Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo XC90 2,5t AWD 7-sits.. -04
#1
Var på en liten roadtripp 12/11-23 nu och hämta hem en XC90.
Blev 90mil ganska precis körda för att hämta denna skönhet..
Kommer mer info om bilen senare, just nu är jag mest iriterad då de vissar sig att AWDn inte alls driver bak.
Får ta ner bilen till jobbet och undersöka detta vidare..
#2
Jäkla# en Volvo XC90
. Ja nu har du hittat ett drömprojekt. Har också haft tankar att köpa en sådan innan. Att fyrhjulsdriften inte fungerar är hur vanligt som helst på dessa AWD. Det är oftast Haldex kopplingen som felet ligger i. Har för mig att ett oljebyte kan lösa detta, eller en annan pump. Hissa upp bilen och dra ur kontakten till haldexpumpen. Prova sen att koppla ett 12 volts batteri på kontakten och lyssna om den snurrar. Att pumpen ger sig är lika vanligt som torkarmotorn bak kärvar ihop
Ser fram mot bilder och info när du känner att du har lust
.
#3
Läste av lite felkoder på bilen då jag vet av 2 fel som stör..
1/ Bilen e svårstartad som fan.
2/ AWD driver inte bak.
Dessa koder får jag upp.
Så nu skall det sökas i forum..
#4
Sen en bonusbild ifrån när jag kolla om bilen gick in i Garagetvilket den gör..
#5
Du den ser ut som ett monster inne i garaget
. Ja det ser ut att vara lite skojiga fel, (skojiga inom parantes). Några känner jag igen som jag haft själv på mina V70. Den första bilden ser jag inte riktigt vilken felkod det är
.
UEM-0004 är då larmdosans batteri som är slut. Får upp hela tiden att service skall göras på larmet. Hur man löser detta då. Jo vid vänster framhjul, under och bakom innerskärmen så sitter sirenen. Köper man ett nytt batteri till denna så ska allt fungera igen och felkoden försvinna. Problemet är att man måste bända isär själva sirenen för det finns inga skruvar på denna, är tyvärr limmad
. Sen är ett nytt batteri till denna lite väl dyrt för att få igång denna funktion igen.
CEM-6C48 Denna har jag haft själv ganska nyligen. Gjorde till och med en film om lösningen som finns här
https://youtu.be/-ywR-kUtl04?si=4PlWR...THN7rax-oQ. Felet och felkoden berodde på att jag hade bytt nyckelskal och glömt att plocka över start magneten från den gamla slitna nyckelskalet. Tur hade jag inte kastat det gamla nyckelskalet
.
CEM-6C49 Den här felkoden hör nog ihop lite med den ovan. Möjliga fel som gör att du får denna felkod kan vara så lätt som att du har ett flertalet nycklar på knippan som gör att CEM blir lite förvirrad. Kan också vara så att likande fel som ovan triggar denna kod. Tändningsnyckeln tillhör en annan Volvo eller att start magneten är skadad.
ECM-644A Detta är en intressant felkod. Troligtvis är det nått vajsing på VVT ventilerna. Du har 2 stycken på din XC90 eftersom det är en 2,5T. På dem vanliga 2,4 (som jag har på min V70, finns endast 1 ventil ).
Förstår att det inte är så trevliga felkoder detta men ska bli grymt intressant att följa och jag hjälper till att forska fram tips och förslag åt dig när jag hittar.
#6
Var ut och kolla om Monstret hade SoV uttag men de fanns ju inget av detta
Lite mer upptinad idag då..
2,5Tn då..
Skönt med nybytt kamrem iaf..
1100an ser FRUKTANSVÄRT liten ut bredvid XCn ..
Gillar nya mobilens kamera
#7
Ja fina bilder du fått. Den ser maffig ut framifrån, redo med att lysa upp alla renar eller giraffer på vägarna som ni har på vägarna där uppe
. Så monstret har rullat hur långt ? Ja det motorutrymmet känner man sig riktigt hemma med.
#8
Sladdaren skrev:
Ja fina bilder du fått. Den ser maffig ut framifrån, redo med att lysa upp alla renar eller giraffer på vägarna som ni har på vägarna där uppe
. Så monstret har rullat hur långt ? Ja det motorutrymmet känner man sig riktigt hemma med.
