Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo V70N årsmodell -04 Besiktad och såld
#1
Ja här är det nya projektet. En Volvo V70N från 2004 med lite fix här och lite fix där. Den stora motorn på 210 hästar och automatlåda. Det är min första bil med automatlåda. Snacka om att det känns skumt att köra automat, på vägen hem med denna så ville man växla
. Den är ganska så fin i lacken förutom på bägge framskärmarna.
Bakluckan är full med hundhår som jag lär dammsuga bort ganska snarast. Är så grymt allergisk mot en viss typ av hundhår. Annars är den utrustad med lastgaller och insynsskydd.
Vi fortsätter rundvandringen och ser att det har även en bakspoiler men inbyggt bromsljus. Riktigt snyggt och sexigt
.
Denna bakre torkararmen vill inte fungera. Vet inte ännu om torkarmekanismen har kärvat ihop eller om det behövs en ny torkarmotor. I regnet idag skulle jag backa ut och då blev det ett sånt oljud från bakre torkaren. Det är ju så på dessa bilar, Volvo V70 att dem känner igen om det regnar ute, och då vid backning startar den bakre torkararmen automatiskt. Så oljud blev det så det finns nått liv i denna bakre torkare.
Inuti kupén så ser det rätt hyggligt ut förutom att någon har lagat förarstolens ryggstöd med buntband.
Oj vad är nu detta ? en rör sticker långt ut. Undrar om man kan köra in med detta långa slutrör till bilprovningen
. Har en ljuddämpare till Volvo S80 i garaget som jag funderar att sätta dit istället.
Den vänstra framskärmen är lite rostig och börjar flagna. Blir troligtvis att fixa denna med lite spackel och färg till sommaren.
Den högra framskärmen på denna Volvo V70 ser ännu värre ut än på den vänstra sidan. Denna är lagat med silvertejp. Och det är som vi alla vet att det som inte kan lagas med silvertejp är ingen mening att lagas alls
. Den här sidan kan vi göra ett experiment på senare. Fixas till måste det göras iaf.
Tonade rutor åtminstone så man inte ser in i bagaget
.
Och till sist det roliga. Den har gått 44.000 mil denna Volvo. Men låter riktigt fint i motorn och i växellådan. Ska blir ett kul projekt detta, är en hel del att fixa med om man säger
.
#2
Härlig bil de.. Lagomt med power i omkörningarna med.. GRATTIS..
#3
Tack Braweis
Förhoppningen är att den ska kunna gå igenom nästa besiktning utan alltför stora ansträngningar
.
#4
Spolarna till framrutan vill inte fungera på denna Volvo V70. Jag hör inte spolarpumpen när jag trycker på spolararmen i bilen
. Så vid lite felsökning så hittade jag på att spolarpumpen är trasig samt att spolarvätskebehållaren är lagad med silvertejp
. För den som vill se hur felsökningen på framrutans spolare går till och hur man byter spolarpumpen och spolarvätskebehållare på Volvo V70 kan se guiden på denna länk
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=536
Blev mätning med multimeter på kontakten till spolarmotorn. Jodå kontakten gav utslag på 12 volt men inget liv på pumpen när kontakten var inkopplad. Så blev att byta spolarpump.
Bytte även ut den silvertejpade spolvätskebehållaren
.
Blev mycket bra till sist. Ny pump och ny spolarbehållare från skroten. Nu fungerar det åtminstonde till att rengöra framrutan. Bakrutan däremot behöver vi byta torkararms motorn så det blir i en annan uppdatering.
Samtidigt som jag bytte spolarvätskebehållare så beställde jag nya spolarmunstycken från Fruugo. Eftersom det var munstycken som inte passade helt 100 som satt monterade nu så valde jag dem som är vinklade till V70. Då munstyckena är vinklade så får man på dem små plastlocken som sitter på undersidan av montorhuven.
Dem vinklade munstyckena till vänster och dem som var monterade tidigare till höger.
Nu sitter dem nya munstyckena på och fungerar finemang.
#5
Då har vi kommit till felsökningen av handbromsen eller som det också kallas parkeringsbromsen. Jag tror det bästa är att undersöka och se hur det ser ut bakom den bakre bromsskivan. Här har vi tagit bort hjulet och då ser man också att bromsskivan bör nog bytas. Det är inte den vackraste bromsskivan.
Jag ser också att momentstaget är rostskadat och ska behövas bytas. Så det skriver vi ner på beställningslistan på en gång.
På nästa bild så ser har jag tagit bort bromsoket och handbromsbackarna. Nu kommer man åt att se hur vajern ser ut och fungerar.
