Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Karetan 740 GL 1990 Automat
#1
Gott jobbat!
Ett tips på smörja till diverse gummigrejer är silikonfett. Vanlig olja kan förstöra gummit med tiden.
#2
InTheWhite skrev:
Gott jobbat!
Ett tips på smörja till diverse gummigrejer är silikonfett. Vanlig olja kan förstöra gummit med tiden.
Jo, där är man lite skadad. Ser man nån gummigrej eller slang på bilen så kan man inte låta bli att smörja in med silikonfett. Jag köper ständigt denna
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja...000030629/. Funkar fint.
Sen brukar jag smörja in bromsslangarna strax innan besiktningsdax
. Tror det ger lite + i kanten från kontrollanten.
#3
Tackar för tipsen ang. silikonfett. Träffade på denna vara första gången på In the WhitE.s projekttråd, när jag fick ta på mig solglasögonen bara för att kika på hans motorrumsBILDER.
Hade ingen aaaning om att detta fanns. Silikon för tätning och annat kul, känner man ju till, men nu skall silikonfett ingå i standardutrustningen för Karetan också.
#4
Ja det är riktigt användbart till all gummi och plast.
#5
Mitt i all underhållsplanering av Karetan, byta motorolja, byta olja/skölja automatlådan, byta kamrem etc. så har jag fastnat i en stylingpsykos
Var tvungen göra en provbild och pröva alla idéer som bara forsade fram. Det är en bra sak att sitta och skissa på detta sätt, för då ser man hur tokigt det kan bli, men det är bara att skissa vidare, för huven skall fixas till, men utan att förlora helheten på Karetan
#6
Ja du verkar vara inne i ett spännande stylingpsykos
. Hur kommer detta sluta ?
. Det blir nog sjukt häftigt som det övriga du gjort
. Detta med huven du gjort på skiss är inte alls så tokigt. Det ska smälta in med det snygga taket
. Detta blir intressant att se hur detta ska sluta.
#7
Nu har jag hittat motivens motiv, den finns på en samlingspärm som jag ropade in på Tradera. Jag har letat efter en jekligt förbannad Fantomen och nu har jag hittat den. Så långt allt väl, men nu ska jag förvandla bilden till svart/vitt utan att förlora känslan den uttrycker, samt förenkla detaljerna. Det blir lite PhotoShop jobb det, men spännande.
Nedrans snyggt motiv i vilket fall som helst;
#8
Håller med........grym bild på fantomen på den bilden. Det hade varit riktigt häftigt att slutligen få denna på huven
#9
Jaha så gick då 6 månader swish s.a.s. Ställde av Karetan siste januari och gick sedan rastlös i sex veckor innan jag kollade hur den mådde. Upptäckte då att jag skulle nog kopplat av batteriet, det hade naturligtvis laddat ur. Bilen står ute på en parkering så det blev inte något pyssel gjort den första tiden. Däcken såg ut att klara stillaståendet.
Hade en gammal "starter" som jag försökte ladda upp, men det smet sig. Tyckte batteriet borde klara en uppladdning, eftersom det var Volvos original. Har inte råd att slösa pengar på nytt utan investerade i en utmärkt laddare från KjelloCo. Först laddar den och sedan underhållsladdar den laddningen
ja ni förstår.
Bild på den eminenta laddaren för 399 sek
Så skulle då batteriet tas bort uj uj uj, där var en pinne med ögla som stack upp (se bild) och jag förstod att den höll batteriet på plats. Bände fram, bände bak bände och drog, inte fasen rucka den sig. Kollade manualen och Haynes, där stod bara "lossa batteriet och tag ur det"
Googlade och hittade svaret - Stick in en kort pinne i öglan och SKRUVA loss stången
Här en dålig bild på problemet
Batteriet laddades på ett dygn med laddaren och placerades tillbaka och Karetan mullrade igång, körde lite på tomgång och några meter fram och tillbaka för däckens skull. Njöt av en kopp kaffe i 740-miljön och kopplade loss +kabeln innan jag gick upp.
