Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern)
#1
I dag har det blivit sköljning av automatlådan och byte av ATF.
Grejerna som man behöver:
ATF, givetvis. (Snåla inte här utan köp hem många!)
Dunk med nivåmarkeringar.
Rörbit med genomskinlig slang för att man ska kunna se luftbubblor.
Tratt med slang för påfyllning genom oljestickans rör.
Lossa övre (retur) oljeröret från kylaren.
Skruva dit röret (köpte ett oljerör på skroten och kapade) på övre anslutningen.
Ner med slangen i dunken.
Starta motorn och kör ut ATF tills det börjar komma luftbublor, i det här fallet liter för liter. Kör samtidigt växelväljaren mellan dess olika lägen.
Fyll på med ny färsk ATF.
Så här håller man på tills ATF som kommer ut är lika klarröd som det man fyller på
Det går åt en del flaskor.
Så, nu är det ny färsk ATF på lådan.
#2
En liten fin guide det där hur man sköljer ur automatlådan och byter olja. Oj det blir ett par flaskor ATF om man ska göra detta
. Hur ofta ska man göra detta ? eller hur ofta väljer du att göra det ?
#3
Jo det går åt en del om man ska skölja med.
Jag gör detta var 3000:e mil. Egentligen rekommenderar Volvo var 6000:e mil, men då jag kör trimmat har jag minskat intervallet till hälften för lådans välbefinnande.
#5
Javisst när den bara körs på sommaren så är det lite mer fördel att ha 82 graders termostaten
#6
Ja tror nog det kommer funka bra. Möjligen att den tar lite mer bensin kanske.
#7
Har bytt grejerna till växelväljaren nu. (Nr: 37, 38 & 39 på bilden) Bussningen (Nr: 39) var totalt sopslut och satt
bara som en tunn ring innanför brickan och inget av den var kvar i hålet.
Kan säga att detta gjorde underverk för känslan i spaken. Den måste varit uppsliten redan när jag köpte bilen,
för det har alltid varit lite "glapp" i spaken. Har dock inte funderat mer på det och hittade felet av en slump när
jag gjorde service på kärran.
Aja, nu känns allt bra och man kan lugnt glida vidare!
Beställde två grejer extra av var, man vet inte hur länge
till grejerna går att få tag på.
#8
Hur bökigt var det att byta dessa delar ? Får jag lägga upp din sköljnings guide av automatlådan under guider och manualer ?
#9
Det gick faktiskt riktigt smidigt och snabbt.
Klart du får lägga upp den som guide!
#10
Blir till att beställa tid för hjulinställning i morgon då den sliter höger framdäck snett. :?
#11
InTheWhite skrev:
Blir till att beställa tid för hjulinställning i morgon då den sliter höger framdäck snett. :?
det är inge skoj. Blir det att skaffa nytt däck också ? eller klarar det sig ett tag till efter hjulinställning ?
#12
Nej, det blir en dyr post detta då jag måste köpa nya däck också. Men dom är nere i slitagevarnarna allihopa så...
#13
Allt gummi och plast nyrekondat inför Volvoträffen i Kristianstad i morgon!
#14
Ska du och den Vite åka på Volvoträff. Kul kul
. Hoppas det blir bra väder och att du tar lite bilder och visar upp för oss
.
#15
Ja det är en kul träff! Flera hundra Volvo av olika modell och skick.
Tyvärr skulle det bli lite regn, men det blir skoj ändå.
Ska försöka ti lite bilder med mobilen!
#16
Då var tid beställd hos Volvo för hjulinställning, samt att nya däck blivit beställda! Valet föll på Michelin Primacy 3 205/55-16 91W.
#17
Fick hem mina nya sommardäck i dag! Michelin Primacy 3 91W 205/55-16.
#18
Blir finemang med nya gummin efter hjulinställningen
#19
Jepp! Kommer bli bra! Höger framdäck är nog fanken snart nere i väven nu!
#20
Är ju en sådan som gärna vill att grejerna jag gör med bilen verkligen ska förbättra, och till stor del testar det med.
Så till ett litet experiment...
Köpte ju filteravskärmning och öppet filter till kärran. Funkar det som det är tänkt då? Ja det får vi väl testa!
Strajpade fast en vanlig inomhus/utomhus termometer i motorrummet.
Varmkörde motorn riktigt innan testet började! Körde sedan exakt samma runda med exakt samma antal stopp
vid bägge testrundorna!
Strajpade fast utomhusgivaren framme där filtret tar luft ifrån.
Testresultat temperatur innanför avskärmningen:
Max 26,2*
Min 15,5*
Strajpade sedan fast givaren utanför avskärmningen men ändå i vinddraget av fartvinden.
Testresultat temperatur utanför avskärmningen:
Max 47,7*
Min 36,5*
Svart på vitt, avskärmningen gör skillnad, och inte så lite heller. Insugstempen är alltså 21,5 grader kallare
innanför avskärmningen på max tempen och 21,0 grader kallare på min tempen.