Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Motorn överhettar på Volvo 945 Turbo årsmodell 1996 - vattenkylningen funkar inte som den ska

Skapat av Alwe den 19-07-2022 22:37
#5

Hej igen!

Efter noga övervägande och eftersom jag inte lyckades hitta nåt om hur man gör rent kylkanalerna på min 940 eller var de ens sitter så
köpte jag hem en helt ny vattenpump och bytte den till att börja med vilket tyvärr visade sig vara bortkastade pengar så vi kan lägga det
till listan av kollade delar. Men för att se det positivt kanske man börjar närma sig den felande länken, hur mycket finns det kvar att kolla
i kylsystemet liksom?

Oljan under oljelocket ser helt ok ut, inget vatten i den.
Men jag har förstått att det där med trasig / sliten / gammal topplockspackning kan vara lite lurigt att fastställa, finns så mycket att titta efter.

Lite iakttagelser och funderingar:
När jag körde hem från jobbet hackade den lite som den brukar, men efter ett par minuter kändes det liksom som att luften (? jag har luftat den)
pressades ut och motorn gick som den skulle igen.
Tycker dock den väser lite, speciellt under den senare delen av mina 2 mil, det är väl vattnet som blir varmt och trycks runt i kylsystemet.
Men man blir så oerhört känslig för varenda ljud i bilen när sånt här händer så det är svårt att se skogen för träden om man så säger...
Med tanke på att olja hade torkat fast så pass illa att kamaxeln inte gick att rubba, finns det fler ställen där delar kan fastna/nåt blivit
igensatt som ger den hoppiga/bluddriga gången - alltid vid kall motor i alla fall?
Det finns en massa andra delar som jag inte har koll på, t ex vevhusventilationen / oljefällan...
Den har ju alltid läckt lite vatten, men det blev ju bara sämre med åren och det visade sig vara den stora packningen bakom vattenpumpen
som var boven där, men under dessa år har inte bilen gått så här dåligt, jag tycker inte den borde gå så här dåligt om det läcker glykol
pga en spricka i värmepaketet, jag menar nu är det ju tätt mot vattenpumpen, det enda som borde hända är att det blir ännu våtare på
förarmattan pga högre tryck där, men som jag skrev tidigare har den typ alltid läckt på förarmattan men jag trodde det var vatten som läckte
in via vindrutan eller ett rosthål bakom pedalerna, jag har aldrig tagit mig tid att kolla upp det... har inte heller varit sugen på att smaka på det
utifall att det innehåller glykol.
Inser att man kanske behöver riva ner allt under mittpanelen för att försöka lokalisera läckan, men det känns liksom inte som att det är
där felet ligger så jag tvekar lite... ungefär som att man inte ska chansa på att topplockspackningen pajat - har ju bytt så himla mycket
grejer i onödan redan - även om det säkert var dags för en del så kvarstår ju grundfelet så att säga.
För er info, Volvo har slutat sälja topplockspackningar till Volvo 940, trist då jag litar mer på deras delar när det gäller en så viktig del.

Nån som bor i Stockholmsområdet (jag bor i Kungsängen) och är sugen på att tjäna en slant i sommar och ta sig an min pärla :-)?
Det känns på nåt sätt som att det är ett väldigt lätt fel om man tar ett steg tillbaka och ser helheten eller meckat mycket med 940s,
men jag känner mig som en datorovan pensionär på det här området, lite handfallen så att säga...
Funderar annars på att åka förbi Mekonomen och visa upp den och se vad de kan ta för att fixa den, Volvo misskötte sig så enormt
förra gången (jag var tvungen att låta de byta min koppling då jag inte hade rätt förutsättningar i min garagelänga) så de har jag tyvärr
inget förtroende för längre, de mekaniker som kunde sin 940 har tyvärr gått i pension vid det här laget.
Om jag inte får bukt med problemet nästa torsdag så blir det till att boka hyrbil istället, kan inte köra 100 mil i 2-milsintervaller :-D

Stort tack igen för ert engagemang!