Ett par veckor senare var det dags för lite pyssel. CYKLADE till Biltema och inhandlade primer, färg och klarlack (Hobbyfärg) för detta ändamål. Jo, jag har sett hur snygg panelen kan bli av lite färg här och var. Monterade bort de delar jag ville måla enligt instruktioner här på forumet och hoppades komma ihåg hur allt skulle monteras tillbaka
Bilder på de tomt gapande utrymmena, detta var ett gyllene tillfälle att justera mittkonsolen som inte varit fäst ordentligt av förre ägaren.
Monterade av strömbrytare, rengjorde och vattenslipade, hade fixat et spraybås på balkongen. Reagerade med en gång på den dåliga kvalitén på färgen. Tunn och svår att rikta rätt, primern gick något så när men burken med gick sönder så mina händer blev lika blå som panelerna jag målade, nä fy för Biltema Hobbyfärg.
....men resultatet blev över förväntan, åter montering gick utmärkt och nu fungerade fler knappar än tidigare
Äntligen fick jag användning för min Bling tändare/ blått och guld ska de va
#10
Fick blodad tand av all målning så när jag upptäckte rostfläckar på mina torkare, men gummit var ok, monterade av dessa och sedan satt jag med en liten liten pensel och målade dem vid köksbordet, det är de små små detaljerna som görét
Första maj var det dags för påställning och då kördes en liten njutrunda med Karetan, men när jag parkerade så stod jag en stund och tittade på de rostiga eländiga stålfälgarna som irriterat mig länge. Köpte billiga navkapslar till bilen strax efter den inhandlades men har letat efter lättmetallfälgar i flera månader, visserligen begagnade men dyrt dyrt för pensionisten. Fjällan tipsade mig om att fråga hos dem jag handlar billiga däck. Sagt och gjort, jodå de sålde fälgar också och efter lite letande bland däckstaplarna låg det fälgar till min Kareta längst ner i en trave. Jag visste vilket utseende jag ville ha på dem och banne mig de motsvarade precis vad jag hade tänkt mig. 2 500 kr för fyra fina fälgar, 20 specialmuttrar (hade inte tänkt på att det behövs när man köper andra fälgar och de är inte billiga, inte) skifte till de gamla däcken samt balansering, kanonpris!!!!!
När jag parkerade hemma och gick en bit ifrån blev jag rent salig över hur förbaskat snygg Karetan blev. Trodde jag uppnått max med det svarta vinyltaket, mennu höjdes utseendet enormt, wow!
Nu var det dags för nästa styling, den svarta spoilern fram. Köpte återigen färg hos Biltema men denna gång enligt färgkoden och annat fabrikat. Hade inte råd köpa primer och klarlack igen, utan prövade om inte hobbyfärgens spray skulle funka och det gjorde den. Rengjorde, vattenslipade och maskade samt primade samma kväll och sedan blåste det och regnade det i två dagar
. Det var till att laga maskningen innan silversprayen och klarlacken kom på. Det blev godkänt resultat även här. Jag menar inte fasen skall ställa ut den på Pebbles Beach i USA, inte
Sist men inte minst, en fartrand på spoilern som den som löper utmed sidorna på Karetan.
Plötsligt är jag då ägare till en Volvo 744 Limousine Sovereign
#11
Vilket jobb du har lagt på Karetan
. Tycker lackade paneler i kupén är och förblir ett grymt sätt att göra sin Volvo lite annorlunda och snyggare
.
Bling bling tändaren ser också ut att passa ihop med övriga inredning
. Men såååååååååå grymma fälgar du lyckats hitta till Karetan, det blev verkligen stor skillnad
Du har legat i ser jag, dessutom är du duktig på att komma ihåg att plåta bilder på före och efter, vilket vi gillar på forumet
. Kul att se dig igen här och skoj med så många inspirerande bilder..
//Flyttar ihop trådarna till den samlade projekttråden
Admin
#12
Snyggt med silverlackeringen.
