Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Motorrumskännedom Volvo 740
#1
Tänkte starta en projekttråd om Motorrummet på en Volvo 740 och vad alla delar heter. Själva motorn (b230f) finns ju i bilder och skisser, men alla övriga delar i motorrummet har jag inte hittat någon förklaring till, så då gör jag en egen bild med namn på alla delar och samtidigt pluggar jag in kunskapen för egen del. När jag tycker den är komplett sätter jag ihop allt till en hel bild och delar med mig till alla intresserade.
Här är den första frågebilden;
Jag har väl rätt ang. tändspole och expansionskärl?
#2
Jo dem där hade du listat ut rätt. Ser att du har sånt lyx som AC i karetan, tror den delen kallas torkfilter
. Och den längst ner är ABS enheten. Jag har inte haft nått av dessa på mina 740isar jag haft så låter spännande att se vad du får ihop för lärorik bild på forumet.
#3
Helt rätt! Det är torkfiltret.
#4
Nån som vet vad torkfiltret har för uppgift ?. Är det ett filter så nån smuts och rengöringsfunktion har det kan jag nog förstå. Men AC:n är väll ett slutet system om det ska fungera. Så vad gör detta filter ?
#5
Det torkar upp fukt som kan bildas i ac systemet samt att det fångar upp olja som kan komma med från kompressorn.
#6
InTheWhite skrev:
Det torkar upp fukt som kan bildas i ac systemet samt att det fångar upp olja som kan komma med från kompressorn.
Då har man lärt sig nått nytt
. Det är i AC kompressorn det är så noga med att oljenivån är helt rätt när man installerar en ny. Har man hällt i för mycket olja är väll risken stor att det mesta fastnar i torkfiltret.
#7
Kan nog stämma bra det!
#8
Helt suveränt!
Perfekt när man vänder sig till helt rätt forum för information plus bonus om hur det fungerar.
Ni kan vara säkra på att det kommer mera. Får väl rengöra motorrummet något innan nästa bild
det är ju den stiliga Karetan som står modell och då får ju insidan vara lika stilig som utsidan s.a.s.
Tänkte sammanfatta allt till en sådan PDF med "klickkommentarer" till varje enhet som finns ang. Kamremsbyte.
Den är helt fantastiskt pedagogisk. Har själv sysslat med utbildning på amatörnivå och är intresserad av fungerande pedagogik, både muntlig och skriftlig
#9
Bara ös på med frågor!
#10
När jag monterade hasplåten och förvärmningsröret, för några veckor sedan, samt skiftade gummibussningar till luftfilterboxen, hittade jag denna lösa slang vid boxen;
Kollade boxanslutningar och hittade en anslutning, men den var pluggad med denna plugg;
...följde slangen bakåt mot motorn och upptäckte att den inte var ansluten där heller;
....så vad är detta för slang och var ska den anslutas???
#11
Framför luftfilterburken sitter en svart cylindrisk plastbehållare, det är kolkanistern. Kolla så det sitter två vacuumslangar anslutna på toppen på den, så det inte är någon av dom slangarna som lossnat?
#12
Kan det vara en gammal slang till spolarpumpen. Vissa kör med endast 1 spolarpump, jag har 2 pumpar på min spolarvätskebehållare. Kan vara förra ägaren som bara pluggat igen den ena pumpanslutningen och låtit den gamla slangen ligga kvar
#13
Sladdaren skrev:
Kan det vara en gammal slang till spolarpumpen. Vissa kör med endast 1 spolarpump, jag har 2 pumpar på min spolarvätskebehållare. Kan vara förra ägaren som bara pluggat igen den ena pumpanslutningen och låtit den gamla slangen ligga kvar
Lutar åt en spolvätskeslang nu när jag läser era svar. Strålkastartorkarna är ju bortmonterade så som på så många gamla 740, kan va slangen till spolarna till dessa. Utredningen fortsätter med dessa nya ledtrådar. (Nu skulle det funnits en smiley med SherlockHatt som avslutning)
#14
Sista bilden.. Där du håller i slangen.. De skall sitte på de rostiga röret i ovankant på bilden..
Eller de gör så på min 745a -89 Men de behöver ju inte vara så på din för de..
#15
På min går den slangen ifrån där jag sa ner till kolkanistern..
#16
Fantomvolvo skrev:
Sladdaren skrev:
Kan det vara en gammal slang till spolarpumpen. Vissa kör med endast 1 spolarpump, jag har 2 pumpar på min spolarvätskebehållare. Kan vara förra ägaren som bara pluggat igen den ena pumpanslutningen och låtit den gamla slangen ligga kvar
Lutar åt en spolvätskeslang nu när jag läser era svar. Strålkastartorkarna är ju bortmonterade så som på så många gamla 740, kan va slangen till spolarna till dessa. Utredningen fortsätter med dessa nya ledtrådar. (Nu skulle det funnits en smiley med SherlockHatt som avslutning)
Nu skall jag hejda er lite.. spolarpumpsslangarna är inte så grov på en volvo, dem är mycket mindre och sitter längre ner om de är till strålkastarsprutet..
#17
Braweheart skrev:
Sista bilden.. Där du håller i slangen.. De skall sitte på de rostiga röret i ovankant på bilden..
Eller de gör så på min 745a -89 Men de behöver ju inte vara så på din för de..
Du har så rätt Braweis
Hittade en bild på Röda faran och där sitter denna slang under gasreglaget. På Fantomsvolvos bild ser det ut att saknas denna slang. Så då tror jag att du löste detta Braweis
#18
Då var man inte helt ute och cyklade.
#19
Trodde att du skulle ha koll på detta..
#20
Tack alla. Vilken tur att man är frågvis och inte rädd för att visa sin okunskap. På detta vis har jag lärt mig mycket genom åren, Nu Googlade jag "kolkanister" och ska skyndsamt byta slangen och montera ny, eftersom den var sprucken också
En sak till, jag får mer och mer behållning av alla bilprogram jag ser, när de rotar i motorrummet, eftersom jag hela tiden lär mig oerhört mycket om motorer i forumet, kanon.