Volvo 740 armatur samt trasig bensinmätare och inre bensinpump
Publicerat av Dollar den Juli 08 2014 00:29:47
På Bettan har det alltid bara gått att tanka 25 liter bensin. Detta blir mer stopp vid bensinmacker än vanligt. När vanligtvis det ska gå i 60 liter bensin i tanken. Även det vanliga felet med att tankmätaren inte fungerat. Alltid efter att trippmätaren stått på 25 mil så har det varit bäst att åka in och fyllt på tanken annars skulle det bli bensinstopp. Här får du en guide och tips på hur vi åtgärdade detta.
I bakluckan under mattan finns luckan där du kommer åt tankarmatur.

dl.dropboxusercontent.com/u/757034/Guider/Volvo%20740%20Tankarmatur%20och%20trasig%20inre%20bensinpump/bild%201.JPG

Luckan sitter med 4 skruvar.

dl.dropboxusercontent.com/u/757034/Guider/Volvo%20740%20Tankarmatur%20och%20trasig%20inre%20bensinpump/bild%202.JPG

Nu kommer du åt tankarmaturen. Nu ska det lossas på slangar och kontakter innan du kan ta loss armaturen. OBS…Kan inte vara nog med varningar innan du ens börjar lossa på slangar och armatur att detta är i närheten av lättantändlig bensin, så tänk lite extra innan du hugger in på skruvar.

dl.dropboxusercontent.com/u/757034/Guider/Volvo%20740%20Tankarmatur%20och%20trasig%20inre%20bensinpump/bild%203.JPG

Så innan du börjar kopplar du lossa den negativa kabeln till batteriet. Nu kan du lossa på kontakten till den inre bensinpumpen och kontakten till mätaren.

dl.dropboxusercontent.com/u/757034/Guider/Volvo%20740%20Tankarmatur%20och%20trasig%20inre%20bensinpump/Bild%204.JPG

Nu kan du ta loss slangar och dra igenom kontakterna samt kablarna till tankmätaren och bensinpumpen. När hela armaturen ska dras ut från tanken måste kablarna följa med i paketet.

dl.dropboxusercontent.com/u/757034/Guider/Volvo%20740%20Tankarmatur%20och%20trasig%20inre%20bensinpump/Bild%205.JPG

Nu ska du skruva av locket på armaturen genom att använda dig av ett verktyg som passar i spåren och slå med hammaren. Dessa spår går lätt sönder och när vi gjorde detta var det flera spår som blev skadade. En avsågad järnstång med tjock avlång spets fungerade till sist fint att använda.

dl.dropboxusercontent.com/u/757034/Guider/Volvo%20740%20Tankarmatur%20och%20trasig%20inre%20bensinpump/bild%206.JPG

Nu kommer du åt bensinen om du ska pumpa ut detta ifall du ska montera av hela bensintanken.

dl.dropboxusercontent.com/u/757034/Guider/Volvo%20740%20Tankarmatur%20och%20trasig%20inre%20bensinpump/bild%207.JPG

Här kommer du åt både beninpump och flottör till bensinmätaren m.m.

dl.dropboxusercontent.com/u/757034/Guider/Volvo%20740%20Tankarmatur%20och%20trasig%20inre%20bensinpump/bild%208.JPG

Nu kan du kontrollera så lödningarna till tankmätaren ser hela ut. Om inte så löder du om dessa och troligtvis så har du löst problemet med din trasiga tankmätare.

dl.dropboxusercontent.com/u/757034/Guider/Volvo%20740%20Tankarmatur%20och%20trasig%20inre%20bensinpump/bild%209.JPG

Inget som vi såg tydde på några större fel. Så det kan vara så att den inre bensinpumpen är trasig och inte suger in bensin från botten av tanken. Istället måste tanken vara halvfull så den yttre bensinpumpen får ta allt arbete med att pumpa bensinen. Här håller vi på att montera bort bensinpumpen för att prova och se om den fungerar. Det andra röret som du ser når bara halva tanken. När bensin förbrukningen har gått förbi denna nivå måste den inre bensinpumpen fungera.

dl.dropboxusercontent.com/u/757034/Guider/Volvo%20740%20Tankarmatur%20och%20trasig%20inre%20bensinpump/bild%2010.JPG

Mycket riktigt så fungerade inte pumpen. Så för att lösa detta tillfälligt innan en ny pump införskaffas så förlänger vi röret som den yttre bensinpumpen använder sig av

dl.dropboxusercontent.com/u/757034/Guider/Volvo%20740%20Tankarmatur%20och%20trasig%20inre%20bensinpump/bild%2011.JPG

Tyvärr ingen bild på förlängningen av detta rör. Men vi använde oss av ett mindre plast/gummi rör och fästesedan bensinfiltret på detta.
Nu till givaren och flottören till tankmätaren
Givaren till tankmätaren är ofta "bara" oxiderad. Genom att spraya in på glidstången
(litet hål mitt i det långa runda vita plaströrets ändar) med Biltemas OXIDE CLEAN , och sedan vicka på röret så att flottören glider fram och tillbaka i nröret. Spraya och borsta (med liten mässingborste) påkontakterna i det svarta 3 poliga kontaktstycket. Samt givetvis jordkabelns anslutningsskruv i karossen.
Sen är det bara att montera tillbaka allt igen.

dl.dropboxusercontent.com/u/757034/Guider/Volvo%20740%20Tankarmatur%20och%20trasig%20inre%20bensinpump/bild%2012.JPG

En varning till är att vara försiktig med dem rostiga rören på tankarmaturen. Tyvärr hade vi fått en läcka i en skarv. Så det blev lagning med tät massa för att lösa detta..
Hoppas denna guide hjälper till och kommentarer och kompletteringar uppskattas gärna.

Här finns det en gör det själv guide som visar och förklarar hur du gör en feldiagnos samt byter förpumpen eller den inre bränslepumpen på Volvo 740 745.
http://volvosweden.se/articles.php?article_id=166