#13
Tack grabbar
är själv otroligt nöjd med Karetan. Tänk att kunna få detta resultat med små medel, både ekonomiskt och praktiskt. Har studerat Volvo 740/760 i mer än 30 år och sett hur snyggt man kan styla den, men jag är oerhört nöjd med min egen, vill inte ha kjolar, specialspoiler, raggarjalusi, bakvinge etc. nej min design gillar jag, den behåller och framhäver de vinklar av designen som jag fastnade för redan 1982 när PG presenterade modellen.
Blev riktigt exalterad när jag målat spoilern också så jag la in följande bild av Karetan på sociala medier och skrev följande text;
Äntligen har jag fått intyg och övriga handlingar från World Independence Car Association. Nu är min Volvo 740 GL ändrad och registrerad som Volvo 740 Limousine Sovereign, det enda exemplaret
Well, lite rubbing, polering och waxning skall det bli samt svart färg på gummit runt bilen om vädret tillåter, to be continued.....
#14
Håller verkligen med dig Fantom. Din Volvo börjar verkligen bli 1 av sitt slag. Tycker den ha blivit riktigt cool. Men det är väll inte slutfixad på denna än ?. Ser fram emot mer skojiga och påhittiga idéer från dig
#15
Alltid kul att ha sitt eget stuk på kärran och inte följa strömmen.
Många har varit på mig om att jag måste skaffa kjolar och takvinge, men det är inte min grej.
#16
Okey, dags att uppdatera Projekt Sovereign, först måste jag avsluta vad jag hann med för ett år sedan
Höll ju på med att spreja framspoilern och blev nöjd med resultatet. Sedan var dags för bakre, vad man nu ska kalla det som finns under kofångaren där. Såg att kofångaren fram blev mycket smidigare och inte så klumpig efter att jag sprejat originallacken en bit upp på kofångaren så jag skulle göra lika på bakre, men upptäckte att återigen var kofångarna gråa och trista i färgen. Tipset med varmluftspistol fungerar en tid, men sedan kommer det grå tillbaka.
Funderade och tänkte, äsch jag målar dem och med ordentlig färg, Hammarlack så klart
, ingen sprej här inte utan tjock härlig penselfärg.
Maskerade den röda reflexranden eftersom de är så vansinnigt dyra att byta ut. Det var en härlig upplevelse att få måla med pensel, liksom lite mer känsla i skapandet, rekommenderas
Köpte färgen, lilla burken 250 ml, på Jula. Såg att det var liksom små blänkande kristaller i det svarta, snyyygt. Jodå jag vattenslipade kofångarna något innan målning, men det fäste kanon utan större förberedelser, dessutom sparar man mycket tid i maskeringsjobb, när man använder pensel, wow!
När det blev tid för målning av främre kofångaren, upptäckte jag en designmiss i min sprejning, en liten kant i slutet av kofångaren som blev sprejad på bakre, men inte blivit det på främre (se vita pilarna). Uj uj uj, det duger inte så den blev fixad också.
Det blev hur snyggt som helst med originallack på spoilerna och blanka fräsiga kofångare. Mycket nöjd
Så började jag då fundera på resten av bilen, vad jag förstår kan det vara ganska läääääänge sedan den blev polerad och vaxad, så jag prövade en egen metod på motorhuven, tro det eller ej, men jag vattenslipade hela huven med nr: 1000 slippapper. Det gör man ju inte med en bil som kanske ska säljas eller som är ny, min 740 ska jag ha med mig till andra sidan så jag vågar satsa lite annorlunda. Det blev ett fantastiskt resultat, fick bort flera års rester av det mesta. Slipade med mjuk hand fram och tillbaka, inga cirkelrörelser inte. Däremot syntes det naturligtvis små små spår i lacken. Se bild, men den var ändå mycket fräschare än tidigare.
