Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Lös kabel och B230FD som går riktigt illa -Löst
#1
Hej, har problem med bilen som bara går sämre och sämre. Bytte dumt nog kamrem innan jag löst problemet med lite ryckig gång innan bilen blivit varm. Nu går den otroligt illa när den är kall, man får pumpa med gasen och kan nätt och jämt hålla liv i den. Går lite bättre när den blivit varm men fortfarande inte bra. Tvekar vid gaspådrag, åker upp och ner i varvtal. Skjuter inte. Öppnar man huven känns motorn väldigt varm trots att tempmätaren visar normalt värde. Kliar mig i huvudet och felsöker. ...och i samband med felsökning hittar jag denna lösa kabel i närheten av grenröret. Någon som vet vart den går? Har en Webasto bensinvärmare precis i närheten. Motor B230FD, allt original. Nya stift, ny olja och filter, alla remmar bytta, i övrigt regelbundet servad och välhållen.
Inga felkoder alls. Har tom kört diagnostiken för spjälläge, elfläkt, rubbet. Allt ua såvitt jag kan bedöma. LMM ryckt och då går den sämre.
Tar tacksamt emot ideer om saker att kolla upp, och även om vart kabeln går. Jag tror inte själv att den är viktig men kan givetvis ha fel :-) Tror inte jag gjort något fel vid kamremsbytet men ska kika på den biten imorgon igen.
#2
ser ut som en typ av lambda men ändå inte.. men dem har ju inte plast i änden så.. Finns inga nummer på den ??
#3
Nej, ingenting, har dock fått tips om att det kan vara till en extern mobilantenn. Undrar om det inte stämmer.
#4
redvolvo skrev:
Nej, ingenting, har dock fått tips om att det kan vara till en extern mobilantenn. Undrar om det inte stämmer.
Kan med en stor säkerhet säga att det inte är en mobilantenn. min första fråga e då varför skulle man montera den så i motorrummet ??
samt att kablarna är precis som på en lambda, värmeskyddade
Blir fundersam på vad de kan vara.
#5
Det sitter en Webasto motorvärmare (bensin) precis intill. Jag vet att det fanns någon väldigt fancy lösning där man kunde slå på motorvärmaren mha samtal till GSM-mottagare. Hade en "Jag blir varm av min Webasto"-dekal i vindrutan förut. Vet att Ericssonmobilen monterades ur innan jag köpte bilen för 20+ år sen.
Var ska lambdan sitta, kan kika efter den, sitter den på plats har vi ju uteslutit den. Bilen har bara tutat och gått lääänge så jag har egentligen inte bekantat mig så noga med den. Bara lämnat in den för regelbunden service.
#6
Lambdan sitter på avgasröret innan katten eller på katten..
#7
Ja du, vid första blick så vill jag nog också ha denna som en lambdasond, men ändå inte
. Och är detta en lambdasond som inte sitter på plats så är det garanterat det som gör att bilen går så dåligt. En lamdasond lossar juh inte så lätt, oftast sitter dessa inbrända och är stenhårda att lossa på. Vilken årsmodell är det på Volvon ?. Går kanske att läsa ut några felkoder ?.
#8
Hej, har inte hunnit kika än, det är en 945 GL 1993 med B230FD, 34000 mil, har alltid gått som en klocka tills nu. Regelbundna byten av olja, filter, stift. Även ganska regelbunden service fram tills cirka 5 år sen. Inga felkoder alls på diodgrunkan (A och B-modulerna). Har kört diagnostiken utan några felkoder alls. Funderar en hel del på bränslepump(arna?). Tror jag börjar med att kika att lambdasonden ej lossnat, sen att kamremmen sitter rätt, och tar därefter ett kompprov. Efter det finns det väl minst 1000 saker att kolla :-) Tar gärna emot tips om felsökningsordning.
Fick tips om att det är en FME-kontakt, hona.
Redigerat av
redvolvo den 12-06-2020 17:31
#9
Liten uppdatering:
Chansade på att byta LMM trots att egentligen ingenting talade för att det var den:
- Inga felkoder
- Lambdalampan lös inte
- Körde diagnostiken utan anmärkning
- Ryckte LMM-kontakten och bilen gick då sämre
- LMM var rengjord
...och ändå var det den. Bilen går nu fint igen. Ryckigheten från förr också borta. Bara att hålla tummarna för att det förblir så. Intressant att det var den trots att allt pekade på motsatsen. Trådarna inuti var hela.
Den mystiska kabeln måste jag be att få återkomma till, ska lysa runt och kolla ordentligt. Tror ändå inte den går till lambdasonden eftersom bilen går såpass bra nu igen.
Enda kvarstående orosmomentet är att jag tycker motorn blir lite varm trots att tempmätaren står stadigt mitt i det normala. Elfläkten startar inte efter körning. Har kört diagnostiken och fläkten går då på halv- och helfart så det är inget fel på själva fläkten. Mätte med temperaturpistol, och 2 minuter efter längre körning håller kylarslangen 88 grader, blocket runt 75-80 (minns ej exakt) och grenröret mätt några cm från anslutningen till motorn 210 grader. Är detta normala värden, någon som vet?
#10
Var kul att det fungerade med ny lambdasond
. Vad gäller temperaturen på motorn så vet jag inte om det är normalt värde detta. Får du problem med värmen så startar du bara en ny tråd så får vi detta i databasen också
. Kul om du kunde lista ut vad den skumma mojängen är.
Vi låser tråden då felet på detta verkar åtgärdat
//admin