Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern)
#1
Tvivlar starkt på det faktiskt. Filtret slits för varje tvätt man gör på det, men det håller nog många år om man sköter om det rätt.
#2
Då torkarbladen bak till 940, 960 och V90 har utgått ur Volvos sortiment så köpte jag de tre sista hos min Volvohandlare i dag.
#3
Då hade du lite tur att få tag i dem sista
#4
Jo åtminstone de sista hos min Volvobutik, finns säkert några på lager hos Volvo misstänker jag!?
#5
I dag har det gjorts den årliga servicen av Forge dumpventilen, med rengöring och uppsmörjning med nytt silikonfett.
Torkar rent från gammalt silikonfett.
Allt uppsmort med nytt silikonfett och motionerat.
Åter på plats och redo för nästa säsong.
#6
Noggrant och bra jobbat som vanligt
#7
Tackar ödmjukast!
Jo det gäller ju att vara rädd om grejerna så dom håller och funkar.
#8
I dag kom min kamremssats från ACM. Tillverkaren är Continental, så man får hoppas det är bra grejer. Förutsättningarna finns i alla fall.
#9
Blir det att byta denna under vintern nu ? eller spar du detta till våren?. Jo det där ska väll vara bra grejer
#10
Blir nog inte förrän framåt vårkanten detta byts. Till helgen blir det i alla fall ett olje och oljefilterbyte.
#11
Har i dag gjort det årliga olje och oljefilter bytet inför avställning. Inte mer än 90 mil sedan det blev gjort service med oljebyte, men jag vill alltid ha ny färsk olja i
över vintern. Bilen har i dag rullat 25.5719km.
#12
InTheWhite skrev:
Har i dag gjort det årliga olje och oljefilter bytet inför avställning. Inte mer än 90 mil sedan det blev gjort service med oljebyte, men jag vill alltid ha ny färsk olja i
över vintern. Bilen har i dag rullat 25.5719km.
Oj bara 90 mil sedan senaste oljebytet
. Dem gamla oljan såg väll ganska genomskinlig ut fortfarande ?. Det är nog bra att byta olja innan den ska förvaras i ide. Slipper den gamla oljan få chansen att fastna i motorn.
Hur mycket hade den rullat när du köpte denna ?
#13
Nej den var åt det svarta hållet, det blir den nästan med det samma.
Den hade rullat 16.000 mil när jag köpte den för snart tio år sedan.
#14
InTheWhite skrev:
Nej den var åt det svarta hållet, det blir den nästan med det samma.
Den hade rullat 16.000 mil när jag köpte den för snart tio år sedan.
Bara lite nyfiken !
Under dessa 10 år du haft denna volvo har det varit nått som gått sönder som har varit riktigt eländigt att fixa ? Eller har det varit sparsamt med reparationer?
#15
Peppar peppar så har det hållt sig från stora avancerade reperationer. Det bökigaste är väl toppackningsbyte då det är lite fler delar att lossa iom turbon.
#16
InTheWhite skrev:
Peppar peppar så har det hållt sig från stora avancerade reperationer. Det bökigaste är väl toppackningsbyte då det är lite fler delar att lossa iom turbon.
Fick du plana toppen också då eller blev det endast packnings byte ?
#17
Fick plana den 0,2mm. Inte pga skevhet, utan för att det var ärg runt ena kylkanalen.
#18
Gjorde en "sköljning" av motorn i dag. Tänkte att om man sköljer automatlådan så kan man göra samma med motorn. Bytte ju oljan i motorn för ett par dagar sedan
och nu i dag lät jag motorn gå varm på tomgång och tappade sedan ur den oljan. Ny färsk olja fylldes sedan på igen så den står redo för våren.
#19
InTheWhite skrev:
Gjorde en "sköljning" av motorn i dag. Tänkte att om man sköljer automatlådan så kan man göra samma med motorn. Bytte ju oljan i motorn för ett par dagar sedan
och nu i dag lät jag motorn gå varm på tomgång och tappade sedan ur den oljan. Ny färsk olja fylldes sedan på igen så den står redo för våren.
Oj oj oj ja nu lär den vite vara överservad ha ha
#20
Haha! Jo det är väl så.
Men faktum är att oljan jag tappade av nu, och som bara var några dagar gammal, och bilen stått på tomgång en stund var redan missfärgad av gammal olja som stått kvar i kanaler och så.
Nu efter ett andra oljebyte är oljan lika klar och genomskinlig efter en stunds tomgångskörning.