Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo V70n - 2006 "Alien grey" spökar i bilen
#1
Då kastar vi upp den nya tråden på denna Volvo V70n årsmodell 2006. Jag hittade och köpte denna V70 på en lokal bilfirma. Hade sökt ett tag efter en Volvo V70 på Facebooks marketplace och hittade ingen som jag fick bra känslor över. Jag hade även åkt och tittat på 3 stycken som lät bra och såg bra ut på bilderna men på plats var det inte alls som man hade föreställt sig. På många annonser på marketplace och blocket är priserna på Volvo bilar helt orimliga
. Säljarna tror bilarna innehållet guld tyvärr.
På blocket dyker det upp företagsannonser. Denna Volvo dök upp på en bilfirma i närheten och jag bestämde mig att åka och titta på denna. Den var lite hög i pris tyckte jag. Efter kontroll och provkörning så kändes det riktigt bra. Knappt en rostfläck, 1 ägare innan bilfirman, jag blir den 3e ägaren. Bilfirman hade nyss varit inne och besiktigad den. Oljan såg rätt fin ut (inte nyligen bytt men helt ok i färgen). Låter fint i motorn och känns fint i växellådan.
Saknar dragkrok på min Volvo S80 "Lyxkryssaren". Denna V70 finns det dragkrok på
. Bilfirmor brukar vara experter på att snygga till alla begagnade bilar som dem har. Denna Volvo var inget undantag. Motorn på denna är en vanlig original 140 Hk, motor B5244S2. Så jämnför man med den Röda V70 jag hade nyligen på 209 HK turbo motor så tror jag denna grå 2006 kommer dricka lite mindre bensin
.
Miltalen är snart 33.000 mil och det är som dem flesta säljer sina bilar som gått över 30k. Förra ägarna har alltid lämnat in denna bil på BDS, både för reparationer och service. Fullt med kvitton och stämplar följde med. Ja när allt var kollat och såg schysst ut så lyckades jag pruta ner den till ett okey pris. Både jag och ägaren till bilfirman var nöjda med detta. Vill du se mer av detta projekt ? så finns en video på Youtube kanalen där vi går igenom bilen runtom
https://youtu.be/TCAMJW2qnVU?si=sEGyI...39eKtJ4Mt2.
Både på förarstolen och passagerar stolen så finns det en liten reva. Dessa skador är så litet så det kommer jag inte göra något åt. Nu fick jag inga bilder på sommardäcken med riktigt fina aluminium fälgar. Var tvungen att direkt byta till vinterdäcken då ett snöoväder dök upp från ingenstans. All snö som kom smälte bort dagen efter som ni ser
. Hittar inget kvitto eller nått som berättar när kamremmen byttes senast, så det måste kontrolleras rätt fort. Ja följ detta projekt !
. Kommer även upp lite videos om denna på Youtube.
#2
Fan du byter ju bilar som en annan byter kallingar
Skall bli kul å se vad de blir med denna
#3
Ja det har varit lite mycket kalsong byten på senaste. Men trodde faktiskt inte att den röda V70 2,5t motorn skulle dra så mycket soppa som den gjorde. Det var alltför roligt att trycka pedalen i botten. Ska man ha en 2,5t så är det meningen man ska gasa lite
.
Vi får fortsätta med detta projekt då. Plåt fälgarna på vinterdäcken är lite tråkiga så var till Biltema och köpte dessa. Ser kanske lite roligare ut nu
. Det är skillnad på sommar fälgarna, dem är skitfina till denna men är ett halvår tills man får byta.
Hur ser dem ut på Volvon då före och efter ? jo så här.
#4
Jag skall vara HELT ÄRLIG nu.. Ser bättre ut med bara plåtfälgarna..
Verkligen avskyr hjulsidor..
SORRY..
#5
Braweheart skrev:
Jag skall vara HELT ÄRLIG nu.. Ser bättre ut med bara plåtfälgarna..
Verkligen avskyr hjulsidor..
SORRY..
Det är som min mellersta grabb då som säger att han ska ha betalt för att åka med hjulsidor
#6
Har beställt några av dessa registrerings skylthållare.
Ska gå ut och försöka skruva fast dessa skylthållare på bilen men det var struligare än jag hade planerat
.
Det är då denna skylthållare bak vi ska byta ut.
Egentligen synd att byta ut den här klassiska skylthållaren med texten Hans Persson.
