Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern)
#1
Tack så mycket!
#2
Har inte kunnat släppa det här riktigt med det något förhöjda lambdavärdet!
Allt tyder ju på avgasläcka då stiften såg fina ut, men jag vill vara säker. Sagt och gjort så
tog jag och mätte upp lambdasonden. Den pendlar så fint mellan 0,1 och 0,9 volt och ligger
mest runt 0,5, helt perfekt med andra ord. 0,47V är ju lambda 1 viket man strävar efter.
#3
Då är det väll avgasläckaget som gör att det blir lite högre värde
#4
Sladdaren skrev:
Då är det väll avgasläckaget som gör att det blir lite högre värde
Ja jag tror det. Högt lambda betyder ju mager blandning, och det blir det ju med avgasläcka.
#5
Då sitter det ny vindruta i bilen nu, vilken skillnad det blev mot den gamla "blästrade"!
Var lite orolig att det skulle vara rost på undersidan av torpedplåten, vilket det brukar.
Dock har rostskyddet jag fått gjort på bilen antagligen räddat den då den var 100%
rostfri!
Torpeden bortplockad och losskärning av gamla rutan på -G! Det bruna är rostskydd
och INTE rost!
Rutan bortplockad.
Undersidan på torpedplåten.
Nya rutan!
Nya rutan på plats!
Fortfarande Pilkington som gör rutorna.
Lambda låg ju lite i högsta laget (1,04) på besiktningen. Då alla andra värden låg kanon
misstänkte jag avgasläckage, så jag drog åt avgasklammrarna en smula till. Fick nytt
avgasprov gjort på Volvo i dag ock alla värdena låg helt kanon. Lågt CO och CO 2500,
lågt HC och bra lambda samt ett helt perfekt CO2 på14,6.
#6
Jäklar vad nice med en ny framruta. Då får du köra repfritt ett tag
. Fick mig att tänka på att det vore kul att byta rutan på Röda faran. I solljus kan man nästan tro att den aldrig blivit bytt, vad vet jag
men mycket repor är det.
Är det bara att köra in på bilprovningen nu då med den vite ?
#7
Sladdaren skrev:
Jäklar vad nice med en ny framruta. Då får du köra repfritt ett tag
. Fick mig att tänka på att det vore kul att byta rutan på Röda faran. I solljus kan man nästan tro att den aldrig blivit bytt, vad vet jag
men mycket repor är det.
Är det bara att köra in på bilprovningen nu då med den vite ?
Nej den gick igenom med blankt papper även i år!
Lambda låg ju inom gränsen och sprickan i rutan var inte i synfältet så...
#8
Då har man allt komplett på hyllan till ett eventuellt framtida rutbyte med. Vindruta, clips,
lister samt en SRS dekal att klistra på rutan.
#10
Absolut i svart
. Alltid kul med nya fräscha hjulmuttrar. Och det var rätt hyggligt pris...Gillar dessutom såna här småtips som vissa butiker har..
(Obs! Montering med mutterknackare kan skada ytbehandlingen!)
#11
Sladdaren skrev:
Absolut i svart
. Alltid kul med nya fräscha hjulmuttrar. Och det var rätt hyggligt pris...Gillar dessutom såna här småtips som vissa butiker har..
(Obs! Montering med mutterknackare kan skada ytbehandlingen!)
Ja jag tycker dom ger lite "racingstuk" faktiskt. Får nog bli sådana.
Ja det är bra att dom påtalar detta så man inte förstör dom.
#13
verkar vara vettiga bultar som håller ett tag
#14
Ja det ska vara riktigt bra muttrar. Dessutom var dom aningen kortare än dom jag kollade på först, så dom sticker inte ut så långt.
#15
Då så...
Det kromade skall alltså bytas ut...
...mot detta!
Resultatet: (Ursäkta de skitiga fälgarna)
#16
Har hänt lite till i dag!
Beställde en OMP dragögla för ett tag sedan, och den dök upp i dag då den varit restad en tid.
Tycker det ger ytterligare lite mer "motorsport" känsla.
#17
Blev väldigt bra med dem nya bultarna, dem sticker ut lite lagom från fälgarna
. Ventilhattarna då är det gummi inuti. Vet att Dollar hade ett par kromade ventilhattar på sin som inte hade gummi inuti. Vi fick då använda vinkelharry för att få loss dem
#18
Sladdaren skrev:
Blev väldigt bra med dem nya bultarna, dem sticker ut lite lagom från fälgarna
. Ventilhattarna då är det gummi inuti. Vet att Dollar hade ett par kromade ventilhattar på sin som inte hade gummi inuti. Vi fick då använda vinkelharry för att få loss dem
Ja jag blev faktiskt skitnöjd!
Nej, dom har inte gummi invändigt. Problemet med aluhattar är att mässingen i käglan får alu att ärga kraftigt. Medveten om detta problem, men dessa var hårdanodiserade även invändigt plus att jag har smort gängorna med silikonfett. Skulle det visa sig att det börjar ärga åker dom igen och vanliga i plast införskaffas.
#19
Ett par helhetsbilder på kärran med nytvättade hjul.
#20
Har pillat lite med bilen i dag med!
För att matcha den nya dragöglan bak tog jag och tvättade bort rostskyddsmassan
på dragöglan fram och lackade den röd. Kommer dock att köra med kåpan för så
man inte får in en massa skit där.