Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 240 1983 D24 Nya fram och bakfjädrar
#2
Ja där har han nog något att sätta tänderna i.
Vad är planen för den då?
#3
InTheWhite skrev:
Ja där har han nog något att sätta tänderna i.
Vad är planen för den då?
Först är det nog att försöka få nya fjädrar både bak och fram på denna. Fjädrarna är på gång till nästa vecka. Sen måste nog avgassystemet ses över lite
. Hade visst nyligen varit nån flygande besiktning på denna Volvo så därför ville ägaren bli av med den.
#4
Nu skall jag inte vara sån, men hade min son kommit hem med den så hade han fått parkera den någon annanstans och sen sålt den igen
#5
Braweheart skrev:
Nu skall jag inte vara sån, men hade min son kommit hem med den så hade han fått parkera den någon annanstans och sen sålt den igen
Ja som tur är så bor han inte hemma längre. Men detta blir nog ett kort projekt då det är lite mycket att greja med. Imponerande hur grymt bra denna gamling går
. Axxar på ordentligt fint på motorvägen. Märkte lite nu att det inte är så där väldigt lätt att hitta skrotdelar till denna i närheten, tråkigt nog
#6
Sladdaren skrev:
Braweheart skrev:
Nu skall jag inte vara sån, men hade min son kommit hem med den så hade han fått parkera den någon annanstans och sen sålt den igen
Ja som tur är så bor han inte hemma längre. Men detta blir nog ett kort projekt då det är lite mycket att greja med. Imponerande hur grymt bra denna gamling går
. Axxar på ordentligt fint på motorvägen. Märkte lite nu att det inte är så där väldigt lätt att hitta skrotdelar till denna i närheten, tråkigt nog
Nej det börjar tunna ut på skrotarna tyvärr! Kan se det även vad gäller delar till 7/940.
#7
Jobbet med att få igenom denna på bilprovning är i full gång då
. Nya fram och bakfjädrar ska på plats på denna gamling. Äntligen ska vi prova Biltemas fjäderspännare med artikelnummer 19-1625.
Ska säga att i början när vi använde dessa spännare så var vi väldigt försiktiga, ifall fjädern skulle lossa från hållarna. Men dessa spännare känns väldigt säkra men ÄNDÅ ska man vara mycket försiktig när man håller på detta
. Det är enorma krafter som blir laddade !!!!.
Vi började med vänstra sidan först. Nu sitter det inga fjädrar alls på fjäderbenen så det blir enkelt att lossa dessa.
Nu gjorde vi det enklaste möjligaste för oss. Genom att bara vinkla ut fjäderbenet utanför skärmen. Tyvärr så blir bromsslangarna lite spända men det går med hjälp av lite stöd underifrån.
Eftersom inga fjädrar sitter på kan man enkelt lossa bulten som håller fjäderkoppen på plats 24 mm.
Försiktigt spänner vi den nya fjädern med spännaren.
.
På med den nya fjädern och lås fast den med övre koppen.
Det som blev lite klurig här var denna del. Vet faktiskt inte om man kan kalla detta för spindelled ( men på Volvo 740 är det spindelled som måste på plats ). Här är problemet att få ner detta så man kan skruva fast dessa bultar.
Ny fin fjäder på plats. Gick bra på den här sidan. Högra sidan blir mer klurig !!!
Den högra sidan började bra. Hylsan fastnade
. Men detta var helt vårat fel då man inte ska använda hylsa att lossa bulten i mitten. Men man tar vad man har ibland.
Egentligen ska man använda en djup fast nyckel 24 mm och hålla fast stötdämpar pinnen med en annan nyckel. Men tyvärr saknade vi en djup fast nyckel i 24 mm
Ja detta var inte lättaste att få loss
Blev att kapa hylsan.
Så då. Det gick att använda hylsan ändå efteråt, både att lossa bulten och fästa bulten igen.
Du kan behöva lossa styrleden för att få in den nya fjädern under skärmkanten.
Sådärja. Nya fjädern på plats även här
Lite höjdskillnad nu då
#8
Gott jobbat i vanlig ordning!
Nej hylsa är ju inte optimalt för arbetet, men man får ju ta vad man har ibland.
#9
InTheWhite skrev:
Gott jobbat i vanlig ordning!
Nej hylsa är ju inte optimalt för arbetet, men man får ju ta vad man har ibland.
Ja man får ta egna metoder ibland. Hade 22 mm i djup nyckel. Detta var inte alls nått vidare att använda hylsa på detta men det gick
#10
Då tar vi bakre fjädrarna. Fanns inte mycket kvar av dem gamla. Dem bakre är lättare att byta
Splitter nya bakfjädrar.
Ett rosthål här hittade vi samtidigt
Lossa på den gamla fjädern.
Den gamla fjädern eller biten av den.
Och sen det läskiga att spänna den nya fjädern.
Sådär. då är dem bakre fjädrarna på plats
#11
Se där ja, Lesjöfors fjädrar här med? Det kör jag med på min vite också, bra fjädrar.
#12
Nu skall jag inte vara sån.. Men de spec verktyget som man har till att lossa muttern på stötdämparn på fjäderbenen.. De har jag liggandes
Så krångligt ut sådär..
Sen har jag en uppsättning fjäderben med fjäder liggande med
#13
Braweheart skrev:
Nu skall jag inte vara sån.. Men de spec verktyget som man har till att lossa muttern på stötdämparn på fjäderbenen.. De har jag liggandes
Så krångligt ut sådär..
Sen har jag en uppsättning fjäderben med fjäder liggande med
Ja vi var lite inne på att behöva byta hela fjäderbenet när hylsan fastnade men lite envishet så lyckades det ändå. Ordspråket "rätt verktyg gör halva jobbet" kan man inte annat än att hålla med om
#14
Då var denna Volvo såld..LÅSER TRÅD