Ämne: Volvosweden Volvoforum :: GSX 1100 -80 "Scrambler bygge"
#1
Har idag varit till Holmsund 2,5 mil utanför Umeå, en resa på 50 mil typ och hämtat min andra Suzuki.
Denna gången blev det ett projekt igen men av en GSX1100 1980, var på sin tid en av dem snabbaste motorcyklarna i världen men ca 100hk under tanken..
Denna har gått 3500 mil och är helt nerskruvad.
Vet inte så mycket mer egentligen.
Här några bilder på KAOSET då..
Inpackat och redo att vända hem då.
Hemma igen och allt är inne i Verkstan (förrådet jag har).
Titta en motor på arbetsbänken
#2
Men du 3500 mil, det är väll nästan så att den nyligen rullat ut från fabriken ?
Nu börjar det bli ont om plats där inne i verkstan
. Det ska bli faktiskt rätt spännande att se om du får ihop detta projekt istället då. Har du fått alla delar nu till denna ?
#3
Tog ner hojen till jobbet och tvättade av den och tog denna bilden..
#4
Ja den där kan nog frän när du får på lite grejer
. Nu kan du försöka hitta nån nerförsbacke och test åka med den
. Är det mycket kromdetaljer på en sån här cykel ?.
#5
Varit nere och letat fram kåpor och bakskärm och kollat av hur jag vill ha det. och det blir som på bilderna en förkortning av ramen bak med ca 15cm
Sen har jag skaffat mig ett nytt styre då de gamla var SÅÅ fult
#6
Roligt att se din cykel börjar på sin resa att bli ihop skruvad
. Hur förkortar du ramen nu då ? Blir det att kapa och svetsa så den blir kortare ?. Styret var lite annorlunda stuk på än det som sitter på. Detta ör faktiskt riktigt intressant att följa.
#7
Sladdaren skrev:
Men du 3500 mil, det är väll nästan så att den nyligen rullat ut från fabriken ?
Nu börjar det bli ont om plats där inne i verkstan
. Det ska bli faktiskt rätt spännande att se om du får ihop detta projekt istället då. Har du fått alla delar nu till denna ?
Ja hojen e knappt inkörd. Det är inte så mycket krom på dessa e typ framgaffeln, styret och lite på luftburken.. Men de kommer att bli sjukt lite kvar av den vara när jag är klar
#8
Varit nere och plockat på lite igen.. Denna gången med 1100an och inte 750n..
Plockade fram lampkåpan och lyktan idag.. Satte ihop dem och damn
Sen var jag tvungen att provmontera mätarhuset idag..
Förgasarna till 1100an är nerplockade och sorterade..
SEN REN JÄVLA MARDRÖMEN
Hur svårt skall det vara att märka upp när man demonterar..
#9
Riktigt pimp på denna lykta. Det är inte så ofta man ser dem färgerna på delar längre
. Ja det finns dem som demonterar så här som gillar den mer avancerade påmonteringen senare
. Förresten, hade du tagit motorcykel kortet ? eller hade du bara slutprovet kvar ? eller.
#10
Sladdaren skrev:
Riktigt pimp på denna lykta. Det är inte så ofta man ser dem färgerna på delar längre
. Ja det finns dem som demonterar så här som gillar den mer avancerade påmonteringen senare
. Förresten, hade du tagit motorcykel kortet ? eller hade du bara slutprovet kvar ? eller.
Lampan e FET.. Och den kommer att lackas om snart.. Ja jag förstår inte denna typen av demontering, min 750 är ännu värre i sina lådor.
Nä fan jag har inte ens börjat med kortet än.. Men det skall vara klart till nästa sommar.. Alltså 2024.
#11
Är nere till o från och fixar och sorterar upp allt.. De e mycket oodrning vill jag lova.. Och allt jag börjar med e fel på..
Började med Framgaffeln som någon tidigare ägare bytt ut mot en annan 750 gaffel.. Så jag vill ha igen denna då den hör till hojen..
Ser ju kanonfin ut när man tittar men hittar några fel tyvärr.
