#8
På den vänstra sidan så kärvade handbromsen. Jag beställde hem två handbromsvajrar om jag skulle behöva byta även på den högra sidan. Hur man byter handbromsvajer på denna Volvo V70N kan ni se på denna video guide på Youtube
https://youtu.be/0Q73FNjtE1I.
Som jag sa så gick vajer bytet ganska enkelt på den vänstra sidan. Nu ser och märker jag att även den högra sidan av handbromsen kärvar så det var tur jag beställde en extra handbromsvajer. Den högra sidan visade sig bli struligt och svårt att byta
. Det slutade med att jag var tvungen att köpa nya delar även till högra sidan, även en ny handbromsvajer trots att jag redan hade en helt ny.
Fick köpa en ny handbromsvajer, bromssköld samt monteringssatsen till handbromsbackarna på Biltema. Även en ny bygelsats på Mekonomen. Här nedan kommer lite bilder och förklaring till varför den högra sidan blev så jobbig att byta.
När hela högra sidan också var bytt så kärvade vajern jag köpte från Autodoc
. Med ett par timmars felsökning så kom jag på varför! Den bygeln (hållaren )man ska byta från den gamla till den nya vajern var för utsliten. När jag drog i handbromsen så fastnade hållaren i plasthuvudet på änden på vajern. Handbromsvajern ville inte gå tillbaka utan man fick trycka tillbaka vajern. Ja det blev att börja om från början
.
Här nedan har vi monterat bort både Hjul, Bromsok hållaren, bromsok, bromsskiva, handbromsbackar och bromssköld. Det enda som sitter kvar är den själva mekaniska låsbygeln eller kroken till handbromsen.
Jag fick köpa en sprillans ny bygelsats till högra sidan på Mekonomen för 162 kronor. Detta på bilden nedan är den gamla men saknar själva (hållaren) som var det egentliga problemet. Vi byter både kroken och hållaren eftersom dem ingår i ett kit med bygelsatsen.
Även bromsskölden behövdes bytas på den högra sidan. Eftersom stället där man ska låsa handbromsbackarnas låsfjädrar ska hakas på var sönderrostat på denna sida också.
Bromsskölden sitter med 4 x 12 mm bultar. Det blir så skitigt och smutsigt runt den gamla bromsskölden att det är bäst att göra rent noga innan monteringen av den nya skölden.
Jag smetade på kopparpasta där handbromsbackarna ska ligga an. Även skydda stället mot rost där man låser fast handbromsbackarna med låsfjädrarna.
Alla delar ska rengöras. Vi använder dem gamla bromsbackarna eftersom det är mycket kött kvar på dessa. Bromsoks hållaren, Bromsokets glidpinnar, byglar och allt runt i kring.
Bilden nedan ser man att vi har monterat på den sprillans nya hållaren som den mekaniska handbroms kroken ska fästas i. Den här nya hållaren skrapar inte i inuti plasten utan släpper tillbaka vajern fint både i spänt och ospänt läge.
Den nya handbroms bygeln (kroken) är på plats. Smörj in bygeln med kopparpasta där den mekaniska delen är placerad.
Här har jag fäst handbromsbackarna med dem nya låsfjädrarna.
Sist men inte minst dem nya fjädrarna som ska hjälpa till att lossa på handbromsbackarna när man släpper på handbromsspaken inne i bilen. Denna på bilden är den lilla fjädern och den lättaste att få på plats. Den stora fjädern är lite klurig men du kanske kan se på videon vad som är enklast att göra för att få på den.