Ämne: Volvosweden Volvoforum :: FantomVolvo Projekt V70 01:a 2,4 Exclusive

Skapat av Fantomvolvo den 25-01-2022 03:52
#5

Efter en tid började jag fundera på att byta lampor i inredningen, både belysningen i tak, golv, bagage etc. den ordinarie var för tråkig med sitt grumliga gula sken. Kollade in lite Youtube filmer om hur man byter, dvs. får bort plastskydd o.dyl. utan att bräcka sönder dem.
Beställde på Wish som vanligt, då kostnaden där är mer överkomlig än de flesta andra bildelsföretag, visserligen kan väntetiden bli lång, men det är det värt.
Skillnaden på ljussken blev som natt och dag s.a.s.

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/9e1fc6d766d207c8744a8dcf406512ff.jpg
volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/fb6a339e1f40e35daefa50ec4441eac2.jpg

Då var vi framme vid det som gjort att jag legat vaken om nätterna, med ångestdemoner och frosskramper……byta belysning i instrumentpanel och klimatanläggning, m.a.o. jag skulle ge mig på att störa den förfärliga datorboxen eller styrboxen eller CEM:en, kärt barn har många namn.
Central Electronic Modul är en uppfinning framtagen av Faen själv, enligt de flesta, en digital felsökningsmodul som är till stor hjälp för en seriös verkstad att hitta var problemet finns och åtgärda det, men omöjliggör för oss hemmafixare att spara pengar och åtgärda själv. Skulle man ändå våga sig på att skruva lite själv, så riskerade man felkoder som medförde omedelbart verkstadsbesök, utan att passera gå och med en skyhög kostnad från verkstaden som med hjälp av ett speciellt verktyg, en scanner, återställde felkoderna, ett s.k. OBD-någonting vertyg. Däremot fanns det positiv information också att erhålla från den häringa boxen t.ex. hur mycket bensin, som finns kvar i tanken och hur länge den räcker vid olika körsätt.
Nu är jag autodidakt = självlärd, så jag började läsa på om det här fenomenet och åter studera Youtubefilmer i ämnet. Vår egen eminente administratör Sladdaren är en pedagog av stora mått, till motsats för de självupptagna narcissister som sätter kameran mot sig själv och snackar i tio minuter, innan de visar åtgärden under en minut på sina instruktionsfilmer.
Till sist vågade jag mig på att byta belysning i den lilla hel/halvljus modulen till vänster om ratten. Min V70 skulle få GRÖN belysning, eftersom jag hade blå i 740:an.

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/797d15e720215eade0528152afc7cb9a.jpg

Sedan blev det dags för den lite mer besvärliga instrumentpanelen. Var väldigt osäker på om jag vågade koppla loss batteriet innan, detta kunde nämligen förorsaka felkoder i den berömda CEM:en. Friskt vågat är hälften vunnet, jag bytte lampor UTAN att koppla loss, varken batteri eller instrumentpanel. Krångligt och obekvämt, men resultatet blev över förväntan.

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/19ece0f91dc400e860474331a1f8d272.jpg

Sporrad av framgången, gav jag mig så på klimatanläggningen. Här måste man vara dubbelt försiktig eftersom den har någon form av direktkontakt med CEM:en. Dessutom kan den vara svår att få loss p.g.a. dess placering. Jag upptäckte ganska snabbt att jag kunde inte koppla loss batteriet för att undvika störningar i CEM:en. Eftersom jag har en automatare och måste flytta växelspaken för att få fram klimatanläggningen, var jag tvungen att ha ström till spaken, annars går den inte att flytta.
Till sist hade jag fått fram anläggningen genom att slå på tändningen, starta bilen och flytta växelspaken. Lyckades byta lampor utan att koppla loss anläggningen och undvek felkoder under hela proceduren. Nedrans vad snyggt det blev med grön belysning över hela förarmiljön.

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/f97dc2d0afce886af1b2b39db074dc32.jpg

