslås på min är lite konstigt ibland. Men i ett läge på 2an så funkar inga lampor, blinkers m.m. Vrider jag nyckeln bara nån millimeter tillbaka så går alla lampor igång igen.
Skapat av
olden den 02-09-2018 21:11
#11
Sladdaren skrev:
Ett nytt relä är ganska lätt att skaffa vid nästa skrotvända. Det kan inte vara nått med tändningslåset
. Bara en gissning. Mitt egna tändningslås på min är lite konstigt ibland. Men i ett läge på 2an så funkar inga lampor, blinkers m.m. Vrider jag nyckeln bara nån millimeter tillbaka så går alla lampor igång igen.
Go kväll,
Tack för svar! Idag så var det samma sak på morgonen, men öppnade huven och lät solen steka på några timmar....Ta daaa! Funkar igen
Jag tänkte väl helt sonika riva ur relät och låta det vara så. I o m att jag ändå moddat solenoiden tänker jag. Men det kanske är dumt att lämna ett tomrum?
Tändningslåset, ja iof, men borde inte det dyka upp även vid torrt väder? Mera att det är glapp i kontakten.
Sprutade i lite kontaktspray och gjorde ren jordpunkterna enlig video här. Sla bli intressant att se hur det blir imorrn nu.
//Olden
Skapat av
olden den 03-09-2018 11:23
#12
olden skrev:
Sladdaren skrev:
Ett nytt relä är ganska lätt att skaffa vid nästa skrotvända. Det kan inte vara nått med tändningslåset
. Bara en gissning. Mitt egna tändningslås på min är lite konstigt ibland. Men i ett läge på 2an så funkar inga lampor, blinkers m.m. Vrider jag nyckeln bara nån millimeter tillbaka så går alla lampor igång igen.
Go kväll,
Tack för svar! Idag så var det samma sak på morgonen, men öppnade huven och lät solen steka på några timmar....Ta daaa! Funkar igen
Jag tänkte väl helt sonika riva ur relät och låta det vara så. I o m att jag ändå moddat solenoiden tänker jag. Men det kanske är dumt att lämna ett tomrum?
Tändningslåset, ja iof, men borde inte det dyka upp även vid torrt väder? Mera att det är glapp i kontakten.
Sprutade i lite kontaktspray och gjorde ren jordpunkterna enlig video här. Sla bli intressant att se hur det blir imorrn nu.
//Olden
Samma visa i morse. Men det måste nästan sitta under huvemntönker jag. Ska kolla om det finns förr jordpunkter att gå på.
//Olden
Skapat av
olden den 03-09-2018 22:25
#13
olden skrev:
olden skrev:
Sladdaren skrev:
Ett nytt relä är ganska lätt att skaffa vid nästa skrotvända. Det kan inte vara nått med tändningslåset
. Bara en gissning. Mitt egna tändningslås på min är lite konstigt ibland. Men i ett läge på 2an så funkar inga lampor, blinkers m.m. Vrider jag nyckeln bara nån millimeter tillbaka så går alla lampor igång igen.
Go kväll,
Tack för svar! Idag så var det samma sak på morgonen, men öppnade huven och lät solen steka på några timmar....Ta daaa! Funkar igen
Jag tänkte väl helt sonika riva ur relät och låta det vara så. I o m att jag ändå moddat solenoiden tänker jag. Men det kanske är dumt att lämna ett tomrum?
Tändningslåset, ja iof, men borde inte det dyka upp även vid torrt väder? Mera att det är glapp i kontakten.
Sprutade i lite kontaktspray och gjorde ren jordpunkterna enlig video här. Sla bli intressant att se hur det blir imorrn nu.
//Olden
Samma visa i morse. Men det måste nästan sitta under huvemntönker jag. Ska kolla om det finns förr jordpunkter att gå på.
//Olden
Vet inte om någon följer min monolog här, men det var nog inte så dum ide med tändningslåset ändå.
Idag när hag vred om till läge 2 så lyste allt som vanligt. Jag testade att vrida ytterst lite tillbaka, och då hamnade jag i något mellanläge där endast od pilen tändes. Så det ser m a o likadant ut som det gör när det inte tänds på morgonen.
Kanske ska försöka kolla tändningslåset om det kan vara något som sitter lite löst eller kryper.
//Olden
#14
Spännande
. Jo jag har funderat på om mitt egna tändningslås behöver en spray eller 2 av nån krypolja. Vet inte på Volvo 240 men på 740 är det ett ganska vanligt problem att tändningslåset behöver bytas ut efter 30k mil. Jag följer din tråd med stort intresse
. Hoppas det kan komma till en lösning.
Skapat av
olden den 07-09-2018 07:05
#15
Skickade i lite wd 40 heter den tror jag, i tändningslåset. Vwr ett rejält regnväder häromdagen, men fortfarande varmt ute så bågar inte ropa hej riktigt än.....
#16
olden skrev:
Skickade i lite wd 40 heter den tror jag, i tändningslåset. Vwr ett rejält regnväder häromdagen, men fortfarande varmt ute så bågar inte ropa hej riktigt än.....
Om det är tändningslåset som är problemet så kanske inte krypolja fungerar ändå. Behöver kanske byta tändningslåset. Men vi kan hoppas att det hjälper.
