Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern)
#1
Nej, jag kör alltid med destillerat vatten, på så sätt slipper man aggresiva ämnen i vattnet. Jo, fett på pinnskruvarna gör gott, man vill ju som sagt inte dra av en. Jag byter kylarvätska vart tredje år, så den är fortfarande hyfsat bra när jag tömmer ut den. Men det är ju så att de korrisionshämande i den avtar med åren.
#2
Har börjat bli svårt att hitta på saker att göra med bilen förutom rena servicegrejer, har liksom nått en nivå där bilen är som jag vill ha den. Det jag går och
grunnar lite på är bromsarna. Skulle vilja ha lite "vassare" belägg än Volvos riktiga skitbelägg som dammar värre än fan. Mina funderingar går åt TarOx belägg,
dom ska vara snäppet snällare än Mintexbeläggen jag provade som var väl "vassa" för min körning. Synd att det är så jäkla dyrt med bra belägg bara.
#3
Bra bromsar är juh värt att lägga pengar på om nått
.
Har du kollat upp några priser på dem belägg du ska ha? vad ligger dem på ungefär ?
Jag är lite dålig på märken på bromsbelägg, men vet att Dollar här på forumet köpte Brembos belägg till sin Bettan. Fick provköra den precis efter bytet och det tar så gott som TVÄRSTOPP med minsta lilla beröring på bromsen
. För min smak lite obehagligt tvärstopp. Men det är sån där vanegrej hur olika bilar tar på bromsarna
#4
TarOx beläggen går på runt 900kr fram och 500kr bak. Brembo är ju säkert bra med.
Jo, har man nu både höjt effekten och uppgraderat chassit vill man ju ha bra bromsar med. Är väl inget direkt fel på original, men dom dammar så förbannat.
#5
Har kollat förbrukningarna nu dom sista två tankningarna. Den har inte dragit mer än mellan 1,0-1,07 kortare turer, trots kallare termostat och ECC konstant
på. Jäkligt bra för en gammal 945 med automatlåda.
Jäkligt förvånad själv faktiskt!
#6
Har haft lite översyn på vevhusventilationen i dag. Gjorde det klassiska testet med en pappersbit över oljestickeröret, det sögs ömsom fast och ömsom
fladdrande. Det är vad man kan vänta sig av en maskin på snart 24.000mil, Kollade även så det inte var någon avsevärd olja i någon slang eller igensatt.
Gjorde också testet med papper över oljepåfyllningshålet och blåste så lätt i oljefällan, då flög pappret bort precis som det ska.
#7
Var ett bra tag sedan (läs flera år) jag rekondade skinnet på sätena, så det var lite torrt. Fick ett ryck i dag och tog tag i saken.
(
Ursäkta bildkvaliten)
#8
Glänser fint det där IntheWhite
..
#9
Ja, nu får detta dra in tills i morgon, sedan torkas överflödet bort.
#10
Har nu efterpolerat skinnet.
Har även gjort en koll på hur mycket bilen egentligen blivit lägre med sänkningssatsen. Nu har ju bilen rullat tre sesonger och fjädrarna måste vara satta vad
dom ska. Har mätt från centrum hjulnavet upp till skärmkanten.
Original.........Sänkt
HF= 375............355
VF= 370............350
HB= 365............340
VB= 360............335
Den är alltså 20mm lägre fram och 25mm bak.
#11
InTheWhite skrev:
Original.........Sänkt
HF= 375............355
VF= 370............350
HB= 365............340
VB= 360............335
Den är alltså 20mm lägre fram och 25mm bak.
Ser bra ut
Rätt kul att se hur pass mycket sänkning det blivit med tiden
#12
Jo, den satsen skulle sänka 40mm på ett standard chassi och 25mm på en turbo, så det verkar ju stämma jäkligt bra.
#13
Var en sväng till KG Trimning i dag och köpte mig några vettigare bromsbelägg fram än original. Kommer skaffa bak med när ekonomin tillåter.
Dessa är helt tysta och skriker inte som Mintex 1144 beläggen jag testade ett tag gjorde. Hur bettet är återstår att se när dom är ordentligt inkörda, vilket
tydligen är viktigt. Det lilla jag provat dom nu så verkar dom lovande i alla fall.
#14
Bromsar är juh värt att lägga varenda krona på. Får se om du tycker dem kniper bättre än orginal klossar då
. Skönt att dem inte ger ifrån sig nått ljud
. Jo som vanligt med klossar så brukar det juh tjuta och gnissla lite när vi ska bromsa för oss som kör Volvo
#15
Jo, speciellt när man kör automatlåda. Bilen äter ju originalbelägg som fanken då det ju inte är någon direkt motorbroms. Har kört ungefär 1.000mil och originalbeläggen var slitna ner till hälften redan.
Återstår att se om dom bettar bra varma! Tar det dock lite lugnt med dom nu innan dom är inkörda.
#16
Efter några dagars testande av dom nya beläggen kan jag konstatera att dom inte dammar alls så mycket som originalbeläggen. Dom bettar också bra kalla,
hur dom bettar riktigt varma återstår att se när dom är inkörda. Kan även konstatera att slammret från höger frambroms är borta efter byte av fjäderblecket
som klotsarna vilar på, så allt verkar bra!
#17
InTheWhite skrev:
Efter några dagars testande av dom nya beläggen kan jag konstatera att dom inte dammar alls så mycket som originalbeläggen. Dom bettar också bra kalla,
hur dom bettar riktigt varma återstår att se när dom är inkörda. Kan även konstatera att slammret från höger frambroms är borta efter byte av fjäderblecket
som klotsarna vilar på, så allt verkar bra!
Verkar juh som du köpt bra klossar än så länge.
#18
Jepp! Blir nog till att skaffa sådana bak med!
#20
Så det blev att satsa på dessa belägg bak oxå. Jag brukar kleta på lite kopparpasta runt om vid glidytorna, men det kanske är ungefär samma som du använder ?