Det här el och eletronikjobbet, sysslade jag med på våren och sommaren 2020. Sverige var mer eller mindre nedstängt, p.g.a. pandemin, så det blev inte några roadtrips längre. Däremot körde jag fortfarande min dotter till jobb tidiga mornar, några ggr/månad. Skiftade mellan min V70 och 740:an.
I min 740 hade jag en superb 1-din stereo med uttag för USB, vilket var det format där jag hade de flesta låtarna, dessutom fanns knappen ”random” vilket gjorde att mina spellistor på 3 till 500 låtar, alltid lät aktuella.
När jag nu bytt till grön belysning i min V70 utan problem, gav jag mig på att byta den gamla 2-din stereon till 1-din, ville ha en s.k. ”old school” stereo, det räcker med displayer i min smartphone, dator etc. kände inget behov av att ha det i bilen också.
Först hittade jag ett USB som lyste grönt när det aktiverades, därefter fann jag en stereo som lyste grönt, så jag beställde monteringskåpa för 1-din till V70 och den ISO-adapter som behövdes för monteringen. En sjujäkla kostnad, nästan lika mycket som själva stereon.
Återigen monterade jag loss klimatanläggningen strömmen på för att kunna flytta växelspaken och få ut anläggningen, men utan att koppla loss den. Så lossade jag skruvarna som höll stereon och drog fram den med att bända lite här och där.
Hjälp vilken röra som avslöjades på baksidan av stereon. ”Någon” hade klippt sladdarna till ISO kontakten och därefter anslutit dem igen, inte lödat som ”Sladdaren” visar i sin guide, nej den faen hade virat små el-tejp bitar om kopparanslutningarna och de höll naturligtvis på att lossna. Dessutom låg där en adapter för anslutning av smartphone, m.a.o. det var en röra av guds nåde och när jag skulle titta närmare på eländet, förorsakade jag en kortslutning, så klart. Jaha, då var det kört med CEM:en, så jag gick bak och öppnade bakluckan. Där är batteriet placerat under lastmattan, kopplade loss minuskabeln och funderade på nästa drag. Motvilligt klippte jag bort ISO-kontakten på min dyra adapter, tog bort el-tejpen och anslöt, med hjälp av ”sockerbitar” istället. Monterade provisoriskt stereon och kåpan tillbaka i panelen.
Fäste minuskabeln och vred på tändningen. Det lyste såååå grant, både stereon och USB:n, men inget ljud, dessutom, ve och fasa, instrumentpanelen var stendöd!!!!

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/ff938aafd91906ee4fb3e662234c4531.jpg
volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/abb02aa49f9b1d79e9c4e9e4b0d1044b.jpg
volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/70b49ddbed29f3c1f3b7d6b0bc0068c4.jpg

Jag höll på i dagar med att försöka lösa problemet, under fick bilen stå oanvänd. Till sist kom jag på att hela röran med kablaget, uppstått när den påkostade ”subwoofer”-förstärkaren monterats. Det fanns nämligen en sådan bredvid batteriet i lastutrymmet. Den är inte original till bilen, men uttaget finns där om man vill kosta på sig den som extra tillbehör. Instrumentpanelen hade slocknat därför den helt enkelt gick sönder vid kortslutningen, beroende på att lödningen var svag i de första modellerna vid millennieskiftet. P.g.a. miljötänkande hade tillverkare varit tvungna att ta fram ett svagare lödmaterial i slutet av nittiotalet. Jag löste inte problemet med ljudet som inte fungerade p.g.a. ”klantmonteringen” av subwoofern, så det var bara att montera tillbaka 2-din stereon och försluta eländet på baksidan. Ett sjuhelsikes jobb, men det fungerade igen med ljud etc.

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/f407c1fd0ff6fa74826607c2d6c9cf82.jpg
volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/28d9b62ea988cee3d9bee9f4da804d75.jpg

Sedan gällde det att få igång instrumentpanelen och därmed även felkoderna i CEM:en och detta till en överkomlig kostnad för en pensionär utan besparingar eller konto på Cayman Island. Jag använde mig av mina Chico-kontakter och frågade en kille som brukade parkera bilar vid trottoaren, samt reparera dem där och sälja vidare. (Detta är Malmö, så bli inte förvånade över hur allt fungerar i denna stad) Faktum är att han ringde ett kort samtal till en ”kompis” och jag fick en tid nästa dag för besök. Verkstaden låg lite utanför staden, så nästa dag körde jag på känn dit (ingen mätare fungerade i panelen) och träffade en fullproffsig bilelektriker. Efter en kopp kaffe och när han stillat min nyfikenhet på hur allt fungerar med CEM etc. kollade han genom bilen och bad komma åter nästa dag. Då hade han bytt instrumentpanel OCH satt i mina gröna lampor i den, samt återställt CEM:en till det facila priset av endast ETT lakan, otroligt, men tacksamt. Han hade också tittat på om det gick att byta stereon, men det var ett jättejobb att dra nya sladdar för att få det till att fungera, så det bordlade jag helt. Nu, med facit i hand, kan jag bara säga, genom att äga en bil med CEM och klanta till det har jag numera stora kunskaper i ämnet. Införskaffade t.o.m. en egen scanner, men det är en helt annan historia.
Senare, samma höst, sålde jag min V70 med förtjänst, kanske för att jag marknadsförde den med bilder och text i bilderna om hur väl underhållen den var. Några av dessa bilder finns med i tråden och jag avslutar denna tråd med ytterligare en bild från annonsen.
Tack Volvo V70 ROZ 081 för den korta, men njutbara, tid vi fick tillsammans!

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/66a429ca203241ea30639c10ec5f0e67.jpg