Jo han e STOR.. Och bågen fram gör sitt jobb
Den har rullat mer är 26k. Jo men har bara sett motorn i mindre omgivning och inte nere i en badbasäng.
#9
Varit ut idag och lyft upp bilen på pallbockar så hjulen kan snurra fritt.
Testade nu att köra bilen i luften och funkar lika illa där.
YouTube video
Så nu skall en ny hylsa beställas hem med lite packboxar och oljor som ev kan behövas.
#10
Vad kul, nu börjar felsökningen. Vad är det för hylsa du ska beställa ?
#12
En vinkelväxel hylsa alltså. Hoppas det är denna då som är dålig
. Vet du om det är lätt eller svårt att byta ?
#13
Sladdaren skrev:
En vinkelväxel hylsa alltså. Hoppas det är denna då som är dålig
. Vet du om det är lätt eller svårt att byta ?
Enkel o enkel.. Är väl mer eller mindre ett helsike då jag ligger på golvet och skruvar detta..
#14
Har nu kommit igång med rivningen av bilen.. HAR TYVÄRR INGA BILDER DÅ DET ÄR SVINKALLT OCH TRÅNGT UNDER BILEN..
Men jag hittade denna Snabb guide på ett grannforum..
Snabbversionen är enligt följande:
- Ta bort höger drivaxel * Check
- Ta bort en plåt under kardanen * Check
- Ta bort ljuddämpare efter katten * Check
- Lossa kardanen 6 skruvar * Check
- Vik undan kardanen
- Böj bort en liten plåtvinkel som motorskyddet är fastskruvat i för att få ner vinkelväxeln
- Lossa vinkelväxeln 5 skruvar
- Ta ner vinkelväxeln
- Borra tre 10mm hål i hylsan (du ser på avdragaren hur du ska borra)
- Använd en avdragare från Biltema Artikelnr: 19-1127 för att ta bort hylsan
- Byt två packningar du får med i hylssatsen
- Värm den nya hylsan till 150 grader (vi stoppade den på grillen) och knacka tillbaka den i växellådan.
- Fetta in splinesen med fettet du får med i hylssatsen
- Skruva tillbaka allt i omvänd ordning
- Provkör och njut av fyrhjulsdrift igen![/i]
Avdragaren:
#15
Det är det som är så tråkigt på vintern att det ska vara så kallt att gå ut och skruva. Men lyckades du med reparationen ?
#16
Sladdaren skrev:
Det är det som är så tråkigt på vintern att det ska vara så kallt att gå ut och skruva. Men lyckades du med reparationen ?
Är långt ifrån klar.. Kollar du guiden så här jag gjort avcheckningar i listan.
Nästa stag är att ta ner kardan, sen ur med drivaxeln och sen börja demontera vinkelväxeln.
#17
Braweheart skrev:
Sladdaren skrev:
Det är det som är så tråkigt på vintern att det ska vara så kallt att gå ut och skruva. Men lyckades du med reparationen ?
Är långt ifrån klar.. Kollar du guiden så här jag gjort avcheckningar i listan.
Nästa stag är att ta ner kardan, sen ur med drivaxeln och sen börja demontera vinkelväxeln.
Har hört att detta är ett så vanligt fel på AWD versionerna. Kul om du lyckas få ordning på detta
.
#18
Ja detta är ett RENT helvete vill jag lova. Lossa skruvarna på kardans fram del idag. Behöver byta alla 6 bultarna här.
Fortsätter imorgon.
#19
Ja då har jag fått ner vinkelväxeln och jag hylsan är kass (första bilden) och så även ingående axel på VVn (andra o tredje bilderna).
Håller nu på att kollar runt efter företag som renoverar dessa VVar men alla pekar mot Bil o Maskin i Ludvika som tyvärr fått massa skit i kundhantering och leveransbekymmer.
Har nu mailat https://www.hellstenvaxellador.se/ o kosnadsförslag på detta. Får se vad dem säger.
#20
Bra jobbat, jaha får se när du får svar och om dem kan fixa detta år dig. Kan vara intressant vad det kostar att fixa en sån här vinkelväxel
.