Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Motorrumskännedom Volvo 740
#1
Det var jag som var ute och cyklade
. När jag fick hem Röda faran vid köpet så låg det liknande slangar med ventilskarvar överallt till framspolning, strålkastarspolningen och bakrutespolningen. Detta låg i ett virrvarr under spolarvätskebehållaren.
Men denna slang som du hade var lite tjockare än spolarslang.
Det är bra att man sparar bilder man tagit när man skruvat så är det lättare att se var det fattas slangar
#2
Jo jag skrev ju att han skulle kolla slangarna till Kolkanistern.
#3
Jodå, jag var ute idag i den subtropiska värmen och satt fast slangen. Den hade bara spruckit i änden som fästes i motorn, så jag skar av 15 mm och tryckte ner den. Hittade fästet i Kolkanistern och det satt väldigt tajt intill luftf.boxen så jag har nog själv förorsakat att slangen lossnat vid alla av och på monteringar av densamma.
Ett tag trodde jag den lossnat vid testkörningen av "kickdowneffekten" men så är nog inte fallet. Tack för hjälpen, dessutom gillar jag ordet "kanister" har inte hört det ordet sedan man gjorde "lumpen"
#4
Har hittat nya okända tingestar i motorn. Till vänster är det fyra tändstift under A, men vad är det för något på höger sida under B????
#5
Det är spridarna. Dem där brukar ibland bli igensatta när man har en äldre modell av bil. Finns flaskor som kallas insprutningsrengöring eller spridar rengöring som man häller i tanken. Vet inte hur bra denna vätska är för o-ringar, packningar m.m för övriga bilen. Men nån gång ibland då man märker driftstörningar på Volvon så har jag använt en sån flaska och hällt i tanken och det hjälper faktiskt riktigt bra.
#6
Sladdaren skrev:
Det är spridarna. Dem där brukar ibland bli igensatta när man har en äldre modell av bil. Finns flaskor som kallas insprutningsrengöring eller spridar rengöring som man häller i tanken. Vet inte hur bra denna vätska är för o-ringar, packningar m.m för övriga bilen. Men nån gång ibland då man märker driftstörningar på Volvon så har jag använt en sån flaska och hällt i tanken och det hjälper faktiskt riktigt bra.
Nu har jag läst på om dessa "spridare" och min följdfråga blir, har de kommit till för mer ekonomisk körning eller har det med miljön att göra? (Lärde mig också att de hör ihop med något som heter "luftmassemätare" och som varit ett frågetecken för mig länge)
Undrar också vad man ska skydda i en B230F motor vid en ev. motortvätt, hittade inget matnyttigt på forumet.
#7
Fantomvolvo skrev:
Sladdaren skrev:
Det är spridarna. Dem där brukar ibland bli igensatta när man har en äldre modell av bil. Finns flaskor som kallas insprutningsrengöring eller spridar rengöring som man häller i tanken. Vet inte hur bra denna vätska är för o-ringar, packningar m.m för övriga bilen. Men nån gång ibland då man märker driftstörningar på Volvon så har jag använt en sån flaska och hällt i tanken och det hjälper faktiskt riktigt bra.
Nu har jag läst på om dessa "spridare" och min följdfråga blir, har de kommit till för mer ekonomisk körning eller har det med miljön att göra? (Lärde mig också att de hör ihop med något som heter "luftmassemätare" och som varit ett frågetecken för mig länge)
Undrar också vad man ska skydda i en B230F motor vid en ev. motortvätt, hittade inget matnyttigt på forumet.
Detta är kanon bra info att ha på forumet
.
Bränsle spridarna sprayar eller duschar in bränslet. Hittade en video som man ser allt bättre..0,47 sek i videon så ser du hur det funkar
https://www.youtube.com/watch?v=N9z4E...9z4EwNAgRg
Luftmassemätaren har till uppgift att hålla reda på hur mycket luft som kommer in i motorn. Därefter beräknar bilens (motorstyrdon, dator, ecu) hur mycket bränsle som skall sprutas in i motorn. Hittade en wikipedia som förklarar kort men riktigt bra hur en luftmassemätare fungerar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftmas...%C3%A4tare
Motortvätt gäller det att skydda tänd delar och kontakter så mycket som möjligt. Jag använder plastpåsar att skydda känsliga delar. Spraya avfettning och låt detta stå några minuter. Spraya sedan avfettning igen och rengör dem smutsigaste ytorna med en borste. Skölj rent motorn från all smuts och avfettning. Torka rent med trasa efteråt. Man behöver inte skölja rent motorn mer än nödvändigt och det är bra att vara försiktig med vattnet även på ställen du skyddat.
Detta tips är från motormännens sida
"Motortvätt? Som hobbybilvårdare bör man vara försiktig med att göra motortvätt. Att använda högtryckstvätt i kombination med lämpligt rengöringsmedel är effektivt, men ökar också risken för vatteninträngning. Läs tillverkarens rekommendationer för hur motorns elektronik ska skyddas och tvätta med förstånd."
#8
Himmel vad man lär sig mycket bara av att fråga och ju mer info, desto mer frågor. Instruktionsfilmen var ju kanon. Kan det va så att dessa "spridare" är en utveckling av "elektronisk insprutning" som var en nyhet när jag köpte min, ursäkta, Saab EMS 1978? Beteckningen stod ju inte för Extra Mycket Skit, som mina polare ville ha det till utan hade just med elektronisk insprutning att göra.
Jag tror jag ska va försiktig med hel motortvätt och rengöra motorrummet del för del med avfettning, en wettextrasa och en spann vatten på parkeringen. Är ju tvungen att köra en bit för att tvätta bilen i en halvautomatiserad tvätt. Vore snyggt bom den inte gick att starta efter en motortvätt, några kilometer ifrån bostaden och folk stod i kö för att använda tvätthallen
#9
Spolar man inte direkt på elektronik som generator och fördelare brukar det aldrig vara några problem.