Man brukar kunna röra vajern fram och tillbaka, åtminstone om man drar och släpper på handbromsspaken inne i kupén. Men här händer ingenting så jag tror handbromsvajern kärvat ihop helt och hållet. Jag provar ändå att spraya in rostlösning inuti vajern så får det stå över natten.
Ni ser på nästa bild att bromsskölden har rostat ihop där bromsbackarnas monteringsfjädrar ska låsas i. Vi försöker att lossa på bromsskölden här så vi får titta på den lite närmare.
Här har allt skrot samlar sig i en hög. Bromsskivan, handbromsbackarna och den trasiga bromskölden. Vi får lägga till en ny bromssköld på beställningslistan. Tror ändå att bromsbackarna får klarar sig ett tag till. Att fixa en fungerande handbroms kommer sticka iväg ändå ganska mycket i pengar.
Handbromsbackarna får gå ett tag till. Även monteringsfjädrarna till handbromsbackarna får vi återanvända ett tag till. Själva handbromsmekanism armen till vänster i bild måste vi få lite mer rörlighet i. Blir att snygga till den och spraya på lite rostlösning, så ska den nog får lite mer rörlighet
.
Förutom att handbromsvajern till vänster hjul verkar helt orörlig så får vi kontrollera den främre vajern som finns placerad under mittkonsolen. Så vi får montera bort hela konsolen för att kunna se vad som döljer sig där.
Nu har vi lossat på hela mittkonsolen. Ni som vill veta hur avmonteringen går till så finns det guiden här på forumet.
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=524
Det enda som blir kvar är handbromsdamasken. Nu kan vi undersöka den främre handbromsvajern.
Den vänstra vajern verkar stel och orörlig. Så jag tror vi bestämmer oss nu för att lägga till en ny vajer på inköpslistan. Men jag köper ändå 2 vajrar om vi ska skifta ut bägge när vi ändå är igång.
Ja vi förbereder för att montera dem nya handbromsvajrarna. Så baksätets sittdynor måste väck.
Sittdynorna i baksätet är bortmonterade. Nu måste vi lyfta på tygmattan lite grann för att komma åt att dra ut och in med dem nya vajrarna.
Dem här clipsen håller tyget sträckt och på plats. Bara att bända loss dessa med en mejsel.
Plastpanelerna vid bakdörrarna måste knäppas loss. Dessa är också med och håller tygmattan på plats. Bara att bända loss försiktigt. Dessa plastpaneler har förmågan att kunna spricka lätt.
Den här tygmattan är hård och man bör nog ta hjälp av något som kan hålla den så länge man ska byta vajer. Jag tog hjälp av en träplanka. Nu har vi förberett bytet av handbromsvajrnarna på denna Volvo V70N.
#6
Mitt i felsökningen med handbromsen så fick vi fingrarna på ett nytt gångjärn till tanklocket. Finns video på när vi byter detta gångjärn
.
YouTube video
#7
Då har det kommit hem lite delar till den röda V70n. Först ett par nya bromsskivor bak, det blev den billiga sorten och märket Ridex.
Men det ska nog inte vara nån större skillnad mot dem dyrare bromsskivorna som finns. Dessa lär sitta som fisken i vattnet
.
Sen har vi då denna splitternya bromssköld. Dem spåren på den gamla bromskölden som ska haka i fjädrarna till bromsbackarna har rostat sönder. Så dessa hakar som ska hålla bromsbackarna på plats ser fina ut
.
Samt 2 x nya bromsvajrar. Finns en hel del olika bromsvajrar att välja mellan, men jag tror jag valt rätt här
.
Den ände av bromsvajern ska in bakom bromsskivan.
Och denna ände ska kopplas i den krok som finns under mittkonsollen.
Jag beställde en handbromsvajer även åt den andra sidan om jag skulle behöva.
Kanske ni ser bromsvajerns artikelnummer. Finns som sagt en hel uppsjö av vajrar.
Sedan kom det även ett nytt momentstag bak, eller som det kallas bakre länkarm.
#8
På den vänstra sidan så kärvade handbromsen. Jag beställde hem två handbromsvajrar om jag skulle behöva byta även på den högra sidan. Hur man byter handbromsvajer på denna Volvo V70N kan ni se på denna video guide på Youtube
https://youtu.be/0Q73FNjtE1I.
Som jag sa så gick vajer bytet ganska enkelt på den vänstra sidan. Nu ser och märker jag att även den högra sidan av handbromsen kärvar så det var tur jag beställde en extra handbromsvajer. Den högra sidan visade sig bli struligt och svårt att byta
. Det slutade med att jag var tvungen att köpa nya delar även till högra sidan, även en ny handbromsvajer trots att jag redan hade en helt ny.
