Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Karetan 740 GL 1990 Automat
#1
Sladdaren skrev:
Ha ha älskar läsa dina inlägg. Till att börja med så hade jag riktigt kul här framför datorn när jag såg din varningsskylt åt Chico the Bulle
. Visst är det mysigt att ha sällskap när man skruvar på bilen. Att få sin egen varningsskylt är inte helt fel
.
Jaha du bor på ett område där dem varit och bränt bilar
. Detta har ändå lugnat ner sig i området jag själv bor på. Men ett tag så spred sig detta med att bränna bilar från sydsverige och uppåt. Men kan fortfarande läsa nån artikel ibland att nån bil har brunnit upp.
Till Karetan då så såg taket inte alls lika vackert ut efter några år
. Vilket slit du måste ha fått för att få bort klistret
. Fint att ändå hammarlacken fungerade så bra att få detta snyggt igen
Ja, Chico är en otroligt härlig vapendragare, hans matte, en granne, skulle flytta till Afrika och undrade om jag ville ta hand om honom. Absolut, svarade jag och Chico adopterade mig direkt. Han mottogs väl av mina andra katter och så började jag lära honom gå ut med sele och koppel, men märkte att han behövde inte använda det, han höll sig på stora gården och sprang inte iväg. Dessutom går vi på promenader tillsammans, där matte och hussar går med sina hundar, dessa blir väldigt förundrade över Chico som lugnt promenerar bredvid mig utan koppel, medan de ibland har ett litet helsicke med sina hundar
Jag har också lärt känna de flesta av mina till 60 % invandrargrannar, tack vare Chico. Han är poppis här. Ber dem släppa in honom och springer två trappor upp, slår på min brevlåda och kommer in när han är hungrig
Det har skapat en mängd kontakter som jag haft nytta av, när jag behöver mer kompetent hjälp med bilarna.
Så det var en liten avvikelse, nu åter till Volvo 740 Sovereign......
#2
Efter första strykningen av taket med hammarlack, blev det en paus igen under hösten 2018. Bilen var fortfarande avställd, planerade ställa på den i början av året 2019, eftersom skatten löpte från Januari till December, dessutom skulle den besiktigas också och jag anade att en del åtgärder behövdes i det sammanhanget.
Däremot passade jag på att lossa bakljusen, tog upp dem och rengjorde i badkaret. Du milde, de var fulla av sandstoft på insidan p.g.a. små sprickor och otäta packningar, men de spolades rena och sedan började jag polera bort den tråkiga grå hinnan. Satt i vardagsrummet, med våtslippapper nr 800, nr 1000 och nr 2000 och det polerades och polerades.
Under tiden hade jag täckt det tomma utrymmet för bakljusen med svart plexiglas, för att undvika regn och annat i hålen.
Det blev ett bra resultat och jag fixade sprickorna i glasen/plasten med klister, liksom den otäta packningen, i samband med monteringen, men efter en tid var det grått igen
Tog en funderare och provade olika lösningar. Min lösning till sist var att smörja dem med den lite finare oljan till automatväxellådan. Den oljan håller för flera tvättar, medan andra oljor försvinner snabbare.
( Jaja, ni ser assistent Chico, han är med hela tiden och kommer med glada tillrop och uppmuntran
)
#3
Ja han verkar gilla ditt sällskap också
.
Bakljusen på en 740 sedan har jag många, många gånger putsat och fixat till. Dem kan se för hemska ut efter ett tag
. Dem brukar bli så dissiga och dimmiga så även besiktnings gubbarna får gråa hår.
Men faktiskt så fungerar det mycket bra med det du tipsade om. Att använda våt slippapper i olika grader. Visst så får man räkna med viss träningsvärk dagen efter. Men efter man är klar och är nöjd med utseendet på dem så har jag slutligen sprayat på några lager klarlack
. Då håller dem sig fina ett bra tag.
Dessutom är dessa baklampor svindyra idag ( om man hittar fina och som är som nya igen ) så är det guldpris på dem. Allt vad som heter 740 idag har gått upp värre i pris än bensinpriserna
.
