Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Blåe" Volvo 945 SE -96
#1
Sladdaren skrev:
Ny och fin generator
. Ja jord kablar brukar inte se så roliga ut efter ett tag. Kul, då fick den blåe en fin julklapp
.
Ja denna ska väl hålla ett tag hoppas jag.
Nej lika bra att byta den så man inte blir stående någonstans.
Ja jag får hoppas det var det sista nu denna säsongen, det har blivit dyrt.
#2
Då sitter det ny generator i vinterhärken med. Givetvis var det inget som passade när
man byter från en "Denso" till en "Bosch" generator, så man fick modifiera i princip allt.
Nu laddar den som den ska igen i alla fall...
#3
Vad bra då vet vi att det kan bli lite trixande att få dit den. Nu ser den ut att ladda finemang igen, 13,7 Volt är bättre än 11 volt när bilen är igång
. Fint fixat White.
#4
Sladdaren skrev:
Vad bra då vet vi att det kan bli lite trixande att få dit den. Nu ser den ut att ladda finemang igen, 13,7 Volt är bättre än 11 volt när bilen är igång
. Fint fixat White.
Det var inga större modifieringar som behövdes. Men i snålblåst och 1+ grad ute blir fingrarna lite stela.
Ja, sen försvinner det 0,4V på väg till cigguttaget, så den laddar strax över 14V.
#5
Nya generatorn verkar funka bra, och motorlampan har inte tänts igen. Hoppas
det håller i sig så...
#6
Ja det är bara att hålla tummarna är den eländiga motor lampan håller sig släckt. Den lampan kan vara ett elände att fixa så den håller sig släckt
.
#7
Sladdaren skrev:
Ja det är bara att hålla tummarna är den eländiga motor lampan håller sig släckt. Den lampan kan vara ett elände att fixa så den håller sig släckt
.
Ja tänds den igen får jag mäta så lambdasonden reglerar som den ska.
#8
Var ju lite spännande HC värde på efterkontrollen av vinterhärken. Alla andra värden
låg fint, så även CO2 som låg på optimala 14,3. Detta gör att jag misstänker att felet
ligger på tändningssidan och inte bränslesidan.
#9
Dem där utsläpps nedslagen är så eländiga att få på Bilprovningen
Ja det enklaste förklaringen kan vara ett stift som inte riktigt har kontakt med elektroniken. Det gör så att det blir feltändning och databoxen får krupp och genererar ett direktiv till systemet att ändra elektronik intervallerna till tändsystemet.
Jag hoppas du hittar felet White
Det är på denna avdelning som jag är på också. utsläpps gräns på avgaser och lösningen på dessa. Dessa problem kan kosta skjortan att få ordning på. Men du kanske har nått drift problem med denna Volvo som kan avslöja var du ska börja felsöka
Det är ett elände när du inte har nån felkod och bilen går som en dröm.
Du tankar bensin i vanliga intervaller, det luktar inget skumt som det kan göra med feltändningar. Ingen konstig färg på röken ur avgassystemet
.
Ja man har varit med om det mesta med mina gamla 740 modeller
.
Hoppas du kommer på problemet White
#10
Ja det är skit när avgasvärdena inte stämmer. Det kan vara så många grejer som spökar och man vet inte var man ska börja.
Jag misstänker som sagt tändningen. Ska börja med att byta stift, hjälper inte det blir det kablar och fördelarlock + rotor. Jag TROR att felet ligger där av avgasvärdena att dömma.