Som här gängpaj i airsupporten till gaffeln (vet ej hur det skall funka men de måste funka om man skall ha denna gaffeln. )
Dessa konsoler med gängorna koster 500:- st och med skruvar mm skulle de gå på 2lök. Men hitta de i USA på ebay så de är beställt.
Någon har gått lös med svetsen på utblåset då
Har även bestämt mig för vilka däck de blir. Dunlop Trailmax Raid heter dem..
Har även börjat kolla motorn.. Tänkte lägga på toppen mm men där gick man bet då fler bultar hade gått av.. Dessa e beställda..
Specialnyckel samt 9mm för att kunna ställa in rätt ventilspel sen..
Har även hittat handbromsdelen och denna får jag snällt byta med..
#12
Nu har du fått fart Braweis
. Man skulle vilja säga att det är en klåpare som haft cykeln tidigare men den är från 80 talet så då blir grejerna och delarna på detta vis. Så nu har du startat en inköpslista på denna hoj också, det är faktiskt rätt kul att få veta priser på delarna. Motordelar mellan bilar och hojar skiljer sig kanske inte så mycket (
man känner sig lurad vilket fall som helst ). En kul tråd och uppdatering Braweis. Hoppas du inte stöter på så mycket stopp och bromsar i detta nu
#13
Då har det varit rätt lugnt ett tag, varit tvungen att invänta delar eller í detta fall skruvar och o-ringar för att få på toppen tex
Har köpt blinkers med
Sen ringde en vän igår och undra om jag ville ha hans sjukhussäng. Givet sa jag och 15 min senare var den här.
Ut i garaget som nu blivit MC verkstad på heltid.
Planen för detta underrede är att bygga en MC lyft, så har nu efterlyst en bänkskiva 2000x600mm typ ikea skiva samt 2 st vinkeljärn 30x30mm 2000mm långa.
Har sedan innan 20x20mm vinkeljärn ca 1m lång..
Kollade lite på google och fann att Biltema har dessa profiler hemma för 125:- st.. Så vart en sväng igår eftermiddag. Så bara skivan kvar nu..
Har en skiva redan innan men den e för kort. Så den fick bli ett avlastningsbord i garaget nu..
Thats it for now..
#14
Jaha en sjukhus säng till mc lyft
det var tyo en mcgyver grej. Snygga blinkers till hojen
#15
Sladdaren skrev:
Jaha en sjukhus säng till mc lyft
det var tyo en mcgyver grej. Snygga blinkers till hojen
Ja det är tydligen fler än jag som gjort lyft av dessa underreden
Ja dem e najs..
#16
En lite uppdatering till då..
Har påbörjat de största jobbet av allt på hoj nu, detta är då sadeln.. Har kapat upp den gamla sadeln nu i mindre bitar som skall moddas ännu mer..
Sen skulle jag byta gummit på bromscylindern bak då de var sönder.. Men jag ser efter jag tog bort de gamla gummit att jag inte hade behövt köpa något nytt då hela cylindern är passé. Så det blir samma bak som fram bromscylinder ifrån en 2008 Yamaha FZ6. Och då kan man undra varför
Jo för att jag hade dem hemma redan
#17
Nu grejas det för fullt med cykeln
. Det är kul att se framstegen
.
#18
Ja då var man igång igen då, Men det är som att ta 1 steg fram och 3 steg tillbaka.
Planen var att få på Toppen och kammarna för att kolla så att inte kolvarna tar i ventilerna då toppen är planad.
Här packning på..
Här har jag även fått dit styrrören som sitter längst på var sida av cylindrarna
Har har jag fått på toppen för 3:e gången..
Men längre kom jag inte denna pga denna bulten, som tyvärr är skev.
Har nu beställt denna bult och en sats med halvmånar som vi kommer till när det är dags
Hittade en styrhöjare i eb av lådorna så jag montera dit de för att kolla hur de såg ut.
Tycker att styret hamnar i bättre höjd nu så de får sitts så länge..
#19
Ja jäklar den va skev den bulten
. Märkte du detta innan du försökte skruva i den ?.
#20
Sladdaren skrev:
Ja jäklar den va skev den bulten
. Märkte du detta innan du försökte skruva i den ?.
Ja så fort jag tog den i handen