#4
Sladdaren skrev:
Ja han verkar gilla ditt sällskap också
.
Bakljusen på en 740 sedan har jag många, många gånger putsat och fixat till. Dem kan se för hemska ut efter ett tag
. Dem brukar bli så dissiga och dimmiga så även besiktnings gubbarna får gråa hår.
Men faktiskt så fungerar det mycket bra med det du tipsade om. Att använda våt slippapper i olika grader. Visst så får man räkna med viss träningsvärk dagen efter. Men efter man är klar och är nöjd med utseendet på dem så har jag slutligen sprayat på några lager klarlack
. Då håller dem sig fina ett bra tag.
Dessutom är dessa baklampor svindyra idag ( om man hittar fina och som är som nya igen ) så är det guldpris på dem. Allt vad som heter 740 idag har gått upp värre i pris än bensinpriserna
.
Jodå, en 740 idag är guld värd, det märkte jag när jag sålde min i fjol. Här nere i södern är det mest tyskbilar som gäller, hade kunder som var helt förundrade över mitt pris på en 30 år gammal Volvo, men hittade rätt kund till sist
#5
ÄNTLIGEN!!!!! Första åtgärden utförd. Påställd från 1.a Februari, skall besiktigas inom 3 veckor
Nu gällde det att få den besiktigad och framförallt godkänd efter närmare 1,5 års stillastående. Fyra nya billiga MS däck me/d montering inhandlades för ca: 2000 spänn av en kompis till en kompis till en av mina Chico-kontakter
Besiktningen Ej Godkänd, bl.a. den förbaskade ABS-lampan lyste. In på verkstad igen, för byte av bromsdelar, vilka naturligtvis var dyrare än ordinära p.g.a. ABS-funktionen. Detta tog tid och till sist hade jag bara dagar på mig till ombesiktningen, lik förbaskat lyste ABS-lampan. I panik lossade jag lampan i panelen och ombesiktigade. Ha ha ha, inte katten godkändes denna lösning, den upptäcktes när man slår på tändningen, då ska lampan lysa för att slockna när bilen startar. Mamma mia,
ny ombesiktning, med kortare tid för inställelse och hot om totalt körförbud. Med svettig panna kontaktade jag en annan mer kompetent verkstad i mitt digra register av Chico-kontakter och dagen innan sista inställelsen, besiktigades min Sovereign och blev GODKÄND
Lösningen på lamph..vetet var en liten sladdstump och lödning
(För mer detaljer, skicka PM border="0"
#6
Fantomvolvo skrev:
ÄNTLIGEN!!!!! Första åtgärden utförd. Påställd från 1.a Februari, skall besiktigas inom 3 veckor
Nu gällde det att få den besiktigad och framförallt godkänd efter närmare 1,5 års stillastående. Fyra nya billiga MS däck me/d montering inhandlades för ca: 2000 spänn av en kompis till en kompis till en av mina Chico-kontakter
Besiktningen Ej Godkänd, bl.a. den förbaskade ABS-lampan lyste. In på verkstad igen, för byte av bromsdelar, vilka naturligtvis var dyrare än ordinära p.g.a. ABS-funktionen. Detta tog tid och till sist hade jag bara dagar på mig till ombesiktningen, lik förbaskat lyste ABS-lampan. I panik lossade jag lampan i panelen och ombesiktigade. Ha ha ha, inte katten godkändes denna lösning, den upptäcktes när man slår på tändningen, då ska lampan lysa för att slockna när bilen startar. Mamma mia,
ny ombesiktning, med kortare tid för inställelse och hot om totalt körförbud. Med svettig panna kontaktade jag en annan mer kompetent verkstad i mitt digra register av Chico-kontakter och dagen innan sista inställelsen, besiktigades min Sovereign och blev GODKÄND
Lösningen på lamph..vetet var en liten sladdstump och lödning
(För mer detaljer, skicka PM border="0"
Ha ha ha helt underbart. Gick dem inte på detta med att du tog ut ABS lampan
. Tror den tekniken är väl beprövad på bilprovningen. Men ett plus i kanten borde du fått för att du provade
. Den där ABS lampan kan vara ett elände att få den att slockna. Inte ovanligt att timmar av felsökning drar iväg. Skönt för dig att äntligen få igenom den på besiktningen.