Skapat av
olden den 24-09-2018 22:30
#17
*Update*
Peppar peppar så har inte problemet dykt upp efter smörjningen av tändningslåset. Nu är det kallare period på g, så det kanske håller sig borta
Men det ena brukar ju avlösa det andra, och mycket riktigt, nu lyser lambdalampan istället.
Kollade felkod och fick 131 på bränslet, som har med tomgångsgivare att göra förstod jag.
Men kan det felet göra att lambdan lyser (läst att det är en generell ”motorlampa” och inte bara sonden. Jag upplever inte att den går farligt dåligt på tomgången ändå, lite svaj kanske, men knappt märkbart.
//Olden
#18
olden skrev:
*Update*
Peppar peppar så har inte problemet dykt upp efter smörjningen av tändningslåset. Nu är det kallare period på g, så det kanske håller sig borta
Men det ena brukar ju avlösa det andra, och mycket riktigt, nu lyser lambdalampan istället.
Kollade felkod och fick 131 på bränslet, som har med tomgångsgivare att göra förstod jag.
Men kan det felet göra att lambdan lyser (läst att det är en generell ”motorlampa” och inte bara sonden. Jag upplever inte att den går farligt dåligt på tomgången ändå, lite svaj kanske, men knappt märkbart.
//Olden
Det är bara hålla tummarna att felet inte dyker upp. Men som du säger så är detta början på årstiden som inte är så bra för kretsar, kablar och kontakter
Vad gäller för felkod
1-3-1 är Varvtalssignal saknas det har med tändboxens 2 signal att göra. Det ska inte ha att göra med att bilen drar mer bränsle eller dålig tomgång utan mer att en av dessa 2 signaler får ingen kontakt. Brott i en kabel, oxid på en kontakt eller liknande.
Starta gärna en ny tråd om detta problem så lägger jag upp den infon jag kan få fram i den tråden
Skapat av
olden den 25-09-2018 12:39
#19
Sladdaren skrev:
olden skrev:
*Update*
Peppar peppar så har inte problemet dykt upp efter smörjningen av tändningslåset. Nu är det kallare period på g, så det kanske håller sig borta
Men det ena brukar ju avlösa det andra, och mycket riktigt, nu lyser lambdalampan istället.
Kollade felkod och fick 131 på bränslet, som har med tomgångsgivare att göra förstod jag.
Men kan det felet göra att lambdan lyser (läst att det är en generell ”motorlampa” och inte bara sonden. Jag upplever inte att den går farligt dåligt på tomgången ändå, lite svaj kanske, men knappt märkbart.
//Olden
Det är bara hålla tummarna att felet inte dyker upp. Men som du säger så är detta början på årstiden som inte är så bra för kretsar, kablar och kontakter
Vad gäller för felkod
1-3-1 är Varvtalssignal saknas det har med tändboxens 2 signal att göra. Det ska inte ha att göra med att bilen drar mer bränsle eller dålig tomgång utan mer att en av dessa 2 signaler får ingen kontakt. Brott i en kabel, oxid på en kontakt eller liknande.
Starta gärna en ny tråd om detta problem så lägger jag upp den infon jag kan få fram i den tråden
Aha, jag läste på mestmotor lr ngt om tomgång, men då var det galet då. Lägger upp en ny på den.
Men kan den påverka så att lambdan tänds? Ska kolla om jag har dåliga stift med, för givarproblemet kan ju ha funnits tidigare om den inte gör så att lambdan tänds menar jag.
Vad gör varvtalssignalen egentligen? Jag har ju ingen mätare för varv.
//Olden
#20
olden skrev:
Sladdaren skrev:
olden skrev:
*Update*
Peppar peppar så har inte problemet dykt upp efter smörjningen av tändningslåset. Nu är det kallare period på g, så det kanske håller sig borta
Men det ena brukar ju avlösa det andra, och mycket riktigt, nu lyser lambdalampan istället.
Kollade felkod och fick 131 på bränslet, som har med tomgångsgivare att göra förstod jag.
Men kan det felet göra att lambdan lyser (läst att det är en generell ”motorlampa” och inte bara sonden. Jag upplever inte att den går farligt dåligt på tomgången ändå, lite svaj kanske, men knappt märkbart.
//Olden
Det är bara hålla tummarna att felet inte dyker upp. Men som du säger så är detta början på årstiden som inte är så bra för kretsar, kablar och kontakter
Vad gäller för felkod
1-3-1 är Varvtalssignal saknas det har med tändboxens 2 signal att göra. Det ska inte ha att göra med att bilen drar mer bränsle eller dålig tomgång utan mer att en av dessa 2 signaler får ingen kontakt. Brott i en kabel, oxid på en kontakt eller liknande.
Starta gärna en ny tråd om detta problem så lägger jag upp den infon jag kan få fram i den tråden
Aha, jag läste på mestmotor lr ngt om tomgång, men då var det galet då. Lägger upp en ny på den.
Men kan den påverka så att lambdan tänds? Ska kolla om jag har dåliga stift med, för givarproblemet kan ju ha funnits tidigare om den inte gör så att lambdan tänds menar jag.
Vad gör varvtalssignalen egentligen? Jag har ju ingen mätare för varv.
//Olden
Det är mest en varning förstår jag. 1 av signalerna fungerar inte till tändboxen. Är det så att även den 2a signalen blir defekt, ja då startar inte bilen alls.
Men starta en ny tråd så kastar jag upp den infon jag har liggandes om detta