För att ta loss registreringsskylten så är det bara att knäppa loss den nedre ramen på hållaren. Denna med Hans Persson sparar jag
. Denna skylt är man uppvuxen med. Var alltid dekaler i bakrutan med Hans Persson på gamla 240s och 740s.
. Det var alltid Hans Persson man åkte till när det gällde Volvo förr i tiden.
Nu ska vi bara skruva av den gamla skylthållaren. Sitter med 2 skruvar.
Den högra skruven är super rostig så lika bra att spraya på nån rostlösningsspray.
Nej denna rostiga skruv vill inte lossna. Blir mer och mer skadad
.
Nej den vill inte lossa. Då blir det att borra ut den.
Provade att använda skruvutdragare. Det funkade inte riktigt bra. En bit av skruven gick av därinne i hållet
. Pusst, Blev att borra ut den lilla biten som blev klar.
Det gick bra att åtminstone att få ut halva skruven, men som sagt fick borra ut den andra halvan. Strulet är inte över ännu, kommer mer.
Själva hålet som sitter i bakluckan gick sönder och bara snurrar nu
. Går inte att skruva utan att det bara snurrar allt nu. Så av med bakluckans inre panel så vi kommer åt och kan se på baksidan hur det ser ut.
Så här ser baksidan ut som bara snurrar nu
. Får hålla emot denna med en skiftnyckel samtidigt som jag skruvar fast skylthållaren.
Det är detta (hål) på bakluckan som bara snurrar. Det är denna man fäster skruven för att fästa skylthållaren.
Så där, en ny skruv och registreringsskylt hållaren är på plats. Tog nog 1½ timme att få den bakre skylthållaren på plats
.
Nu sitter skylthållaren på plats och är märkt med Volvosweden.se
Ja Volvon fick även en främre skylthållare. Denna främre tog bara 10 minuter att få på plats.
#7
Vart bra de dära..
#8
Första felet är upptäckt. Motorlampan började lysa idag
Får felkod P0420 - Catalyst System Efficiency Below Threshold bank 1.
När jag kollar dokumentationen på bilen så ser jag att den har varit inne på verkstad redan för 1 år sedan med detta fel. Första gången dem märkte detta på BDS var i maj förra året. Deras felkod på BDS är DTC-4201 och är exakt detsamma som P0420. Dock gjordes ingen åtgärd, men dem på verkstaden tipsade ägaren att byta katalysator.
Denna bild visar ett besök från Augusti förra året då BDS verkstaden tipsar om ett byte av katalysator.
Vad betyder då felkoden P0420 ? Jo att en av dem katalysatorer som finns på bilen inte renar ordentligt. Detta betyder inte säkert att det är katalysatorn som är trasig eller smutsig. Det kan vara nån lambdasond som också är defekt + en massa andra orsaker. Jag börjar med att försöka rengöra katalysatorn genom att köpa denna billiga rengöringsflaska kallad Boost up. Hittat på Temu för 50:-. Var osäker först om jag ville hälla i denna flaska i bensintanken men gjorde det till sist. Denna flaska ska blandas i bränsletanken med 10 liter bensin. Man ska sedan köra 3-6 mil.
Efter att jag kört 3 till 6 mil fyllde jag på med ny bensin och nollställde felkoden. Efter att jag nu kört 20 mil efter att ha använt denna flaska så dök motorlampan upp igen med felkoden P0420
. Ja vad blir nu nästa steg att försöka lösa denna felkod ? Tänker inte direkt gå och köpa en annan katalysator eller lambdasond utan ska prova mig fram med billigaste alternativen först.
Jag startar en felsökning tråd om detta fel om någon vill tipsa om lösningen, slänger in länken här till felsöknings tråden
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1501
#9
Lika bra att byta katten direkt..
#10
Har införskaffat några dekaler som ska pryda sidobakrutorna när det väl blir väder igen.
#11
Sladdaren skrev:
Har införskaffat några dekaler som ska pryda sidobakrutorna när det väl blir väder igen.
Var beställde du dessa ??
#12
Ett ställe som heter dekalstyling. Har dock inte klistrat på dem på bilen ännu eftersom det har varit så mycket minusgrader
.
#13
Det var kanonväder häromdagen, varmt och 10 plusgrader
. Det var en perfekt dag för att slänga på dekalerna som legat sen före jul. Dekalerna var inte så raka i nederkant. Det är lite svårare att få dem raka när dem är vågformade.
Ja in och försöka skära till dem lite grann. Blev lite rakare och lättare att montera på fönstret.
Sen var det bara att gnugga på dekalerna
.
Blev kanoners detta med Volvosweden dekalerna.
