#1
Den här Volvo V70 är en 2000 årsmodell. Det får upp motorlampan på instrumentpanelen. Ägaren har lämnat in den på verkstad och fått utlåtande att den främre lambdasonden ska bytas ut så ska problemet vara löst. Trots att ägaren nu nytt ut främre lambdasonden och släckt felkoden får den fortfarande upp motorlampan efter ett tag.
Detta är en bekant som kontaktade mig för att se om jag kunde komma nått närmare lösningen.
Så körde en felkodskontroll och fick upp dessa felkoder P0130 och P0032. Båda indikerar fel på främre syresensorn. Jag har mätt upp både den nya lambdasonden och den gamla som han bytte ut. Genom att ohm mäta bägge kablarna som går till förvärmningen. Dem bägge lambdasonderna ger fullt utslag att dem fungerar.
Nästa steg är var då att mäta upp spänning på lambdasonds kontakten som går till ECM. Den får 12V på den ena av dem 2 förvärmningskablarna. Allt verkar så långt helt ok
Nu i nästa steg är jag lite osäker. På kontakten som alltså lambdasonden kopplas i ( Lambdasonden är helt OK och vi har konstaterat att den fungerar ) men själva kontakten som sonden kopplas i är ett ?...
På jordkabeln på kontakten får jag inget utslag
. Det bör vara så att det är jordfel till lambdasonden. Men då till frågan .
Blir det jordfel till signal kabeln eller blir det jordfel till 12 förvärmningen ? eller kanske blir det att sonden inte får jord överhuvudtaget?
Kopplade i felkodsavläsaren där man kan få ut lite värden på hur lambdasonden fungerar. Den här mätningen ger lite konstigt värde på strömförsörjningen till lambdasonden. Den visar konstant 0,5 volt.
. Det borde pendla mellan 0,1 V till 0,9 v om den fungerar, men här står den helt still som sagt på 0,5V.
Dem andra värdena på bilden ser helt normalt ut för en lambdasond som inte fungerar. Ni ser att den skjuter in nästan 10% mer bränsle för att kompensera blandningen. Det är därför felkoden kommer upp. Nån här inne som grejat med lambdasonder och kan ge mig lite feedback om jag har rätt eller fel här ?