Tänkte jag skulle prova med polermedel eller rubbing för att kolla om inte de små spåren skulle försvinna, men hann aldrig innan jag ställde av bilen i oktober. Tanken var att spara pengar till våren för reparationer, utbyte av delar etc. till 2018, men tyvärr kom en stor kostsam tandläkarbehandling emellan som pågått mellan Januari och Juli
Min goa härliga 740 har naturligtvis klarat vilopausen bra och nu börjar det bli dags att ta itu med fortsättningen, men innan dess måste jag visa en bild på mitt luftfilter som jag upptäckte saknade en "plopp" när jag höll på med sprejning och målning, men det löser vi och tager vad man haver det ju en FantomVolvo (min lösning är en sådan "plopp" man sätter på "Foppatofflorna"
#17
Men vad trevligt att se dig här inne igen Fantom
. Genast lägger du upp inspirations rika bilder åt oss här på forumet
. Det blir så bra det där på Karetan.
Jo varmlufts pistol fungerar ett tag bara att hålla stötfångaren snygg. Men som du säger det håller inte länge om man nu inte underhåller det med nått kemikaliskt.
#18
Tjusigt!
Sådana detaljer som gör massor för helhetsintrycket!
#19
forts. 740;an avställd från oktober 2017, planerad påställning april 2018, men det smet sig, tandläkarprojekt istället som slämna sukade större delen av ekonomin 2018.
Istället försökte jag underhålla bilen med små turer, sent på nätterna, så den inte slaggade igen totalt och laddning av batteriet med jämna mellanrum.
Så en dag i juni 2018, den heta sommaren upptäckte jag att min stolthet, DC-fix taket hade tagit enormt stryk av att bilen stod ute, har inget garage enbart en parkeringsruta.
Två vintrar och två somrar hade gått hårt åt taket. Plasten hade krympt och utvidgats av temperaturskillnaderna. Tog en ordentlig funderare, en sak var jag klar över, taket skulle vara svart, men vad skulle jag använda som var mer hållbart än DC-fix som egentligen är en inomhusartikel?????
Så här såg det ut i juni 2018;
Först måste eländet bort och det var ett kraftjobb att få bort de stora delarna som var på taket, det behövdes bägge händerna och ett rejält stöd för fötterna, men det gick till sist.
Då upptäckte jag nästa chock, allt klistret var kvar på taket, bara plasten drogs bort.
Nu vidtog ett tidsödande arbete. Jag höll på i timmar med att försöka få bort klistret. Prövade alla upptänkliga vätskor och blandningar, Limtvätt, Oljor, Såpa, Vim, Lacknafta, Kemisk Bensin etc. etc.
Resultat, jag fick bort översta lagret s.a.s. men under var ett lager till som verkade ha bränt fast i lacken. Vad göra?
Jo, jag lät helt enkelt det sitta kvar, hade nämligen bestämt mig för att måla taket denna gång...med Hammarlack och jag ville ha det matt och gärna lite kornigt och ojämt såsom de original vinyl/läder taken på 70-talet. Det hade fastnat frö och annat smått och gott i klistret, vilket blev till den konsistens jag var ute efter när jag målade
Dessutom valde jag en svart Hammarlack med lite lyster i, så jag var helnöjd efter första strykningen
Måste få visa en bild på min assistent Chico the Bulle, en av mina katter som har mutat in en liten innergård som sin, där han tillbringar större delen på våren och sommaren. Den gränsar till en gata, men han har lärt sig under 5 år att undvika både att bli påkörd och skadad när de bränt bilar här vid fyra tillfällen. Han älskar vara med mig när jag pysslar med bilen, men för säkerhets skull gjorde jag en varningsskylt när vi jobbar tillsammans
#20
Ha ha älskar läsa dina inlägg. Till att börja med så hade jag riktigt kul här framför datorn när jag såg din varningsskylt åt Chico the Bulle
. Visst är det mysigt att ha sällskap när man skruvar på bilen. Att få sin egen varningsskylt är inte helt fel
.
Jaha du bor på ett område där dem varit och bränt bilar
. Detta har ändå lugnat ner sig i området jag själv bor på. Men ett tag så spred sig detta med att bränna bilar från sydsverige och uppåt. Men kan fortfarande läsa nån artikel ibland att nån bil har brunnit upp.
Till Karetan då så såg taket inte alls lika vackert ut efter några år
. Vilket slit du måste ha fått för att få bort klistret
. Fint att ändå hammarlacken fungerade så bra att få detta snyggt igen