#14
Nu var det bara 4-5 dagar sen jag klistrade dessa dekaler på bilen. Idag kom jag ut och möttes av detta
. Vissa bokstäver är borta och vissa bokstäver är på väg att ramla av. Hörde av mig direkt till dem jag köpte dekalerna av och visade dessa bilder. Fick till svar att dekalerna ska monteras vid 10+ plusgrader och uppåt.
Jag ser att jag skrivit att det var minst 10 grader den dagen jag klistrade på dessa. Det blåste en hel del men annars var det riktigt varmt. Dekalstyling skulle skicka nya dekaler till mig för både dem och jag tyckte detta var skumt att dem inte fäste ordentligt.
Ser inget konstigt ut men.
Tittar man lite närmare så är det bokstäver som är på väg att ramla av
.
På andra sidan av fönstret var det ännu värre. Där har flera bokstäver försvunnit och är på väg att ramla av
.
Detta efter bara 4 dagar sedan jag klistrade på dessa dekaler.
Här är bokstaven "V" på väg att ramla av.
Här har bokstaven "E" redan ramlat av.
Ja det var inte roligt detta. Har dekaltrimmat så många gånger och aldrig varit med om att det lossnat bara 4 dagar efter.
Dem skulle skicka nya dekaler, hoppas dem är bättre.
#15
TRÅK med att dem lossnade.. Men jag e rätt säker på att det var för kallt iaf..
#16
Braweheart skrev:
TRÅK med att dem lossnade.. Men jag e rätt säker på att det var för kallt iaf..
Hur som så kommer aldrig orsaken att bli löst. Det kan lika gärna varit för dåligt klister, kan varit jag som inte gnuggat ordentligt. Trots Ajax fönster rengöring så kan det varit nått på rutan som legat kvar. För kallt ändå, jo det var den första riktigt varma dagen i mars men grannarna och hundpromenerare gick förbi i t-shirt. Möjligt att vädret var fel men jag sparade dessa dekaler till vädret skulle bli bättre och varmare. Hur som nästa dekaltrimmning får bli i maj-juni nu bara för att vara 100 % att det inte bli fel.
#17
Felkoden P0420 är tillbaka
. Trots en tidskrävande och grundlig felsökning (tyckte jag) så kom denna check engine lampa tillbaka på instrumentpanelen. Vi har bytt katalysator tidigare och var ganska nöjda med detta i 5 mil tills lampan tändes igen. Det är absolut helt värdelöst, för den där lampan lyser så grymt starkt att man tittar på den hela tiden (även när man kör). Det blir som nått tics man man har att man vet att nått är fel och man vill lösa detta så fort som möjligt.
Vart ligger felet då
. Ingen aning faktiskt. Jag har heller inget direkt fel att gå på heller. Volvon går hur fint som helt och har inga som helst driftstörningar. Det är möjligt att jag känner nått litet hugg nån gång ibland. Skulle kunna vara nått i bränslesystemet. Jag har tidigare haft i en flaska bränsle rengöring från Biltema. Ja vad ska man hitta felet ? Det är inte säkert jag kommer hitta felet heller, på denna årsmodell så kan det vara rejält klurigt att lyckas släcka denna felkod och Check Engine lampa. Nånstans måste man börja och det känns inte helt fel att byta dem vanliga service delarna som tändstift, luftfilter, olja och oljefilter och som en extra bonus så byter vi även tändspolarna ( alla 5 stycken). Ja ni har videon när vi gör detta på denna länk. Klicka gärna en tumme upp och glöm inte att prenumerera på kanalen
https://youtu.be/F-cgOBWbj4A?si=Ykah7...DMKmyMUa52
#18
Jäkla skit sådant där!
Är så jäkla svårt att felsöka när det inte finns något uppenbart fel...
#19
Ja försöker att sikta in mig på bränslesidan lite mer nu gällande lösningen på felkoden P0420 som betyder att katalysatorn inte renar effektivt. Som vi vet sedan tidigare så är Katalysatorn bytt samt tändstift, tändspolar, filter och olja. Idag byter vi bränslefiltret på denna Volvo V70. Siktet är inställt på att kunna byta spridare men för att komma dit så behöver vi ta reda på vissa saker först
. Byte av soppa filtret är en del av denna process.
Färskt Volvo original filter sitter nu på denna Volvo. Nollställde felkoden och ser om den kommer tillbaka. Men troligtvis gör den det så då är det en kompressionsprov som står på listan.
#20
Blev katten bytt till en original igen?