Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Ska dem bästa däckparen sitta fram eller bak
#1
Om man har 1 par däck som är lite bättre skick än det 2a paret man har. Vilka av däcken ska monteras fram och vilka ska monteras bak?. Ska man ha dem bästa däcken på bakhjulen om man har bakhjulsdrivet? eller är detta fel tanke ?. Kanske är bättre att ha dem bästa däcken på framhjulen då dessa är dem man svänger med ?.
Ja vad har ni andra för teorier om detta ?
#2
Du ska ha dom bästa bak!
#3
Ok är det för att man kör bakhjulsdrivet ? eller är det bäst att ha på bakhjulen även på framhjulsdrivet ?
#4
Vad jag hört och läste ska alltid de bra däcken ligga bak, även på framkrafsare.
Skapat av
Dollar den 09-02-2016 20:14
#5
De bästa däcken skall ALLTID sitta bak ! Gäller även framhjulsdrivna bilar
Dollar
#6
I regel sätter man alltid dem bästa däcken bak både på FWD & RWD..
Men de finns undantag och de är i fall till fall.. Men om man säger som så under bytes säsongen sommar till vinter så gjorde vi över 1500 bilar på 2 lyftar.. och de var inte de jag ville få fram utom att vi la bara bästa däcken fram på 1 bil.. Och de var kriminalvårdens ena transportbil..
Skapat av
lillen den 26-03-2016 00:40
#7
Dom bästa däcken ska vara bak för att man inte ska få en okontrollerad sladd och sladda in i mötande trafik.
Precis som Dollar säger så gäller det alla bilar oavsett fram eller bakhjulsdrift
Skapat av
Danni den 12-05-2016 17:16
#8
Det finns alltid ett kraftigare slitage på drivhjulen och på körkortsteorin så ska bästa däcken vara bak, men bra däck fram ger bäst bromsförmåga och styrförmåga för att inte tala om vattenplaning Oóavset om bilen är fram eller bakdriven. Många föredrar därför att ha de bästa däck fram.
Vad tror ni om detta?
#9
Danni skrev:
Det finns alltid ett kraftigare slitage på drivhjulen och på körkortsteorin så ska bästa däcken vara bak, men bra däck fram ger bäst bromsförmåga och styrförmåga för att inte tala om vattenplaning Oóavset om bilen är fram eller bakdriven. Många föredrar därför att ha de bästa däck fram.
Vad tror ni om detta?
Ja det är lite så man tänker. Vill man ha bästa styrningsförmågan så borde dem bästa däcken vara fram
Skapat av
Danni den 13-05-2016 16:35
#10
För att tappa styrningen är det värsta som finns, man riskerar en frontalkollision mycket om man tappar styrförmågan. Om man se att den tappade styrförmåga dem flesta bromsar i panik. Om man har dåliga däck fram det är omöjligt att reda upp sladden.
#11
Danni skrev:
För att tappa styrningen är det värsta som finns, man riskerar en frontalkollision mycket om man tappar styrförmågan. Om man se att den tappade styrförmåga dem flesta bromsar i panik. Om man har dåliga däck fram det är omöjligt att reda upp sladden.
uscch jah..Tappa styrförmågan är jekligt obehagligt. Har fått erfara en riktigt blixthalka på en stor väg, det var inte skoj..Man var lite svettig då. Lastbilar hade vält över bilar som hade stannat på vägkanten. Gick inte att köra knappt i 30 km/h på denna 100 km/h väg.....Fick en flashback nu
Man tycker att det borde vara säkrare att kunna få bästa styrförmåga. Men samtidigt kanske det är bättre att undvika få en okontrollerad sladd med dem bästa däcken bak..
Skapat av
Danni den 16-05-2016 16:40
#12
I varje fall man skall inte använda slitna däck varken fram eller bak.
Mönsterdjupet för vinterdäck ska vara minst 3 millimeter och 1,6 mm för sommardäck. Men däck med 1,6mm verkar vara helt slitna. Och om det regnar på sommaren , skulle det vara svårt att undvika vattenplanning även med 2 mm. Vad tror ni?
#13
Ju mer slitage desto större risk för vattenplaning helt klart!
#14
Danni skrev:
I varje fall man skall inte använda slitna däck varken fram eller bak.
Mönsterdjupet för vinterdäck ska vara minst 3 millimeter och 1,6 mm för sommardäck. Men däck med 1,6mm verkar vara helt slitna. Och om det regnar på sommaren , skulle det vara svårt att undvika vattenplanning även med 2 mm. Vad tror ni?
2 mm det är inte mycket utrymme för vattnet att rinna undan. På torra fina sommarvägar har kanske däckmönstret ingen större betydelse. Men törs man hålla hastigheten på större vägarna på 100-110km/h med 1.6 mm djup på däcken i vanligt regn?.
#15
Nej vid 1,6mm känns det inte så skoj att köra fort i regn faktiskt!
Skapat av
Danni den 17-05-2016 15:32
#16
Skapat av
Danni den 17-05-2016 15:38
#17
Undrar om man får ha olika däck på bilen? Dvs olika mönster? ett mönster på framdäcken, o ett helt annat på bakdäcken (att köpa inte 4 däck om 2 av dem har fortfarande ok mönsterdjup)
Skapat av
Ghurra den 18-05-2016 16:50
#18
Ja, du kan ha olika mönster fram och bak. Samma storlek på samma axel självklart.
Du får inte blanda däckstyper, dvs dubbdäck fram och friktionsdäck bak.
Bästa är ju att ha fyra likadana däck men vissa bilar har bredare bak.
Försök att hitta ett så likt däck som möjligt iaf, ibland kan det skilja lite i storlek.
Om det är en punktering på ett däck som inte går att laga försöker vi få kunden
att investera i 2 nya däck om det behövs.
Det kommer ju nya modeller med jämna mellanrum så
ett mönster kanske utgår innan man behöver byta...
Sätter alltid bästa däcken bak om inte kunden vill annorlunda.
4500 däckhotellskunder på 8 lyftar...