Volvos mest ökända segrar i tävlingar
Publicerat av Sladdaren den December 01 2021 13:02:41
Den svenska Volvokoncernen har tillverkat en mängd olika bilar, motorer och utrustning sedan 1927. Tillverkaren har gett ägarna av detta märke en säker och bekväm väg på vägen. Men trots bristen på dynamisk prestanda och hög hastighet har vissa bilmärken under århundraden av märkeshistoria lyckats nå stora framgångar i tävlingar.
Under hela sin historia har Volvo-bilar vunnit många terräng- och rallytävlingar. Detsamma gäller för kaross-tävlingar, där svenska modeller har vunnit titlar och pokaler över hela världen. 2011 blev Volvo fullvärdig medlem i World Touring Car Championship.
Vill du läsa mer så klicka på LÄS MER nedan.
Utökad nyhet
Volvos mest ökända segrar i tävlingar

Den svenska Volvokoncernen har tillverkat en mängd olika bilar, motorer och utrustning sedan 1927. Tillverkaren har gett ägarna av detta märke en säker och bekväm väg på vägen. Men trots bristen på dynamisk prestanda och hög hastighet har vissa bilmärken under århundraden av märkeshistoria lyckats nå stora framgångar i tävlingar.

Under hela sin historia har Volvo-bilar vunnit många terräng- och rallytävlingar. Detsamma gäller för kaross-tävlingar, där svenska modeller har vunnit titlar och pokaler över hela världen. 2011 blev Volvo fullvärdig medlem i World Touring Car Championship.

Det är inte bara roligt att titta på tävlingarna, utan också att satsa på sina favoriter. Den perfekta platsen för detta är Mastercard Casino, där du kan spela slots och göra förutsägelser om olika sportevenemang med hjälp av ett bekvämt och säkert betalningssystem.

Deutsche Produktionswagen Meistershaft

Volvos första stora tävling var det tyska mästerskapet, där Volvo 240 Turbo var tävlingsbidraget, en liten bil med en kraftfull turboladdad motor gömd bakom karossen. Det såg lite tråkigt ut mot bakgrunden av Jaguar, Alfa Romeo, Audi och Toyota, men allt förändrades när Per Sturgeon avslutade det första loppet långt före resten av fältet. Volvo 240 vann också 1986 Australian Touring Car Championship och blev senare mycket populär i street racing. Fram till 1988 var Volvo en av de starkaste konkurrenterna i alla mästerskap i Asien och Stillahavsområdet.

British Touring Car Championship

1997 övergick Volvo från sedans till Volvo S40, en kompaktbil med bättre hantering och effektivare aerodynamik. Förarna kämpade under större delen av den tidiga säsongen med en ledning på 3-4 placeringar, men 1998 tog Rickard Rydell titeln i British Touring Car Championship och tog sedan tillbaka förstaplatsen i Super Touring Bathurst 1000 maraton i Australien tillsammans med sin touringbilsförare Jim Richards. Under flera år hamnade Volvos bilar bland de fem bästa i den brittiska säsongen, men senare, på grund av produktionskonflikter, kom den Göteborgsbaserade bilen inte längre med i BTCC.

Europamästerskapet i touringbilar

År 2001 ersattes personbilen S40 av den nya S60, som skiljde sig från den tidigare versionen med en starkare motor, förbättrad hantering och lättare aerodynamik. Bilen har utvecklats i samarbete med det innovativa företaget Prodrive. År 2001 var den undermålig på Europamästerskapets banor för touringbilar. Men från och med 2002 vann samma Rickard Rydell de följande säsongerna med S60 åtta gånger. Senare blev detta bilmärke en del av en annan Ford-koncern och uteslöts därför från Europamästerskapet. Det var inte förrän 2007 som bilen byggdes igen för hemmasäsongen i Svenska Touring Car Championship, där den presterade mycket bättre och lyckades vinna märkespokalen.

Svenska Touring Car Championship

Sedan 2008 har Volvo-tillverkaren återigen bestämt sig för att experimentera och lanserat C30 som tävlingsbil, med utgångspunkt i erfarenheterna från den tidigare S60-bilen. Under de första turneringarna renoverades bilen i ett försök att förbättra hastigheten och hanteringen. År 2009 vann Tommy Rustad den svenska touringbilstävlingen och 2010 tog förarteamet bakom ratten på C30 den skandinaviska titeln. Volvo var inte begränsad till regionala säsonger. Bilen visade genomsnittliga resultat på världsmästerskapets banor, men felet var inte bilens tekniska egenskaper, utan bristen på erfarenhet på världsscenen.

Världsmästerskapet i touringbilar

2015 förvärvade Volvo varumärket Polestar, som utvecklar bilar för racingsport. På så sätt beslutade den svenska koncernen att befästa sin ställning i tävlingen. 2017 startade World Touring Car Championship, där Ted Björk representerade Volvo Cars. I flera månader har Portugal och Sverige kämpat mot varandra och legat på samma plats i tabellen. Men på grund av ett eget fel passerade Ted Björk olyckligt Thiago Monteiro, som därmed tog hem första platsen med 12 poängs försprång. I slutet av säsongen slutade Volvo på andra plats i mästerskapet.

Slutsats

Den svenska Volvokoncernen har haft tydliga framgångar i racingtävlingar, då deras bilar under flera år har varit en formidabel kraft på världsscenen. Men det har också funnits motgångar när ingenjörer har varit tvungna att göra desperata experiment för att återställa varumärket till dess forna glans. Företaget är nu i toppen av världsmästerskapet, men för att bli den ständiga ledaren måste man återigen överraska alla med innovativa lösningar och förbättra bilens prestanda med hänsyn till tredjepartsfaktorer.