Som sagt så har man riktigt trevligt här framför datorn och får läsa om dina bravader på besiktningen
. Tummar upp för denna roliga historia.
#7
Så var jag med bil igen, det måste firas, framförallt skulle min Sovereign få någon form av utmärkelse. Innan avställning funderade jag på att pryda huven med något häftigt, men, nej, det hade förstört det estetiska så det förkastades. Sedan hade jag planerat att putsa upp och reconditionera lacken på hela bilen, men det bordlade jag. Istället återgick jag i tankarna till det glada bil 70-talet, då var det en lista på 5 i toppsaker som följde med en ny bil. Det var striping, bilstereo, handtvätt, en rejäl antenn och SPORTRATT
Letade, tack Internet, och hittade snyggaste ratten, blå naturligtvis, skulle passa inredningen i övrigt och jeklar vilken snygg förarmiljö jag skapade, mycket hög wow-faktor, varje gång man satte sig tillrätta, eller hur
Sedan var det dax för andra och sista strykningen av taket, dessutom ville jag ha skarvar som på de amerikanska 70-tals bilarna med vinyltak. Inhandlade två cm tygband och klippte i halvor till 1 cm breda. Nu gällde det att mäta ut var DC-fix skarvarna gick, lite matematik på hög nivå. Tanken var att klistra dem och sedan måla utanpå så de kamouflerades till att se ut som äkta skarvar och det fungerade kanon.
Naturligtvis måste jag visa att detta är ingen vanlig Volvo 740 utan den har tilläggsnamnet Sovereign.
Tyvärr blev det inte riktigt bra med bromsljuset i mitten, men va katten, det är ett konstverk, ingen massproduktion
#8
I slutet av sommaren 2019 fick jag ett anbud av min äldsta dotter om att köra henne till jobbet de mornar hon började väldigt tidigt, så tidigt att allmänna kommunikationsmedel inte fungerade. Naturligtvis tackade jag ja. Det blev en WinWin situation för oss båda. Hon tjänade i tid och jag fick taxipengar plus social kontakt och min Sovereign fick rulla med jämna mellanrum, dessutom förändrades min egen ekonomi till det bättre i juli månad det året m.a.o. blev jag solvent igen efter flera år med näsan knappt över vattenytan.
Den nya ekonomin föranledde mig till slut att inhandla ytterligare en Volvo, en V70
.
Eftersom 740 skulle bli skattefri om några månader och jag redan lekt med tanken att köpa en 745, för att nästa sommar köra långturer norrut på Volvoträffar o.dyl. och därmed kunna övernatta i bilen. När jag kollade annonser på 745, hittade jag inga i bra skick, likadant med 850, då upptäckte jag att min ekonomi tillät inköp av en V70. Mina krav blev då följande: väl underhållen, minst 170 hk, automat och en 8:a i reg.nr.
(mitt lyckonr. eftersom det är 8 bokstäver i Fantomen)
I november såg jag så en annons på FB Marknadsbörs i Malmö på ett objekt som verkade lovande, till det facila priset av 12 lakan.
Jag slog till och hade plötsligt 2 bilar, WOW, fick parkeringen bredvid 740;an dessutom.
Så i fortsättningen växlade jag körning mellan mina bilar under ett år, nedrans vad jag kände mig nöjd med hur jag aktiverade mig som pensionär, jag som varit utan bil i mer än 20 år under mitt yrkesverksamma liv
Då smällde Corona till med all kraft, så det blev inga långturer, samt förlorade jag mitt kära roadtrip-mål i över 50 år, min älskade storasyster, så hösten 2020 sålde jag min V70 för 14 lakan, det var en kanon bil och jag kommer att öppna en ny projekttråd med dess historia under året den var i min ägo.
