Reparation av fästet till släpvagnskontakten som har rostat av
Publicerat av Sladdaren den Maj 07 2023 13:43:31
Om din bil har dragkrok och kontakten till denna har rostat av eller gått sönder så kan detta bli en anmärkning på besiktigningen. Det finns ett enkelt sätt att lösa detta problem som jag tänker visa er i denna guide. Som exempel så använder vi denna Volvo V70 som har problemet att fästet till släpvagnskontakten har rostat sönder. Nu hänger kontakten endast i kabeln och släpar nästan nere i backen. Min första tanke var att jag borde svetsa dit fästet på dragkroken igen. Men eftersom jag inte är någon svetsare eller känner någon som kan hjälpa mig med detta problem så hittade jag en annan typ av lösning på detta problem. Jag hittade denna hållare för kontaktdosa på nätet. Detta fäste köpte jag från Conrad.se ( Ej sponsrad ). Artikelnumret är 857445, tillverkningsnumret är 12079, EAN är 4016138647792.

På dem 2 bilderna nedan ser ni hur fästet till kontakten på dragkroken till denna Volvo V70 har gått av pga. rost. Jag är osäker på att denna hängande dragkrokskontakt kommer att gå igenom besiktningen. Det är nu detta vi ska lösa med hjälp av denna hållare för kontaktdosa. Vi ska enkelt montera denna på kopplingsarmen (kulhuvudet).


Jag tänkte att jag vill behålla fästet där man kopplar på säkerhetsvajern. Så vi ska skruva av dem 3 muttrarna på baksidan av kontakten. Det är rostigt så vi får spraya på WD40 innan vi provar lossa dessa muttrar.

Baksidan av släpvagnskontakten är inte vacker. Här ser man tydligt hur den har gått av i fästet till dragkroksarmen.

Vi provar att lossa på dem 3 muttrar som håller baksidan av släpvagnskontakten. Dessa är 7 mm men är helt omöjliga att få loss.

En bättre lösning och mycket snabbare är att kapa av dem 3 muttrar eller skruvar som håller baksidan av kontakten.

Nu fick vi loss säkerhetsfästet till dragkroken. Vi kommer också åt att rengöra allt ordentligt. Men vi måste ändå lossa på hela kabeln och kontakten för att kunna montera detta på nya hållaren (detta kommer vi till lite längre ner ).

Passar på att snygga till detta fäste. Jag vet inte om jag ska montera detta säkerhetsfäste eller om jag ska skippa detta. Till sist bestämde jag att använda detta fäste och montera detta på plats tillsamman med den nya hållaren.

Jag letade på 3 nya bultar eller skruvar. Dock var den ena av dessa lite längre än dem andra men det gör ingenting förutom utseendet.

Nya skruvar eller bultar på plats.

För att få på kontakten på det nya fästet jag köpt så behöver vi ta loss hela släpvagnskontakten. Här finns det lite alternativ. Antingen skruvar man av endast kontakten eller så gör man som jag att jag klippte av kabeln inifrån skuffen. Om man gör mitt alternativ att klippa av kontakten i bakluckan så slipper man ligga på golvet när man ska löda ihop allt igen vid monteringen.

Om jag hade valt att endast skruva av kontakten tror jag detta skulle bli tidsförödande. Det är rostigt och ser inte alls kul ut att försöka skruva av alla kablar i kontakten. Vi måste ändå försöka rengöra dessa anslutningar.

Jag klipper av släpvagnskontakten här inifrån skuffen istället.

Eftersom jag är lite färgblind så märker jag upp kablarna med siffror istället så att jag får det lättare att löda ihop detta när vi är färdiga med monteringen av den nya släpvagnskontakthållaren.

Då var släpvagnskontakten med tillhörande kablage lös.

Nu passar vi på att rengöra kontaktens anslutningar med oxid clean. Vi borstar rent med en liten stålborste.

Nu får vi på släpvagnskontakten på det nya fästet.

Vi skruvar fast hållaren för säkerhetsvajern tillsammans med den nya släpvagnshållaren.

Från baksidan ser vi hur vi monterat det nya fästet för släpvangskontakten eller som det också heter dragkrokskontakten. Nu kan vi fästa detta på kopplingsarmen.

Nu sitter dragkrokskontakten på plats igen.

Nu har vi även kopplat ihop kabeln inifrån skuffen också. Vill ni kommentera eller komplettera denna guide är ni varmt välkomna att göra det längst ner på denna sida. Lycka till.