Fick köpa en ny handbromsvajer, bromssköld samt monteringssatsen till handbromsbackarna på Biltema. Även en ny bygelsats på Mekonomen. Här nedan kommer lite bilder och förklaring till varför den högra sidan blev så jobbig att byta.
När hela högra sidan också var bytt så kärvade vajern jag köpte från Autodoc
. Med ett par timmars felsökning så kom jag på varför! Den bygeln (hållaren )man ska byta från den gamla till den nya vajern var för utsliten. När jag drog i handbromsen så fastnade hållaren i plasthuvudet på änden på vajern. Handbromsvajern ville inte gå tillbaka utan man fick trycka tillbaka vajern. Ja det blev att börja om från början
.
Här nedan har vi monterat bort både Hjul, Bromsok hållaren, bromsok, bromsskiva, handbromsbackar och bromssköld. Det enda som sitter kvar är den själva mekaniska låsbygeln eller kroken till handbromsen.
Jag fick köpa en sprillans ny bygelsats till högra sidan på Mekonomen för 162 kronor. Detta på bilden nedan är den gamla men saknar själva (hållaren) som var det egentliga problemet. Vi byter både kroken och hållaren eftersom dem ingår i ett kit med bygelsatsen.
Även bromsskölden behövdes bytas på den högra sidan. Eftersom stället där man ska låsa handbromsbackarnas låsfjädrar ska hakas på var sönderrostat på denna sida också.
Bromsskölden sitter med 4 x 12 mm bultar. Det blir så skitigt och smutsigt runt den gamla bromsskölden att det är bäst att göra rent noga innan monteringen av den nya skölden.
Jag smetade på kopparpasta där handbromsbackarna ska ligga an. Även skydda stället mot rost där man låser fast handbromsbackarna med låsfjädrarna.
Alla delar ska rengöras. Vi använder dem gamla bromsbackarna eftersom det är mycket kött kvar på dessa. Bromsoks hållaren, Bromsokets glidpinnar, byglar och allt runt i kring.
Bilden nedan ser man att vi har monterat på den sprillans nya hållaren som den mekaniska handbroms kroken ska fästas i. Den här nya hållaren skrapar inte i inuti plasten utan släpper tillbaka vajern fint både i spänt och ospänt läge.
Den nya handbroms bygeln (kroken) är på plats. Smörj in bygeln med kopparpasta där den mekaniska delen är placerad.
Här har jag fäst handbromsbackarna med dem nya låsfjädrarna.
Sist men inte minst dem nya fjädrarna som ska hjälpa till att lossa på handbromsbackarna när man släpper på handbromsspaken inne i bilen. Denna på bilden är den lilla fjädern och den lättaste att få på plats. Den stora fjädern är lite klurig men du kanske kan se på videon vad som är enklast att göra för att få på den.
#9
Vart bra de där... MEN SNÄLLA
Sluta använda kopparpastan
Använd ist aluminiumpasta eller keramisk pasta. GRYMT mycket bättre
#10
Kopparpasta har fungerat fint för mig och min gamla farfar
. Men jag ska ta ditt tips i tankarna och tumla runt det lite i huvudet.
#11
På denna Volvo V70n från 2004 så är också bensinfiltret bytt nu. Videon när vi byter bensin filtret kan du hitta på denna länk
https://youtu.be/0TzWM5H41lI. Detta gick inte riktigt så bra som jag hade vilja det skulle gjort men det får ni se i filmen. Ge gärna videon en tumme upp och prenumererar du inte tidigare så gör gärna det också
.
Och vilket miltal som detta soppafilter blev bytt
#12
Sladdaren skrev:
Kopparpasta har fungerat fint för mig och min gamla farfar
. Men jag ska ta ditt tips i tankarna och tumla runt det lite i huvudet.
Använde kopparpasta jag med innan. Men sen efter jag hitta alupastan så går jag aldrig tillbaka
#13
Braweheart skrev:
Sladdaren skrev:
Kopparpasta har fungerat fint för mig och min gamla farfar
. Men jag ska ta ditt tips i tankarna och tumla runt det lite i huvudet.
Använde kopparpasta jag med innan. Men sen efter jag hitta alupastan så går jag aldrig tillbaka
Har sett faktiskt mer och mer att kopparpasta är på väg ut ur tiden
. Jag ska köpa mig en annan tub av nått när denna koppartuben är slut
#14
Släpvagnskontakten hänger bara i sladden och jag tror att detta gillar inte bilprovningen
. Så har funderat på att svetsa fast hållaren för kontakten igen men så hittade jag denna hållare för dragkrokens kontaktdosa.