Okej, tyckte det var onödigt med två bilar som knappt användes, men 2021 skulle jag bli 70 och varför inte ha "litta" roligt så länge man är rörlig, både fysiskt och psykiskt, så med en tänkt lista av mina egna krav, inhandlades snart en Volvo S80, denna gång av Bilhandlare, vars far var ägare till bilen och dessutom mekaniker, så den var verkligen väl skött med papper som visade detta. Ännu ett klipp m.a.o.
Nu stod det åter två bilar på parkeringen.
Våren 2021 beslöt jag att det var dags för min kära 740 att få en ny ägare, själv kände jag att det var för obekvämt att ligga på asfalten och meka med bil och under 6 år hade jag verkligen levt ut mitt uppdämda behov av att äga en 740, så i Mars månad hittade Sovereign hem igen. Det var en go Göteborgare som blev ny ägare, en gubbe i min ålder som visste vad han köpte, så det kändes rätt att sälja.
Därmed avslutas denna tråd om Volvo 740 Sovereign och de fantastiska år han och jag fick tillbringa tillsammans.
All heder åt dig Sovereign, where ever you are
#9
Det var faktiskt en riktigt snygg ratt du hittade
. Ja du verkar ha haft mycket kul med denna 740. Vet du hur långt den hade rullat innan du sålde den ?. Den nya ägaren måste blivit supernöjd, den ser inte ut att vara drabbad av rost, vilket är det viktigaste när man köper en gammal bil.
Covid-19 pandemin verkar inte få sitt avslut
. Det blev nån enstaka bilträff att åka på för mig innan dem började med restriktioner igen.
Ja får tacka för en grym inspirationsrik projekttråd på din Kareta Volvo 740. Har haft mycket trevlig läsning i din tråd här på forumet
.
Självklart ser man fram emot fler projekt trådar från dig. Din V70 är man också nyfiken på och vad du hittade på för roligheter med denna.
#10
Sladdaren skrev:
Det var faktiskt en riktigt snygg ratt du hittade
. Ja du verkar ha haft mycket kul med denna 740. Vet du hur långt den hade rullat innan du sålde den ?. Den nya ägaren måste blivit supernöjd, den ser inte ut att vara drabbad av rost, vilket är det viktigaste när man köper en gammal bil.
Covid-19 pandemin verkar inte få sitt avslut
. Det blev nån enstaka bilträff att åka på för mig innan dem började med restriktioner igen.
Ja får tacka för en grym inspirationsrik projekttråd på din Kareta Volvo 740. Har haft mycket trevlig läsning i din tråd här på forumet
.
Självklart ser man fram emot fler projekt trådar från dig. Din V70 är man också nyfiken på och vad du hittade på för roligheter med denna.
Tack för superlativen, det kommer mera, både om V 70in och The Special Edition by FantomVolvo S 80
Jo, 740 hade välan rullat en 30 000 mil, ingen rost, både chassi och kaross var galvade på den modellen
En kul slump var att köparen skulle ge bilen till sin dotter som heter...ELEONOR
#11
Frugan eller som jag kallar henne för "kärringen" har sitt intresse i katter. Det är nog hon som har bestämt att vi ska ha 3 katter härhemma. Bilar är inte kärringens intresse alls. Hon tycker det är bra att man har en "hobby" säger hon.
Jag visade frugan ditt inlägg på Chico the Bulle. Hon tyckte det var en sanslös god katt gest att Chico the bulle hade fått sin egna varningsskylt
. Som jag sa tidigare så tror jag både Chico och du njuter av varandras sällskap, det syns på alla bilderna du lägger upp
.
Bara att tänka på att olyckan kan vara framme när man minst anar det
. Och det finns alltid människor som inte visar hänsyn och tänker på att djur och barn kan vistas på en mindre trafikerad gata. Oftast full gas som gäller. Så tror säkert att varningsskylten gör nytta där på din gata.
Här på närmaste gatan är det 50km som gäller. Men under åren jag bott här har säkert ett 10 tal katter blivit överkörda. Tyvärr har vi också mist en katt på den vägen
.