#2
Braweheart skrev:
Smart drag där.. Men vad är de som är fel ifrån början e min fundering..
Felet ifrån början är att säkringen till bakluckans elektriska motor brinner och går av i jämna mellanrum. Om man bytt säkring till bakluckan så kan den gå sönder igen efter nån timme. Ibland tar det veckor innan den brinner. Har provat bytt låsmotor i bakluckan men det är inte det som är felet

.
Det som är lite problemet med just Volvo S80 är att bakluckans handtag är också elektrisk, ja handtaget kan man mycket väl kalla knapp

. Problemet med bakluckans (handtagsknapp) är att den är kopplad till samma säkring som går sönder hela tiden. Går säkringen till bakluckan så har man inget annat val än att öppna bagageluckan med nyckel. Har man nu armarna fulla med kassar eller paket så är det rätt jobbigt att leta efter nyckeln i fickan till bakluckans lås. Inte nog med det så får man böja sig ner för att leta efter bakluckans låskolv.
Hade varit bättre om dessa S80 modeller hade ett mekaniskt handtag till bakluckan, för som sagt går säkringen så kan man inte öppna den annat än med nyckeln. Jag tycker också nyckelhålet sitter lite dumt på dessa modeller.

.
För den som vill prova att inte kunna öppna luckan, kan ta ur säkringen NR 6 inne i bagageluckan på vänstra sidan
. Denna är en 10 ampers säkring. Stäng sedan luckan, men glöm inte bilnyckeln om du lagt denna på mattan i bakluckan för då får du garanterat problem
.
Även denna lösning men knappen i stereoramen, hjälper inte mycket om man glömmer nyckeln i bagageluckan. Det är om knappen kopplas till 12 volt konstant så man slipper att vrida till läge 2 på tändningen. Det jag menar i stora hela så är det ganska knepigt att man bygger en bil utan en mekanisk handtag. Den mekaniska biten för att öppna bakluckan, ja det blir då med nyckeln som sitter under bakluckans ram, för det flesta under ett plastlock (
om man inte har tappt detta lilla plastlock )
Men det är klart att vill man inte ha en knapp i kupén som jag gjort så går det säkert att koppla förbi bakluckans handtags(knapp) så det inte går igenom säkring nummer 6. Helst vill jag ta reda på vad egentligen det är som gör att säkringen brinner av hela tiden

. Men så länge får det bli så här tills jag kanske klurat ut det riktiga problemet.
#4
Lyxkryssaren har stått still ett tag i garaget. Men eftersom jag funderar på om grabben skulle kanske vilja köpa V70in, så ska nog denna ställas på. Så åkte in till besiktigningen och fick 2 st 2

r. Ena bromsen på höger sida tar lite dåligt, samt att en positions lampa är ur funktion. Då tänkte jag så här att jag köper ett sprillans nytt bromsok, bromsbelägg, bromsolja och nya lampor till positionslyktorna.

#5
På tiden att försöka fixa bilprovnings 2an på höger frambroms som gav ett mätvärde på 1.3. Den vänstra sidan ligger på 2.3 så nått är galet här

.
Det är ett äkta Volvo original bromsok som sitter monterad. Ett test att se om kolven kommer ut nått när man bromsar och den rör sig fint utåt

. Måste vara att glidpinnarna till oket är torra.
Får ändå rengöra och massera kolven när vi ändå har lossat på allt.
Tror dessa glidpinnar var problemet att bromsverkan är lite dålig. Glidpinnarna har säkert kärvat fast broms oket. Så lite ny silikonfett på dessa så tror jag säkert den ska gå igenom.
Då var allt hopmonterad och färdig för ombesiktning på måndag. Får se hur det går.
Blev ett besök till statens egna besiktnings station, brukar vanligtvis inte åka in med bilen på dessa stationer men fick ett erbjudande i brevlådan att göra ombesiktning för 99 kronor så då blev det detta ställe.
Nu gick Volvon ändå igenom efter lite massage av höger frambroms.