Här ser man tydligt att kontakten hänger och släpar i kabeln för att fästet rostat av. Har läst att besiktningen inte gillar att den hänger så oftast blir det en tvåa på detta.
För att montera den nya hållaren så måste man ta av hela kontakten. Då blir det ett ypperligt bra tillfälle att rengöra släpvagnskontaktens anslutningar.
Sen fäster man bara denna hållare på kopplingsarmen
. Jag hoppas detta går igenom bilprovningen.
Dragkrokskontakten är fäst tillsammans med dragkroksarmen.
Vill man se hela guiden hur man fäster denna släpvagnshållare så finns den på denna länk
http://www.volvosweden.se/readarticle...cle_id=584
#15
Det läcker olja på konstiga ställen vid motorn. Så vi ska titta om det är stopp i vevhusventilationen. Det finns en video som jag gjorde under detta arbete, den kan du hitta här
https://youtu.be/P0ckhP4QujM. Det är mycket som måste skruvas bort innan vi kommer till vevhusventilationens slangar och oljefälla. Här har vi tagit bort spridarna. Kontrollera att alla o-ringar är hela på spridarna.
Den här slangen som sitter mitt på insuget är svår att lossa. Min gick sönder så jag fick införskaffa en ny.
När vi väl har lossat och tagit bort delar så kommer vi till oljefällan. Det är olja överallt
.
Det är totalt stopp i oljefällan. På motorblocket är hålen till vevhusventilationen helt igensatta. Här får vi rengöra allt vad vi orkar.
Det är vanligt att vevhusventilationens lilla plaströr går sönder på dessa Volvo modeller. Ett nytt sådant här plaströr ligger på cirka 400:- och det känns ansträngande för plånboken just nu så det blir en egen ide, trodde jag. När jag läste efteråt så fick jag reda på att fler har provat samma åtgärd som jag. En liten slang i nästan samma diameter och tjocklek. Vi får testa detta och se hur motorn är och mår med detta
.
Nya packningar fick jag införskaffa till både insug och termostathus.
Efter mycket rengöring och ihop montering var det dags att prov starta. Den låter fint i motorn och går fint efter denna operation.
#16
Hade 2 flaskor med Biltemas fälgfärg kvar efter Röda faran. Så idag blev det en uppsnyggning av V70ins fula och trötta fälgar.
#17
Den silvertejpade framskärmen på den högra sidan var på tiden att göra något åt
.
Denna operation har jag gjort förut på Volvo S80 "Lyxkryssaren" finns en guide på forumet redan.
Fick lite problem med bulten nere vid tröskeln. Denna bult fick jag till sist borra ut
.
Hittade en fin framskärm på skroten. Tyvärr så är det en annan färgkod. Jag har färgkod 612 men denna framskärm har färgkod 601. Ja det får gå ändå, den är ändå bra mycket finare än den som är lagad med silvertejp.
Resultatet då efter framskärms bytet
. Ja vilken skillnad det blev och att det var en annan färgkod syns knappt
.
#18
Det är så SKÖNT att få på en nya skärm..
Gött Jobbat
#19
Efter många timmars jobb med denna Volvo V70 så var det dags för besiktning. V70in fick sig en vaxning och uppsnyggning dagen innan besiktningen. Nu blev den riktigt fin och glänste nog för första gången på mycket länge. Hur många saker har vi åtgärdat på denna Volvo, ja det är nog en hel del men det har varit kul. Det finns såklart mycket jobb kvar som vi man vill fixa men just nu så tror jag att ändå att besiktningsmannen är ganska nöjd med vad jag kommer med.
Dagen före besiktningen.
Hur gick besiktningen idag då ? Jo den gick igenom, dock inte med blankt papper men behöver inte besikta om. Jag hade missat ett positionsljus på vänstra sida. Samt att avgassystemet hänger i slutröret. 2 lätta saker att fixa. Besiktningsmannen sa även att det syntes att jag hade fixat och grejat med bilen. Titta man lite noga på besiktnings protokollet så ser man att det var gränsfall den gick igenom. Broms värdena var precis inom gränsen och samma sak med lambda värdet. Men det var skönt att den gick igenom
Skapat av
kimb0 den 12-07-2023 19:29
#20
Börjar ju se rikigt fin ut
har smygläst lite ibland så har ju sett vad du pillat med.
Skönt att den gick igenom även om de vart gör de själv 2
r.
de va ju inga tråkiga saker o fixa