#3
Hittade en begagnat test på
Volvo 940 som tidningen vi bilägare publicerade år 2007. Här tar dem upp dem vanligaste felen på dessa modeller. Så här beskriver dem problem som har rapporterats mest.
Det allvarligaste felet är
oljeläckage från motorn. Om bilen inte servats rätt kan oljan sätta igen vevhusventilationen. Har bilen en lättrycksturbo är det den som rasar först. Ett turbohaveri kan kosta 11 000 till 12 000 kr.
Problem med
vevhusventilationen kan i sällsynta fall leda till motorhaveri. Vanligare är dock att det blir ett övertryck i motorn, som då läcker ut olja till packboxarna. Att byta packboxar kostar oftast 2 500-3 500 kr.
Läckande värmepaket förekommer. Tydliga tecken är om bilen tappar kylvatten, får blöta mattor eller luktar illa i kupén. Ett byte kostar cirka 6 000 kr.
Kopplingen är det en del 940-ägare som klagar på. Det kan handla om exemplar där ägaren slirat på kopplingen så att lamellerna tagit stryk.
Bakhjulsdrift och stark motor har gjort 940 till en populär dragbil. Fast tester har visat att
bakfjädringen är i mjukaste laget. Drar du ofta tunga släp bör du se till att förstärka fjädringen eller montera nivåreglering.
Volvo 940-serien fick en fyra i rostbetyg 1998. Rostrisk på sikt är det för
domkraftsfästet fram, skarvar i batterihyllan och reservhjulsbaljan.
Hela testet hittas här
http://www.vibilagare.se/test/begbil/...-940-12571