#1
Så blev det dags i söndags kväll att byta till gröna lampor i panelen. Tänkte börja med instrumenthuset och ta ut en lampa i hel/halvljus modulen som jag redan bytt i, när batteriet laddades. Det var tre lampor i detta och när jag monterade tillbaka modulen lyste bara två. Ta ut och vrida ett halvt varv.
Allt skulle göras enligt vår egen lampbytes -guide på Youtube, ni vet våra guider som inte är så egotrippade utan visar det som ska göras och inte en guide som plötsligt tror han blivit influencer och snackar i 15 min om sig själv med sig själv i bild hela tiden
Först tillverkade jag en magnetpinne för tappade skruvar som vår guide helt riktigt rekommenderar, var du än skruvar i panelen sitter dessa Torx 25-skuvar, jekligt illa till. Jag hade en liten rund magnet med en liten gängtapp på baksidan, tog en kina-matpinne och förborrade samt skruvade fast.....se bild
Väl i bilen började jag med att ta ut icke-lysande lampan från modulen, vred ett halvt varv och pressade tillbaka den och se nu lyste den.
Sedan lossade jag de små täckbrickorna i instrumenthuset för att komma ut de två skruvar som fäster gummiramen runt huset. Lite svår vinkel att skruva loss, men det gick och gummilisten med plastskydd över rattstången, inga problem att få loss.
Så låg själva huset med sina fyra skruvar öppet för avmontering, men innan dess kopplade jag loss minus på batteriet och väntade några minuter.
Med hjälp av magnetpinne och torxmejseln fick jag loss huset utan att förlora någon skruv, lossade anslutningen och lirkade ut huset.
I mitt hus från 1999, var det sju lampor som skulle bytas, tyvärr var lampan till "meddelandefönstret" inte åtkomligt utan att lossa hela baksidan
Inga problem att lossa lampfästena, ta bort de gamla lamporna och trycka i de nya, gröna, lite finlir a la kirurgi
Kopplade in elen, vred på tändningen och TVÅ av sju lampor lyste
Well, nu hade det blivit kallt i bilen så jag tog upp huset i värmen vid köksbordet och tog ut, vred ett halvt och i med dem igen.
Det var denna situation jag diskuterade med "sladdaren" om det inte fanns något sätt att testa lamporna i huset, innan man gick ut i kyliga bilen igen och kanske likväl inte fått alla att lysa, men han hittade ingen lösning på detta och det var inte värt att experimentera, för det kunde bli ett dyrt kalas.
I bilen testade jag skiftet, efter inkoppling av batteriet och nu var det bara en lampa som inte fungerade, bytte den och se....nu lyste det grönt å grant från panelen.
Sedan var det bara att montera tillbaka i omvänd ordning, okej, litta lirkande innan huset var på plats.
Jag hade lagt alla skruvar i ett litet fack i mittkonsolen, närmast växelspaken.......och nu fanns det plötsligt inga skruvar där
snacka om fågelholk i fejset. Jag är ju 70+ så nu började tvivlet komma och kallsvetten bryta fram. Hade jag lagt dem på ett annat ställa och glömt var, letade förtvivlat bland röran av verktyg och annat. Det var inget hål i facket och de små täckbrickorna i plast låg kvar, men ingen skruvjäkel.
Tog min lilla avlånga ledlampa för att lysa under sätena och då fick jag syn på dem......I BOTTEN PÅ LEDLAMPAN SATT ALLA 6 SKRUVARNA fast i magneter som sitter där för att man ska kunna fästa lampan där det är plåt.
Jag hade satt lampan i facket för att få belysning när jag jobbade
Well, man har inte roligare än man gör sig.......nästa lampäventyr väntar, klimatanläggningen och sedan radiobyte till en grönt lysande 1-dinare.
To be continued....