Inspektion och felsökning lambdasond syresensor Volvo V70
Publicerat av Sladdaren den Juni 27 2021 10:05:03
När motorlampan börjar lysa i instrumentpanelen är det lätt att få lite panik. Man kan nästan känna hur alla flugor och dammpartiklar försvinner ur den redan tomma plånboken. Vi har i detta Vlogg 12 avsnitt https://youtu.be/vKvraZf3f2M fått upp en felkod som visar att något inte stämmer med den främre syresensorn eller som det kallas lambdasond på denna Volvo V70. Ägaren har redan bytt lambdasonden till en ny, men felet kvarstår. Det är inte syresensorn i sig som är felet. I den här videon får vi vara med när vi mäter upp förvärmningskontakterna till lambdasonden. Men hur är det med jord kontakten? den får vi inget utslag på att den fungerar. Följ med på denna felsökning och ge dina tips vad felet kan vara.
Glöm inte prenumerera och tumma upp videon. Varmt välkomna till Volvosweden.se
Utökad nyhet
Vad händer när motorlampan börjar lysa i din instrumentpanel?. Jo det betyder att styrboxen har genererat och känner av ett fel och ger därför ut en signal att en felkod har aktiverats. Med hjälp av en felkodsläsare eller OBD2 diagnosenhet så kan du lätt själv läsa av din bils felkoder.
Den här Volvo V70 från årsmodell 2001 har haft problemet ett tag att motorlampan lyser i instrumentpanelen. Ägaren tog sin bil till en Volvo verkstad och fick koderna utlästa. Enligt verkstaden så var det bara att byta lambdasonden eller den främre syresensorn så skulle problemet vara löst.

Ägaren köpte en original lambdasond till denna Volvo och bytte den. Redan efter nån timme efter bytet av lambdasonden så började motorlampan att lysa igen. En sån här syresensor (framförallt) original är inte några billiga delar. Så man tycker att verkstaden borde undersökt felet lite bättre innan dem gav tipset att byta sonden.

I detta Vlogg avsnitt så mäter vi den gamla syresensorn, alltså den sensor som ägaren nyligen bytt ut. Det går snabbt och enkelt att kontrollera lambdasondens förvärmningskablar. Men hjälp av ohm kan vi lätt se att den gamla lambdasonden är helt okey. Vi gör en felsökning på kontakten styrboxen om vägen till eller från styrboxen fungerar. Vi får lätt ett utslag att förvämningskontakterna ger 12 Volt. Men den separata jord kontakten eller jordkabeln får vi inget utslag på.



Vi vet att vi får bra utslag på 12 volt från förvärmningen till syresensorn. Men ett jordfel är det vi får gå på. Vi kopplar i obd2 felkodsläsaren Icarsoft version 2.0 och ser tydligt att lambdasonden inte alls fungerar. En fungerande syresensor eller lambdasond ska pendla hela tiden mellan 0.1 volt och 0.9 volt. På det bilddiagram vi får upp i felkodsavläsaren Icarsoft ser vi endast en rak linje. Eftersom vi inte får nått utslag på att jordkabeln till lambdasonden är inkopplad så borde detta vara felet. Det är alltså inte själva sonden som är trasig utan det klassiska jordfelet som gör så att syresensorn inte fungerar.

Vi kopplar i felkodsavläsaren i en Volvo S80 från samma årsmodell som inte har några felkoder och kontrollerar hur en fungerande lambdasond ska se ut på utläsnings diagrammet. Se gärna Volvoswedens Youtube video när vi felsöker och inspekterar denna syresensor på denna Volvo V70.

Se klippet här
Glöm inte att prenumerera på kanalen om du inte gör det ännu. Ge gärna en tumme upp.