Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Felkod P0300 Slumpmässig / multipelcylinderfel - Löst

Skapat av Sladdaren den 05-07-2021 15:07
#1

Ja då börjas det stupid. Detta fel P0300 dök upp efter motortvätten på denna Volvo S80 Årsmodell 01. Märks klart och tydligt att det är misständningar på cylindrarna. Det rycker och vibrerar när man ska upp i hastighet. Ska lossa och byta tändstiften så snart som möjligt får se om det kanske hjälper japp

Redigerat av Sladdaren den 06-07-2021 22:55

Skapat av InTheWhite den 05-07-2021 15:14
#2

Brukar ställa sig vatten i tänstiftsbrunnarna som kan ge misständningar och överslag.

Skapat av Sladdaren den 05-07-2021 15:27
#3

InTheWhite skrev:

Brukar ställa sig vatten i tänstiftsbrunnarna som kan ge misständningar och överslag.

Ja det är möjligt att tändstiften ligger i en pol med vatten stupid. Måste kolla detta så snart som möjligt.

Skapat av Sladdaren den 06-07-2021 22:49
#4

Då har vi varit ute och felsökt denna felkod P0300. Lösningen var lite väntat och oväntat men nu är den löst. Hela felsökningen och lösningen kan ni se nedan Smile

Vi har fått felkod P0300 som betyder Slumpmässig, multipelcylinderfel på denna Volvo S80. Detta uppkom strax efter en motortvätt med högtryckstvätten. Bilen misständer och går inte på alla cylindrar.
Det märks tydligt vid gaspådrag då bilen inte alls vill accelerera. Det studsar och skakar och märks kraftigt vid 2 och 3ans växel vid gaspådrag.
Motorlampan tänds i instrumentpanelen och servicerutan varnar att man ska "köra sakta, service omgående".
Vi ska idag fixa detta fel och visa er en guide på hur man gör.


volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%201.JPG

Vi ska ta bort denna kåpa så vi kommer åt tändstiften och tändspolarna.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%202.JPG

Kåpan sitter med 8 torx T30 skruvar som vi skruvar bort.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%203.JPG

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%204.JPG

Nu har vi fått bort kåpan som skyddar tändspolarna och tändstiften. Sen har vi även tagit bort den lilla kamrems kåpan.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%205_1.JPG

Så här ser det då ut när kåpan är borta. Då kan vi se tändspolarna och deras kontakter.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%205.JPG

För att få bort den lilla kamrems kåpan behöver vi även knäppa ur kåpan från dem 2 clips som är inringat på bilden nedan.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%206.JPG

Vi börjar med att ta ur en kontakt i taget. Starta gärna med kontakten till cylinder 1 (den tändspole längst till vänster).
Rengör denna kontakt så gott det går med att spraya "oxid clean" inne i kontakten. Använd gärna kompressor och blås rent.
Efter oxid clean så kan man gärna använda en annan skyddsspray "contact protector" som skyddar mot oxid.


volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%207.JPG

Nu ska vi ta bort tändspolarna och kontrollera hur det ser ut. Vi lossar på tändspolen till cylinder 1. Denna sitter med en 10 mm bult.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%208.JPG

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%209.JPG

När du lossat på bulten till tändspolen så kan du bara "dra tändspolen, rakt upp". På bilden nedan ser du tändspolen till cylinder 2 är inringad.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%2010.JPG

Tändspolen kontaktstycke kan du också välja att rengöra med exempelvis "oxid clean" samt blåsa rent med luft.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%2011.JPG

Luft från kompressor är ett användbart hjälpmedel när man kontrollerar och byter tändstift och tändspolar.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%2012.JPG

Ska du byta tändstift så ser du tändstiftet i hålet.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%2013.JPG

En av orsakerna till felkod P0300 är bilden nedan. Hela tändstift hålet till cylinder 2 var fuktigt efter motortvätten.
Men även efter nogrann renblåsning av fukten i cylinder 2 så var felkoden kvar och motorn gick fortfarande inte rent. Misständningen var kvar.

Lösningen som jag inte visar på bild är denna.
Ett tändstift test gjordes på cylinder 1. Tändstiftet fick ej någon gnista med tändspolen i cylinder 1. Så bytte tändspolen till cylinder 1 så försvann misständning och felkoden.
Kan dock säga att tändstift hålet till cylinder 1 var helt torr och inga skador sågs varken på tändstift eller tändspole. Men med hjälp av att jorda tändstiftet i karossen med cylinder 1 tändspole så såg man tydligt att inga gnista kom.


volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%2014.JPG

Hittade även en av skalad och skadad kabel till cylinder 3 tändspole kontakt. Ser ut att vara en jord kabel då färgen på kabeln var svart. Lite rengöring med Oxid clean och en bit eltejp fick bli plåster på detta så länge.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Hur%20man%20fels%C3%B6ker%20och%20%C3%A5tg%C3%A4rdar%20Felkod%20P0300%20%20Volvo%20S80%20S60%20V70%20XC70/Felkod%20P0300_Slumpm%C3%A4ssig%20_multipelcylinderfel%20Volvo%20S80%20V70%20S60%20V40%20S40%20C70%20bild%2015.JPG

Lösningen trodde jag berodde på massor med fukt i cylinder 2 hålet, men det visade sig att felkoden P0300 hade även känt av att tändspolen till cylinder 1 inte funkade. Så byte av tändspole i cylinder 1, samt rengöring och tryckluft för att få bort fukten i cylinder 2 hålet, och lagning av jord kabeln på kontakten till cylinder 3 tändspole.
Nu är felkoden borta och Volvon går som en dröm igen.

Hoppas du gillade guiden. Kommentera, komplettera gärna. Lycka till